راه آهن آستارا -آستارا ظرف یکسال آینده تکمیل می‌شود

مرحبا سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان در راه آهن رشت به آستارا را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تعهدی که مقامات جمهوری آذربایجان دادند مقرر شد همه فازهای باقیمانده راه آهن آستارا آستارا ظرف یکسال آینده تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «غلامرضا مرحبا» شامگاه پنج شنبه( 20 خرداد) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری انتخابات 28 خرداد را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه رابطه مستحکمی بین نظام مردم‌سالاری دینی و برگزاری انتخابات وجود دارد، اظهار کرد: انتخابات مهم‌ترین پدیده سیاسی در تقویم سیاسی هر کشور است و در نظام مردم‌سالاری دینی انتخابات باعث نشاط اجتماعی و ارتقاء امنیت ملی کشور می‌شود.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارتقاء جایگاه بین‌المللی کشورمان و اقتدار را از دیگر آثار و تبعات برگزاری انتخابات دانست و تصریح کرد: به موجب قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و ثمره خون هزاران شهید، در نظام ما مردم حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن را دارند، بنابراین باید از این فرصت بی‌نظیر و حق مسلم بهترین استفاده را ببریم.

 

وی حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی که ناشی از شعور سیاسی بسیار بالای مردم است را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری با انتخاب صحیح، دولتی باکفایت و باایمان، لبریز از امید و متکی به استفاده از توانمندی‌های داخلی برای توسعه کشور روی کار خواهد آمد.

 

وی وعده رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای قوانین اقتصادی در کشور را هم متذکر شد و اضافه کرد: متاسفانه ما قوانین برزمین مانده زیادی در کشور داریم به عنوان مثال قانون جدید چک مدت‌ها تصویب شده بود و به دلایل مختلف اجرایی نمی‌شد از طرفی قانون فعلی هم مشکلات بسیار زیادی داشت.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان هزینه بر بودن را از جمله دلایلی که بانک مرکزی برای اجرا نکردن قانون جدید چک در کشور اعلام می‌کرد، خواند و افزود: کمیسیون اقتصادی و مجلس طبق جلساتی که داشت و با استفاده از ابزارهای قانونی خود بانک مرکزی را موظف کرد تا قانون جدید چک را در کشور اجرایی کند.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در پی اجرای این قانون، مشکلاتی مانند چک‌های بی‌محل و نظایر این‌ها کمتر به وقوع می‌پیوندد تصریح کرد: مجلس برای اجرای صحیح قانون، دارای یک جناح نظارتی است و از این اختیار قانونی استفاده می‌کند و هم‌اکنون هم کمیته‌ای در حال راه‌اندازی است تا در بحث تنقیح و تصویب قوانین ورود کند.

 

مرحبا با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی در حوزه‌های بورس، بیمه، نظام بانکی، مالیات و قوانینی که در این بخش‌ها وجود دارد ورود کرده است افزود: در زمینه مالیات، مجلس یازدهم قوانین بسیار خوبی داشت از طرفی به علت مشکلات و فاجعه‌ای که در بورس پیش آمد بسیاری از مردم متضرر شدند که زیبنده کشور ما نبود.

 

نماینده مردم آستارا در مجلس اجرای قوانین بر زمین مانده به ویژه قوانین مرتبط با تولید را از جمله اهداف مهمی که توسط مجلس و کمیسیون اقتصادی پیگیری می‌شود خواند و عنوان کرد: به علت سوءتدبیرها و مدیریت‌های ناکارآمد مدیران شاهد مشکلات عظیمی در بازار بورس بودیم.

 

وی با بیان اینکه در اسفند سال گذشته کد گمرکی بندر آستارا مشخص و اعلام شده اما منطقه ویژه دریایی آستارا هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است یادآور شد: آماده نبودن زیرساخت‌ها از جمله دلایلی است که در این مورد بیان می‌شود و از سازمان بنادر و دریانوری به عنوان متولی این امر درخواست داریم هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس وجود دو بارانداز شامل بارانداز ریلی و بین‌المللی و مرکز اقتصادی در آستارا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ساخت راه آهن آستارا به شکل BOT به جمهوری آذربایجان واگذار شده است اما چندین سال بود که شرکت به تعهدات خود عمل نمی‌کرد.

 

مرحبا با بیان اینکه به واسطه پیگیری‌های انجام شده یکساله اخیر و رایزنی از مسئولان راه آهن، نهایتا طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی تهیه شد افزود: بنده نیز اخیرا به ملاقات وزیر راه و شهرسازی رفتم در مورد مسائل و مشکلات راه آهن آستارا و سایر موضوعات مرتبط بحث و گفت‌وگو کردم و ایشان هم گفت برای حل و فصل موارد به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

 

نماینده مردم آستارا در مجلس بررسی مشکلات راه آهن آستارا - آستارا را از جمله اهداف سفر وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان اعلام کرد و با بیان اینکه وعده وزیر در این مورد محقق شده است گفت: جمهوری آذربایجان تعهد داد که ظرف یکسال آینده همه فازهای باقیمانده راه آهن را تکمیل کند و آن را به بهره‌برداری کامل برساند. 

 

وی تکمیل هر چه سریع‌تر راه آهن رشت به آستارا را هم لازم و ضروری دانست و با تاکید بر اینکه قرار است جمهوری آذربایجان در این پروژه هم سرمایه‌گذاری انجام دهد ابراز داشت: متاسفانه جمهوری آذربایجان به این تعهد خود هم عمل نکرده بود که با سفر اخیر مقامات این کشور به ایران، مقرر شد تعهدات و تامین مالی لازم را انجام دهند.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان اهمیت لایروبی بندر آستارا و اقدامات دیرهنگام سازمان بنادر و کشتیرانی برای انجام این کار را هم متذکر شد و خاطرنشان کرد: با توجه به تجمع کامیون‌ها در آستارا ما می‌توانیم از کشتی‌های رو رو استفاده کنیم اما سازمان بنادر هنوز این امکان را برای ما به وجود نیاورده است و انتظار داریم به تعهدات خود عمل کند.

کد خبر 1064745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha