بانوی کرامت و شفاعت گسترده اهل محشر 

بنابر روایات حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان دو تن از بانوان خاندان پیامبر اسلام چنان شفاعت گسترده ای دارند که می تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد.

خبرگزاری شبستان،سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «بانوی کرامت» نوشته «حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» مشتمل بر 80 صفحه برای گروه بزرگسال از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده و به دلیل استقبال مخاطبان به چاپ چهارم رسیده است.

 

حجت الاسلام صادق طالبی در مقدمه این کتاب نوشته است: با ظهور و گسترش دین اسلام رشد و بالندگی زنان در پرتو قوانین الهی آغاز شد. خداوند ارزش وجودی زنان را بیان کرد و پیامبر اسلام (ص) با آزاد ساختن زنان از قید و بندهای ظاهری و سوق دادن آنان به سوی ارزش ها و کمالات انسانی شخصیت واقعی آنان را به جامعه بشری معرفی کرد. زنان بزرگوار خاندان عصمت و طهارت که در دامن ولایت و امامت بزرگ شده اند به ارزش های والای انسانی آراسته بوده و به عنوان نمونه های برجسته اخلاقی برگزیده شده اند. بهترین راه برای رسیدن به کمال، الگوپذیری از کسانی است که به مقام قرب الهی نایل آمده و از طریق اصلاح خود به هدف نهایی رسیده باشند. حضرت فاطمه معصومه (س) از بانوان با فضیلت و والامقام خاندان پیامبر است که به مقامات بالای علمی و معنوی رسید و الگویی کامل برای تمام زنان شد.

 

کتاب «بانوی کرامت» مشتمل بر چهار بخش زندگی حضرت معصومه (س)، پیشینه حرم مطهر، کرامات حضرت معصومه و اشعاری در وصف حضرت معصومه (س) است.نویسنده در این اثر در قالب داستان به تبیین زندگی و بخشی از کرامات حضرت معصومه(س) پرداخته است.

 

«حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی»، نویسنده، مترجم،پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه ترتیب دادیم. حجت الاسلام طالبی مازندرانی کتابهای مذهبی بسیاری از جمله بانوی کرامت،مسافر عشق، نوروزنامه ، صحیفه حسینیه، مصیبت نامه حضرت ابوالفضل(ع)، فضایل حضرت زینب(س)، طب الائمه و روضه ها و گریزها را به رشته تحریر در آورده است.

 

در قسمتی از کتاب بانوی کرامت آمده است: روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان به مدینه رفتند. آنان هنگامی که به مدینه رسیدند، امام کاظم (ع) در مسافرت بود از این رو آنان پرسش های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند؛ آنان روز بعد برای دریافت پاسخ به منزل امام رفتند ولی هنوز امام از سفر برنگشته بود، پس به ناچار پرسش های خود را بازخواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند غافل از اینکه حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. آنان وقتی پاسخ ها را خواندند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاس فراوان شهر مدینه را ترک کردند و بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) روبرو شده و ماجرای خویش را بازگفتند. امام پس از مطالعه پاسخ پرسش ها سه بار فرمودند« پدرش فدایش».

 

در قسمت دیگری از این کتاب می خوانیم: حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل معصومه نامیدن این بانو آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است. چنانچه فقیه بلنداندیش و سپیدسیرت شیعه علامه مجلسی در این باره می فرماید امام رض»ا (ع) فرمودند« هر که معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است. دانشمندان و فقیهان شیعه از حضرت معصومه (س) با لقب کریمه اهل بیت یاد می کنند. از میان بانوان اهل بیت این لقب زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است.

 

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: والاترین جایگاه شفاعت از آن پیامبر اسلام (ص) است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است. دو تن از بانوان خاندان پیامبر اسلام چنان شفاعت گسترده ای دارند که می تواند همه اهالی محشر  را فرا گیرد: حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت فاطمه معصومه (س). هنگام ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) پیک وحی، لوحی ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا را شفاعت گنهکاران امت محمد (ص) قرار داد» با کلک تقدیر نقش بسته بود. این حدیث از طریق اهل سنت نیز نقل شده است. از جهت گستردگی شفاعت پس از فاطمه زهرا (س) هیچ بانویی به حضرت معصومه (س) نمی رسد. امام جعفر صادق (ع) فرمودند« با شفاعت فاطمه معصومه (س) همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند».

 

گفتنی است، کتاب «بانوی کرامت» که در مورد زندگی و کرامات حضرت معصومه (س) به قلم «حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» مشتمل بر 80 صفحه در قطع رقعی برای گروه سنی بزرگسال برای چهارمین بار در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1064864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha