کشف ۳۳ محموله قاچاق دام در راستای مقابله با شیوع «تب کریمه کنگو»

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در راستای مقابله با شیوع «تب کریمه کنگو» از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ محموله قاچاق دام در استان توقیف شده و ۵۵۸ راس دام قاچاقی از این محموله ها کشف شده است.

«محمد اصغرزاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: «تب کریمه کنگو» یک نوع بیماری ویروسی است و از طریق کنه به انواع دام های اهلی از جمله شترمرغ منتقل می شود.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه از لحاظ ظاهری «تب کریمه کنگو» هیچ نشانه خاصی ندارد، افزود: تشخیص این بیماری بسیار سخت است و از طریق گردش کنه و یا حیوانات آلوده و کشتار غیرمجاز می تواند انسان را آلوده بکند.

 

وی در ادامه بیان کرد: سفارش می شود که ذبح دام در کشتارگاه ها صورت گیرد به این دلیل که قبل از کشتار معاینه انجام می شود و گوشت حدود چهار ساعت در پیش سرد باقی می ماند و باعث از بین رفتن این بیماری می شود.

 

اصغرزاده در خصوص مناطق روستایی و عشایری گفت: در این مناطق که کشتارگاهی وجود ندارد باید دو هفته قبل بدن دام را سم پاشی کنند تا اگر کنه ای وجود دارد از بین برود و اگر کنه را مشاهده کردند نسبت به ذبح آن اقدام نکنند.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به موضوع قاچاق دام اشاره کرد و افزود: قاچاق دام یکی از معضلاتی است که می تواند آلودگی را منتقل کند و در خراسان جنوبی اقدامات خوبی در این زمینه انجام می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 33 محموله قاچاق دام توقیف شده است و 558 راس دام قاچاقی از این محموله ها کشف شده است.

 

اصغرزاده تاکید داشت: گوشت و دل و جگر باید در دمای یخچال به مدت 24 ساعت قرار گیرد و مردم بعد از آن اقدام به تکه کردن و استفاده کردن گوشت نمایند.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی 8 سال گذشته هیچ مورد انسانی مبتلا شده به بیماری «تب کریمه کنگو» در استان گزارش شده است، ادامه داد: این موضوع دلیلی نمی شود که نسبت به رعایت نکات بهداشتی غافل شویم.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه محصولات دارای مُهر دامپزشکی هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد، گفت: این محصولات مرحله پیش سرد را گذرانده اند و مردم خراسان جنوبی با خیال راحت می توانند این محصولات را استفاده کنند.

 

 

 

کد خبر 1065593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha