هشدار دامپزشکی در خصوص تب کریمه کنگو

اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احتمال وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، امروز یکشنبه (۲۳ خرداد)، مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

 

 


«عبدالله بهمنش»، تصریح کرد: دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام بیشتر از دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

 


وی افزود: دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی استان موجود است.

 

 


رئیس دامپزشکی استان، اظهار کرد: دامداران دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

 



وی افزود: شهروندان از خرید گوشت‌های بدون لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی و حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال ۴-۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنند.

 

 

بهمنش در خصوص مواد خوراکی دامی شامل دل، جگر، قلوه، تاکید کرد: این محصولات به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضا باشند، خریداری شود و از خرید آن به صورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیرمجاز دام جداً خودداری کنند، زیرا این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

 

 



وی افزود: رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 



 
رئیس دامپزشکی استان، در پایان از مردم خواست به عنوان ناظر بهداشتی دامپزشکی در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه، تخلفات را از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی استان گزارش کنند.

 
کد خبر 1065508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha