آغاز آبگیری سد خاکی کنجانچم

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: سد کنجانچم در ۲۲ کیلومتری شهرستان مهران یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح عظیم گرمسیری است که امروز با حضور ریاست محترم جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام،« سید حسن رضوی» در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: سد خاکی کنجانچم با ارتفاع 86 متر و طول تاج ۲/۶ کیلومتر پس از آبگیری کامل، مخزنی به حجم 84 میلیون مترمکعب خواهد داشت.

 

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: بدنه سد کنجانچم با حجم خاکریزی ۴/۶ میلیون مترمکعب یکی از سازه‌هایی است که در بخش پایانی قطعه سوم طرح گرمسیری در دست‌ساخت است.

 

وی افزود: این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان 8 میلیون مترمکعب در سال،تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام،ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته  شده است.

 

رضوی یادآور شذ: بر این اساس با عنایت پروردگار و تلاش شبانه‌روزی خادمان این مرز و بوم، سد کنجانچم با سرمایه‌گذاری 405 میلیارد تومانی و پیشرفت 87 درصدی به مرحله آبگیری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه موردنیاز، ضمن فراهم شدن امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه، مردم عزیز این خطه از کشورمان از مزایا و مواهب طرح عظیم گرمسیری برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: طرح عظیم گرمسیری  به‌عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بخش آب کشور با هدف اصلی  انتقال آب حوضه سیروان به مناطق مرزی استان‌های ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است.

 

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  خاطرنشان کرد: توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و بهبود  شرایط سیاسی و امنیتی منطقه در  اجرای طرح گرمسیری مورد توجه قرار گرفته و ضمن رعایت موارد مربوط به  محیط‌ زیست، تأمین درازمدت نیازهای کشاورزی، شرب و بخش صنعت تا افق 1425 میسر خواهد شد.

 

رضوی گفت: در طراحی و اجرای ابر پروژه گرمسیری به‌عنوان  یک طرح جامع توسعه‌ای - منطقه‌ای  در مناطق گرمسیری غرب کشور اهداف گوناگونی موردتوجه قرارگرفته است که اهم آنها ازاین‌قرارند:

 

گفتنی است، توسعه و بهبود 53 هزار هکتار و متأثر شدن سطح وسیعی از اراضی کشاورزی کشور از این طرح ملی  به میزان 110هزار هکتار در  استان‌های ایلام و کرمانشاه و کاهش اثرات خشکسالی، تأمین آب شرب و بخش صنعت  در کنار  توسعه کشاورزی استان‌های ایلام و کرمانشاه، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در منطقه به میزان 165 هزار نفر و افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی به میزان بیش از یک‌میلیون تن از جمله اهداف سامانه گرمسیری است.

کد خبر 1064547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha