وجود ۱۲۰۰ واحد خانه تاریخی در تبریز

​رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از وجود بیش از ۱۲۰۰ واحد خانه تاریخی و باستانی در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «داوود بهبودی» امروز در حاشیه بازدید از چند پروژه مهم میراث فرهنگی شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: انتظار می‌رود شهرداری کلانشهر تبریز حضور پررنگ و موثرتری در تملک، احیا، مرمت و نگهداری پروژه‌های تاریخی و فرهنگی شهر که نماد هویت تبریز هستند، داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: حال که در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر هستیم لازم است هم کاندیداها در برنامه‌های خود به آثار تاریخی و فرهنگی شهر بپردازند و هم شهروندان در ملاک‌های انتخاباتی خود، این عامل بسیار مهم را مورد توجه قرار دهند.
بهبودی تصریح کرد: به عنوان مثال بازار تاریخی تبریز علاوه بر نقشی که در زندگی اقتصادی مردم دارد، یادآور گذشته اقتصادی و اجتماعی مردم این دیار و در واقع شناسنامه کهن‌شهر تبریز است.
وی افزود: این بازار تاریخی که به ثبت جهانی رسیده است، جایگاه ارزشمندی در هویت تبریز و جلب گردشگران داخلی و خارجی دارد؛ بنابراین عملیات مرمت و احیای آن باید بادقت و ظرافت خاص به طور مستمر انجام شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بروز هرگونه حادثه ناخواسته از قبیل آتش‌سوزی در این بازار فاجعه‌بار است و دستگاه‌های مسوول و خدمات رسان همانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تبریز و غیره باید با برنامه عملیاتی دقیق و جامع مشارکت بازاریان و کسبه محترم را جلب کرده و در جهت ساماندهی، مناسب سازی و اقدامات پیشگیرانه اهتمام جدی داشته باشند. 
بهبودی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته تبریز دارای بیش از 1200 واحد خانه تاریخی و باستانی است که بخشی از آنها احیا و مرمت شده و احیای مجموعه‌هایی مثل خانه حریری و حسن پادشاه بسیار مهم بوده و در آینده فرهنگی شهر تبریز می‌تواند اثرگذار باشد.
وی ابراز داشت: انتظار  می‌رود شهرداری تبریز و سایر دستگاه‌های مسوول با مشارکت و همراهی بیشتر در تملک، احیا و بهره‌برداری از این مجموعه ‌ها تمام مساعی خود را بکار گیرند؛ همچنین ضوابط دقیق و سخت‌گیرانه‌تری در ساخت و سازهای بافت تاریخی و فرهنگی اعمال کنند.
لازم به یادآوری است داود بهبودی، به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مجموعه‌های خانه حریری، حسن پادشاه، مسجد چهارمنار و بازار تاریخی تبریز بازدید کرده و در جریان مراحل احیای این پروژه‌ها و مسائل پیش رو قرار گرفتند.

کد خبر 1065917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha