آغاز آبگیری سد شهدای کنجانچم و ۲۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سامانه گرمسیری

مشاور وزیر و معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: افتتاح سد شهدای کنجانچم علاوه بر تامین آب شرب و بخش کشاورزی نقش مهمی در راستای توسعه بخش گردشگری در استان ایلام خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، «محمد حاج رسولی ها» در مراسم آغاز آبگیری سد شهدای کنجانچم که به صورت ویدئو کنفراس با حضور رئیس محترم جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: سد شهدای کنجانچم یکی از سرح سامانه گرمسیری بوده که یکی از طرح های توسعه ای در حوزه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است.

 

وی با بیان اینکه ۳۱ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح و آبگیری شده است، در سال گذشته سد گلال، کنگیر افتتاح و به بهره برداری رسیده است و با افتتاح این سدها تحول بزرگی در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی استان ایجاد شده است.

 

مشاور وزیر و معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  با بیان اینکه سد کنجانچم در 22 کیلومتری شهرستان مهران یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح عظیم گرمسیری آبگیری می‌شود، یادآور شد: سد خاکی کنجانچم با ارتفاع 86 متر و طول تاج ۲/۶ کیلومتر پس از آبگیری کامل، مخزنی به حجم 84 میلیون مترمکعب خواهد داشت.

 

حاج رسولی ها بیان کرد:  بدنه سد کنجانچم با حجم خاکریزی ۴/۶ میلیون مترمکعب یکی از سازه‌هایی است که در بخش پایانی قطعه سوم طرح گرمسیری در دست‌ساخت است.

 

وی بیان کرد: این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان 8 میلیون مترمکعب در سال،تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام،ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته می‌شود.

 

مشاور وزیر و معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: بر این اساس با عنایت پروردگار و تلاش شبانه‌روزی خادمان این مرز و بوم، سد کنجانچم با سرمایه‌گذاری 405 میلیارد تومانی و پیشرفت 87 درصدی به مرحله آبگیری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه موردنیاز، ضمن فراهم شدن امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه، مردم عزیز این خطه از کشورمان از مزایا و مواهب طرح عظیم گرمسیری برخوردار شوند.

 

وی بیان کرد: طرح عظیم گرمسیری  به‌عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بخش آب کشور با هدف اصلی  انتقال آب حوضه سیروان به مناطق مرزی استان‌های ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است.

 

گفتنی است  این مراسم با حضور استاندار ایلام، نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد وآبگیری سد شهدای کنجانچم آغاز شد.

کد خبر 1064564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha