ابلاغ مصوبات ستاد ملی کرونا به بانک‌ها/رشد ۵۶.۶ درصدی قرض‌الحسنه پس‌انداز

رشد ۵۶.۶ درصدی قرض‌الحسنه پس‌انداز، آغاز واردات برق از جمهوری آذربایجان، ابلاغ مصوبات ستاد ملی کرونا به بانک‌ها، قرعه کشی هفدهمین فروش فوق العاده ایران خودرو، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۳ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۲ خرداد شبستان به شرح زیر است:

ابلاغ مصوبات ستاد ملی کرونا به بانک‌ها

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای مصوبات بانکی جلسه ۷۱ ستاد ملی کرونا را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد که براساس آن تسهیلاتی در مورد بازپرداخت اقساط تسهیلات برای مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا و همچنین معافیت‌هایی از محدودیت‌های مقرر در قانون چک در نظر گرفته شده است. بر اساس این بخشنامه:

۱. برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض‌الحسنه) بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت آنها در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است منوط به اینکه بدهی آنها به شبکه بانکی تا تاریخ اول بهمن ماه ۱۳۹۹ در طبقه جاری قرار داشته باشد به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا طی ۴ قسط پس از آخرین قسط وصول گردد. تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب و کارهای به شدت آسیب دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود. موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد به پایان تیرماه سال جاری منتقل می‌شود. استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه التزام تاخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثنی است. مشمولین این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیر جاری نمی‌شوند.

۲. ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده ۵ مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهینامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ گردد، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا موسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از برگشت، اعمال نخواهد شد.

۳. مصوبه جلسه ۶۷ ستاد ملی مدیریت کرونا به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادره با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال ۱۴۰۰، بانک‌ها و موسسات اعتباری باید از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، درصورتی که حداکثر تا ۲۰ خرداد ماه سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب نمایند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد در بازه زمانی مزبور خودداری کنند. همچنین چک‌هایی که سررسید آنها اول تا بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده‌اند تا ۲۰ خردادماه سال جاری مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهند شد.

 

رشد ۵۶.۶ درصدی قرض‌الحسنه پس‌انداز/ سپرده‌های بلندمدت منفی شد

 بانک مرکزی آمارهای پولی مربوط به سال ۹۹ را منتشر کرد که نشان می دهد استقبال مردم از سپرده گذاری بلندمدت بسیار افت داشته و در مقابل، سپرده گذاری های کوتاه مدت یکساله و کمتر، از رشد بالایی برخوردار بوده است. 

براساس گزارش بانک مرکزی از مانده متغیرهای عمده پولی و اعتباری در پایان اسفند ۹۹، حجم نقدینگی از نوع شبه پول رشد ۳۶.۲ درصدی داشته و به رقم ۲۷۸۵۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در پایان اسفندماه سهم شبه پول به ۸۰.۱ درصد رسید که از این میزان، ۶.۵ درصد مربوط به سپرده‌های قرض‌الحسنه، ۲۹.۲ درصد مربوط به سپرده‌های کوتاه‌مدت و  ۳۱.۷ درصد مربوط به سپرده‌های یکساله می‌شود.

حجم قرض الحسنه پس انداز در این مدت به ۲۲۶۸.۲  هزار میلیارد ریال رسید و رشد ۵۶.۶ درصدی را رقم زد. این میزان در سال ۹۸ رشد ۴۱.۱ درصدی داشت. میزان سپرده های کوتاه مدت در سال ۹۹ رقم ۱۰۱۴۹.۲ هزار میلیارد ریال با رشد ۴۳.۳درصدی ثبت شد که درصد رشد سال ۹۸ نیمی از این بود، یعنی ۲۱.۱ درصد.

سال ۹۹ میزان سپرده های یکساله ۱۱۰۰۱.۴ هزار میلیارد بود که رشد منفی ۳.۱ درصد را به ثبت رساند. این میزان در سال ۹۸ بسیار کمتر بود به نحوی که با رقم ۱۱۳۴۸.۳هزار میلیارد ریال رشد ۳۲.۳ درصد را نشان داد.

براساس این گزارش، سپرده های دوساله نیز در سال ۹۹ به رقم ۳۷۲۷.۳ هزار میلیارد ریال رسید که رشد بیش از هزار درصدی را تجربه کرد. این میزان در سال ۹۸ حدود ۳۸.۹ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۳.۹ درصدی داشت.

سپرده های سه ساله کمترین میزان نقدینگی را شامل می شدند به نحوی که در سال ۹۹ این میزان ۰.۳ هزار میلیارد با رشد منفی ۵۰ درصد ثبت شد. حجم سپرده های چهار ساله در سال ۹۹ برابر با ۰.۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال ۹۸ رشد منفی ۷ درصد را داشت. این میزان در سال ۹۸ نیز با رشد منفی ۱۲.۲ درصد همراه بود.

رشد نقدینگی در بخش سپرده های پنج ساله نیز با رشد منفی مواجه شد به نحوی که این میزان در سال ۹۹ حدود ۶۲.۸ هزار میلیارد ریال با رشد منفی ۳۳.۸ رقم خورد. همچنین براساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی متفرقه ۶۳۸.۹ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

 

آغاز واردات برق از جمهوری آذربایجان

«مصطفی رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق گفت: به منظور کاهش محدودیت‌های تامین برق از روز پنجشنبه گذشته واردات برق از جمهوری آذربایجان آغاز شد. با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوری آذربایجان، واردات برق از این کشور آغاز شد. هم اکنون ۷۳مگاوات برق از این خط انتقال به شبکه داخلی ایران تزریق می‌شود.


رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: میزان برق وارداتی از این خط انتقال تا ۱۳۰مگاوات در ساعت پیک مصرف قابل افزایش است.


سخنگوی صنعت برق با بیان این که صنعت برق همه توان و ظرفیت‌های خود را برای تامین برق مورد نیاز داخل به کار گرفته است، افزود: در کنار بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای واردات و افزایش تولید برق، مشترکان خانگی با سهم پنجاه درصدی در اوج مصرف از نقشی بسیار تاثیرگذار در این میان برخوردار هستند.


سخنگوی صنعت برق با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای همکاری صنایع و کشاورزان در مشارکت با طرح های تشویق محور مدیریت مصرف در ساعت اوج بار، گفت: مشترکان خانگی می‌توانند تنها با بکار بستن سه راهکار ساده از بروز خاموشی احتمالی جلوگیری کنند.


رجبی مشهدی ادامه داد: استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی ۲۵ درجه و  استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعت گرم روز(۱۲ تا۱۸) مهمترین راهکارها برای تامین برق همه مشترکان و پایدار ماندن شبکه برق کشور است.

 

قرعه کشی هفدهمین فروش فوق العاده ایران خودرو برگزار شد

گروه صنعتی ایران خودرو به منظور افزایش عرضه به بازار و تامین نیاز مشتریان، اقدام به اجرای هفدهمین مرحله از فروش فوق‌العاده کرده است. در این طرح سه محصول پارس سال، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر سه ماهه عرضه می شود.

مراسم قرعه کشی این محصولات با حضور نهادهای نظارتی در سالن اجتماعات ایران خودرو برگزار شد.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۳ هزار تومان

امروز (شنبه ۲۲ خرداد) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۳ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۷۷ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۳۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان، سکه بهار آزاید طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۲۲ خرداد) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۹۲۳ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۹۱۸ تومان، پوند ۳۴ هزار تومان، درهم امارات ۶۵۱۲ تومان، یوان چین ۳۷۶۰ تومان و لیر ترکیه ۲۸۳۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (۲۱ خرداد ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به  ۱۰  میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار  تومان، ربع سکه ۳ میلیون  و ۹۰۰ هزار  تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۷۴ دلار  رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ  یک میلیون و ۷۳ هزار تومان معامله می‌شد.

 

بنابراین گزارش‌، بر اساس نرخ  صرافی ملی ایران روز گذشته ز (۲۱ خرداد  ۱۴۰۰) هر دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۵۸۰ تومان  رسید و هر اسکناس یورو نیز به مبلغ ۲۸ هزار و ۷۳۴  تومان فروخته شده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1064932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha