کتابخانه ملی یونانی ها چگونه ایجاد شد؟

تأسیس کتابخانه ملی یونان به اولین حاکم کشور مستقر یونان مربوط می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان تاسیس کتابخانه ملی یونان به اولین حاکم کشور مستقر یونان مربوط می شود که در سال درایجین (اولین پایتخت یونان) پرورشگاه بزرگی تاسیس کرد. این پرورشگاه شامل یک مدرسه مرکزی، یک موزه و یک مخزن کتاب بود. در سال1832 این کتابخانه به یک کتابخانه عمومی تبدیل شد. در سال 1834 کتابخانه به آتن انتقال یافت و در سال 1838 (یک سال پس از تاسیس دانشگاه ملی آتن)، کتابخانه آن تاسیس شد و مجموعه آن با هدایای یونانی ها و یونان دوستان گسترش یافت. در سال 1842 دو کتابخانه عمومی و دانشگاهی از لحاظ اداری به هم پیوستند و در ساختمان جدید دانشگاه مستقر شدند.
کتابخانه ملی از سال 1842 تا 1903 در دانشگاه آتن قرار داشت. این کتابخانه در س ال 1903 به ساختمان جدیدی منتقل شد که هنوز هم در آنجا قرار دارد.
ساختمان
بخش های مختلف این کتابخانه عبارت اند از:

- بخش فهرست نویسی که دفتر کتابشناسی ملی به آن تعلق دارد
- -بخش فراهم آوری که دفتر شابک، شابپ، و شماره استاندارد بین المللی نقشه ها به آن تعلق دارند
- بخش نسخه های خطی
- بخش سالن های مطالعه
- بخش دبیرخانه
- بخش ماشینی کردن

علاوه بر بخش های فوق، آزمایشگاه حفظ موارد و تهیه میکروفیلم نیز تأسیس شده است.

خدمات اطلاعاتی پیوسته:
-فهرست دسترسی عمومی پیوسته
-خدمات وب جهان گستر

مجموعه ها
یک نظام واسپاری قانونی، فراهم آوری کامل ترین مجموعه ممکن از انتشارات یونان را امکان پذیر ساخته است. مجموعه کتابخانه ملی یونان شامل حدود 1000000عنوان و حدود 1500000 جلد کتاب، روزنامه، نقشه و ... است. در میان مجموعه های کتابخانه ملی یونان 149 کتاب چاپ قدیم(انتشارات پیش از سال 1501) وجود دارد که بزرگترین مجموعه کتابه ای چاپ قدیم در یونان است. باید مجموعه فنی از 4500 نسخه خطی، آرشیو شخصیت ها و ... را نیز به قلم بالا افزود.
همچنین مجموعه ای از میکروفیلم های کتب، روزنامه ها، نسخه های خطی نیز در این کتابخانه موجود است.
مجموعه کتابخانه ملی یونان طبق یک طرح رده بندی قدیمی به نام نظام Hallischeرده بندی می شود. این طرح نسبتاً انعطاف پذیر است، اما به خاطر فقدان فضا و کارکنان، تغییر آن کار دشواری است. فهرست نویسی مبتنی بر قواعد فهرست نویسی انگلوآمریکن (ویرایش دوم) به کار گرفته شده است. سرعنوان های موضوعی یونان مبتنی بر سرعنوان های موضوعی کتابخانه کنگره است.
(یونی مارک) نیز به عنوان یک قالب درونی برای تبادل کتابشناختی به کار می رود. به دلیل نیازهای کتابشناسی ملی یونان، رده بندی دهدهی دیویی به کار می رود. این کتابخانه به زبان های یونانی و اکثر زبان های اروپایی کتاب دارد و مجموعه پاپیروس آن منحصر به فرد است. همچنین است مجموعه خطی بیزانس، نسخه های خطی به زبان های اروپایی و آسیایی و آرشیو تاریخ اشغال ترک ها، آرشیو دوران مبارزه استقلال طلبانه و نیز چاپ اولین کتاب ها که به سال 1476 باز می گردد.

شرایط و نحوه دسترسی:
با داشتن کارت عضویت معتبر می توان از کتابخانه ملی یونان استفاده کرد. منابع تنها برای استفاده در سالن های مطالعه در دسترس می باشند.
گفتنی است رئیس کنونی کتابخانه ملی یونان خانم دکتر «اندونیا ارخوا» و رئیس هیئت امنا کتابخانه نیز پروفسور «خرلامبوس موچوپلوس» است.

ارسالی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان
 

پایان پیام/ 

کد خبر 106682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha