«روز دختر»؛ فرزندانی که پیامبر(ص) گرامی داشت

پیامبر اسلام(ص) در جامعه ای که فرزندان را به جرم دختر بودن می کشتند، دخترانی تربیت کرد که آشکارا از حق خود سخن گفتند و بر سر حاکمان ظالم فریاد کشیدند. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم: هر ساله نزدیک شدن به ولادت حضرت معصومه(س)، یادآور روزی است که به همین مناسبت در تقویم ثبت شده است: "آغاز دهه کرامت و روز دختر". روزی که امسال شعار آن "کریمه اهل بیت(س)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجا گره گشایی" است. 



پیامبر اسلام(ص) در جامعه ای مبعوث شد که دختران زنده به گور می شدند. در واقع پدران که خود را صاحب و مالک فرزندانشان می دانستند، دختران را مایه ننگ و شرمساری خود می دیدند و آن ها را در همان بدو تولد زنده به گور می کردند.



پیامبر(ص) در چنین جامعه بدوی با پیام "بای ذنب قتلت" به مبارزه با این سنت برخاست تا اسلام دختران را -در آن جامعه به دور از تمدن-، گرامی بدارد و زمینه را برای حضور آن ها بیش از فراهم کند. نگاهی به سیره اهل بیت پیامبر(ص) نیز به خوبی نمایانگر حضور اجتماعی دختران و زنان است. فاطمه زهرا(س) خود به تنهایی نماینده مبارزه با ظلم است. دختر او زینت(س) ادامه دهنده راه مادر است و در واقعه کربلا، بر سر یزید و یزیدیان فریاد می کشد. حال آن که اگر حضور پررنگ دختران و زنان خاندان پیامبر نکوهیده بود، هرگز شاهد چنین صحنه هایی در تاریخ اسلام نبودیم.




در واقع پیامبر اسلام(ص) در جامعه ای که فرزندان را به جرم دختر بودن می کشند، دخترانی تربیت می کند که آشکارا از حق خود سخن می گویند و بر سر مردان حاکم فریاد می کشند.



اما افسوس که عموم مردم مسلمان شده، پس از پیامبر(ص) بار دیگر به سنت های جاهلی خود بازگشتند تا اسلام تنها عنوانی باشد بر پیشانی شان نه چراغی در دلشان. بسیاری از جوامع اسلامی تا همین امروز دختران و زنان را قربانی سنت های قومی، کمبودهای شخصیتی و قدرت طلبی خود می کنند و بدتر از آن، همه را به اسلام و پیامبر نسبت می دهند.

 


شاید به همین خاطر باشد که مهدی موعود(عج) هنگام ظهور متهم به بدعت در دین و آوردن دین جدید می شود. مسلمانان چنان به بی راهه رفته اند که از گفتار و رفتار منجی بشریت خشمگین می شوند اما او می آید تا (یحیی الارض بعد موتها) زمین را زنده کند پس از مرگش و مستضعفین را وارثان زمین قرار دهد. 

 


جامعه ما ایران در سال های گذشته شاهد حضور پررنگ تر دختران در عرصه های مختلف اجتماعی است. حضوری که برکات فراوانی برای کشورمان به همراه داشته است. امروز دختران ما بیش از گذشته تحصیل می کنند و امکان فعالیت در زمینه تخصص و علاقه خود را می یابند. عرصه های مختلف اجتماعی، از فرهنگ تا اقتصاد و از سیاست تا ورزش به صحنه هایی برای بروز استعدادهای دختران و زنان بدل گشته است.



شاید عده ای در اینجا از چالش های حضور دختران و زنان در جامعه، همدوش پسران و مردان سخن بگویند و یا از نفش های مهمی بگویند که در جامعه کمرنگ شده است. باید توجه داشت زمانی می توان از یک قشر اجتماعی انتظار پذیرش یک مسئولیت را داشت که بستر پذیرش آن فراهم باشد. پذیرش نقش مادری در ابتدا نیازمند امکان ازدواج و تامین مالی خانواده است، حال آن که بخش عمده دختران و زنان جامعه ما، سهمی از اقتصاد خانواده را بر دوش می کشند.

 

به هر روی ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، مناسبتی ارزشمند برای گرامیداشت دختران است. آن ها که زنان سرنوشت ساز فردای جامعه اند.

کد خبر 1064762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha