انسجام و وحدت اجتماعی حلقه مفقوده برای حل  مسائل جوانان

کار چی گفت: حلقه مفقوده برای حل مسائل جوانان انسجام و وحدت اجتماعی است. باید دولت آینده سراشیبی که بهش گرفتار شده ایم را درک کند و عمیقا به موضوع بحران هویت بپردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، یکی از سرمایه های ارزشمند هر کشوری جوانان هستند. بنابراین یکی از دغدغه های جوامع باید آمال و مشکلات جوانان باشد.

باید بستر های لازم برای رسیدن جوانان به اهداف خود در جامعه فراهم شود، از سوی دیگر مشکلات و  موانعی که پیش روی آن ها قرار گرفته حل شود. با حل مشکلات جوانان و رسیدن آن ها به اهدافشان بسیاری از مشکلات جامعه هم حل می شود. ازدواج، تشکیل خانواده، افزایش جمعیت، کاهش آسیب اجتماعی،  اشتغال پایدار، اقتصاد سالم و در نهایت  توسعه  و پیشرفت کشور از نتایج توجه به قشر جوان است.

 

اما در سال های اخیر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه تشدید یافته است و جوانان با مشکلات زیادی مواجهه شده اند. جدای از این مباحث یکی از مشکلات جدی اجتماعی و فرهنگی که جوانان با آن مواجه هستند و به گفته دکتر «محمد رضا کارچی» به عنوان 10 چالش اجتماعی کشور(تاپ تن اجتماعی) مطرح می شود «بحران هویت» است.

 

در باره مشکلات اصلی جوانان با «محمد رضاکارچی» جامعه شناس به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

بیشترین مشکلات و اختلالات جوانان در جامعه چیست؟

هر ساله 10 چالش اجتماعی ایران(تاپ تن اجتماعی) توسط سازمان های پژوهشی استخراج می شود. مهمترین بحرانی که در حوزه جوانان با آن درگیر هستیم، «بحران هویت» است.

علل بروز این بحران چیست؟

بحران هویت علت و عللی دارد که می توان به قصور برخی از سازمان های مسئول و برخی از نهادها ازجمله خانواده اشاره کرد.

ترکیب ماموریت و مسئولیت نهاد خانواده با برخی از سازمان های مسئول نظیر آموزش و پرورش یا نهادهای اجتماعی دیگر در حوزه مباحث آگاه سازی، تربیتی و آگاهی رسانی در مسایل اجتماعی باعث می شود تا به مرور و به صورت تدریجی جوانان در سن 16 تا 20 سالگی و بالاتر به یک تعارض هویت برسند.

در یک جامعه اسلامی زندگی می کنند اما با مباحثی نظیر دین گریزی و یک سری فضای سرگرمی هایی که خارج از مباحث دینی و اخلاقی است مواجه می شوند. وقتی بی نظمی های و شلختگی های اجتماعی را می بینند، این  موضوع بیشتر به بحران هویت دامن می زند.

بحران از جنس تنش و تشنجی است که در فضای ذهن جوان شکل می گیرد. تعابیر و تفاسیر اجتماعی معنا و مفهوم خاصی برای او نمی تواند داشته باشد. همانند هنجارهای کشور، باید و نباید ها، فرمان های مدنی، احترام به خانواده و والدین و همچنین در راستای تربیت و پرورش قرار گرفتن جوان در مسیر چهارچوب های نظام اخلاقی  است که این مسایل بحران هویت را شکل می دهد و ماهیت جوان ایرانی را دچار خدشه می کند و زیان جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

باید چه راهکارهایی برای حل این بحران پیش بینی  شود؟

موضوع بحران هویت از سال 1382 جزو 10 مسایل اجتماعی کشور مطرح شده است و روز به روز هم شرایط سخت و پیچیده تر می شود با این وجود  پژوهش های زیادی هم  برای حل مسئله و ارایه راهکار انجام شده است اما همچنان یک دور باطل می زنیم.

 باید تببین حقوق جوان، روشن نمودن چراغ های مسیر تربیتی و پرورشی جوان،عدم اهمال کارکردی سازمان های مسئول در حوزه جوانان، ترسیم یک خط روشن برای تقسیم وظایف و نقش ها برای جوان، ایجاد بستر های مناسب برای نشاط جوانان، ظرفیت سازی برای ایجاد اشتغال و ازدواج جوانان و بسیاری از این مسایل می تواند به حل مسایل کمک کند.

اما ما دریک شرایط سخت قرار داریم از جمله مسایل معیشتی و اقتصادی که به این مسایل دامن می زند تا این مسایل سهل و آسان طی شود. معتقدم هر دو سمت ماجرا جوانان و مسئولان این حوزه قصور و کوتاهی دارند و باید اهتمام جدی تر نسبت به هویت جوانان داشته باشند.

موانع حل مشکلات جوانان چیست؟

در برنامه توسعه 5 ساله کشور اگر به لحاظ اعتباری و توجه  رصد کنیم، مسیر توسعه خوب ترسیم شده است. دولت مردان هم نسبت به کارگروه ها و ماموریت هایی که دارند آگاه هستند.

حلقه مفقوده برای حل مسائل جوانان انسجام و وحدت اجتماعی است.  از ساختار بندی اداره کل ورزش و جوانان و مباحثی اینچینی به نتیجه ای نخواهیم رسید. شاید نیازمند تشکیل یک کمپین در حوزه جوانان هستیم تا این موضوع را بهتر، شیوا تر و کیفی تر حل کنیم.

 

نقش دولت آینده را در حل مشکلات جوانان چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت آینده هم از جنس دولت های گذشته خواهد بود، مگر اینکه سراشیبی که بهش گرفتار شده ایم را درک کند و عمیقا به موضوع بحران هویت بپردازد. گاهی بحث هایی برای جوان شدن  دولت مطرح می شود. شاید این بتواند فصل جدیدی را در عرصه مختلف اجتماعی و فرهنگی کشور باشد تا از افول و سقوط اخلاقی جلوگیری و اجتناب شود.

کد خبر 1066075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha