«بانوی کرامت» الگوی بصیرت و ولایت مداری دختران امروز

اول ماه ذی‌القعده سالروز میلاد بانوی است که به دلیل پاکدامنی و کرامت بسیار، الگویی شایسته برای دختران امروز است و میلادش آغاز دهه کرامت است.

خبرگزاری شبستان- همدان: میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) سالروز مرور عاشقی است، عشق خواهر به بردار که بعد از زینب کبری، فاطمه معصومه(س) پرچمش را برداشته و به زمین نیانداخته است، فاطمه معصومه(س) بعد از مادرش زهرای مرضیه(س) دومین بانویی است که به نص اهل بیت(ع) به مقام شفاعت نائل می‌شود، بانویی که همانند ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) جز برای ایشان نیامده است و همان جمله‌ای که پیامبر(ص) در مدح دخترش فرموده است بی‌کم و کاست موسی ابن جعفر(ع) آن را برای فاطمه معصومه(س) نقل کرده است.

و چه سعادتی بالاتر برای دختران که روز ولادت بانوی کرامت با نامشان گره خورده است، تقارنی که اگر سرچشمه‌ای برای الگوی دختران باشد سعادتشان را هم به همراه خواهد داشت.

سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر عزیز جامعه نامگذاری شده است. روزی، هر چند نمادین می‌توان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آنان بود. زیرا این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند و باید همواره این قشر را عزیز بداریم.

در پی با چند تن  از بانوان فعال در کانون های فرهنگی و هنری همدان  گفت و گوی داشته ایم که با هم می خوانیم.

کریمه اهل بیت (ع) الگوی کامل برای دختران جامعه اسلامی است

« مهری جمشیدی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان با اشاره به اینکه اول ذیقعده روز میلاد با سعادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) و آغاز دهه پربرکتی است که آغازش میلاد مبارک دخترگرامی هفتمین امام شیعیان و پایانش میلاد مسعود خورشید تابناک ایران زمین امام علی بن موسی الرضا(ع) است افزود:روز میلاد حضرت معصومه(س) بهترین بهانه است تا روز ملی دختران نام گیرد؛ دختران پاک نهادی که در فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی جایگاه ویژه ای دارند .

عضو فعال کانون فرهنگی و هنری شهید مطهری همدان،  ضمن بیان اینکه  نام گذاری روز ملی دختران در زادروز آن حضرت، حرکتی نمادین برای گوشزد کردن شخصیت حضرت معصومه(س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت (ع) در میان دختران مسلمان است ادامه داد:  الگوسازی از شخصیت والای آن حضرت برای دختران این مرز و بوم امری ضروری است.


وی ضمن برشمردن فضایل اخلاقی حضرت معصومه(ع) اظهارداشت: اخلاص، پاكدامني، ايثار و فداكاري از جمله خصوصيات حضرت فاطمه معصومه(س) بوده است كه امروزه بايد مورد توجه دختران ما قرار گيرد.


جمشیدی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه اسوه فضایل اخلاقی است بیان کرد: مقام والای حضرت معصومه(س) به جایی رسید که امام رضا(ع) در شأن ایشان فرمود:« هرکس این بانوی بزرگوار را زیارت کند خداوند ثواب بهشت را به عنوان عنایت خواهد کرد» همچنین فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است»

وی با بیان این که روز میلاد حضرت معصومه(س) باید روز همه بانوان ایرانی باشد گفت: امیدوارم دختران ایرانی با تأسی به زندگی این بانوی بزرگوار و الگو قرار دادن سجایای اخلاقی ایشان در زندگی خود، به سمت زندگی ایرانی اسلامی پیش روند.

روز ملي دختران فرصتي براي بهره گيري بيشتر از الگوهاي ديني براي زندگي امروز

«پرستو احمدی» نیز  در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: دختران امروز مادران فرداي اين جامعه به شمار مي روند ازاين رو ضروري است تا علاوه بر سلامت جسم و روح به ارتقا جايگاه آموزشي ، علمي ، معنوي ، اجتماعي و فرهنگي آنان توجه بيشتري كرد و بسترهاي لازم را براي مشاركت هر چه بيشتر آنان فراهم ساخت.

مدیر کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی (ع) افزود: دين اسلام از دختر به عنوان 'ريحانه' شاخه گلي ظريف نام مي برد و اين در حالي است كه پيش از آن و در دوران جاهليت نه تنها براي آنان ارزشي قائل نبودند بلكه دختران را زنده به گور مي كردند ، در مجموع با آمدن اسلام دختر و زن شخصيت تيافت . روايات و احاديث متعددي در اين زمينه نقل شده است كه نشان از اهميت دادن اسلام به شخصيت دختران و زنان است .

وی ادامه داد: سرمايه‌گذاري بر روي اين قشر كه بيش از نيمي از جمعيت جامعه ما را تشكيل مي دهد به عنوان خيمه و ستون خانواده براي تشكيل يك خانواده محكم و يكي از بهترين سرمايه گذاري ها براي داشتن جامعه اي سالم خواهد بود.


احمدی با اشاره به اينكه زنان و دختران ايراني امروز در ميدان جنگ نرم دشمن و در عرصه امور فرهنگي رسالت خطيري برعهده دارند تصريح كرد : گسترش فرهنگ ديني به ويژه حجاب و عفاف در جامعه سبب مي شود تا جامعه از آفت هاي ضد ديني در امان بماند.

 

دختران مادران آینده هستند که باید درست تربیت شوند تا جامعه را به خوبی بسازند

«خدیجه زنگنه» در گفت و گو با خبرنگار شبستان با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت گفت: اين دهه يادآور لطيف‌ترين علائق و وفاي كم‌نظير يك خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوي برادر است.


مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید مطهری همدان با بيان اينكه دختر هم نعمت معنوي و هم روحي براي خانواده و جامعه است افزود : در روايت هاي متعددي به اين موضوع سفارش شده كه ميان فرزندان خود تفاوتي قائل نشويد كه اگر خواستند يكي را برتري كنيد دختر را مقدم بدانيد چرا كه روحي لطيف و ظريف دارد .
وي با تاكيد بر اينكه دختران بايد از زناني همچون فاطمه معصومه(س) الگوبرداري كنند گفت: انان مادران آينده هستند كه اگر درست پرورش يابند جامعه را به خوبي مي سازند.


وی  دليل توجه اسلام به دختران را روحيه عاطفي انان دانست و گفت : دختران بيش از پسران در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار دارند ازاين رو بايد توجه بيشتري به آنها شود ، لطافت روحي كه خداوند به زن عطا فرموده براي اين است كه بستري آرامش بخش براي خانواده باشد بنا براين نيازمند مراقبت و توجه بيشتر است .

 

گفتنی است، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها در اوّلین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ هـجری قمری، ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در مدینه منوّره چشم به جهان گشود.

از میان فرزندان بزرگوار امام موسى بن جعفر (ع)، دو فرزند ایشان یعنى امام رضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی‌های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

حضرت معصومه به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر به نام نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. این درحالی است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادربزرگوارشان امام رضا (ع) قرار گرفت.

سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر عزیز جامعه نامگذاری شده است. روزی، هر چند نمادین می‌توان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آنان بود. زیرا این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند و باید همواره این قشر را عزیز بداریم.

کد خبر 1064965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha