​نقش انتخابات در استمرار انقلاب اسلامی/ مشکلات موجود نتیجه انتخاب های اشتباه است

حجت الاسلام حسینی حضور حداکثری مردم در انتخابات را مهم خواند و گفت: حضور پرشور و انتخاب فرد اصلح در استمرار انقلاب اسلامی مؤثر است.

خبرگزاری شبستان، گرگان-فاطمه رائیجی؛ گاهی یک فرد با انتخابش سرنوشت خود را رقم می زند و گاهی نیز انتخاب یک فرد در سرنوشت یک جامعه اثر می گذارد، انتخابات از آن جنس انتخاب ها است که از این قاعده مستثنا نیست و رأی هر شخص در سرنوشت جامعه اثرگذار خواهد بود و شاید آثار خوب یا بد آن تا سال ها باقی بماند.

 

امروزه پیشرفت ها و نارسایی هایی که در کشور به چشم می خورد براساس لگاریتمی از انتخاب ما است، گاهی با انتخاب یک مدیر دارای روحیه جهادی زمینه شکوفایی علمی، اقتصادی و غیره را رقم می زنیم و بر اقتدار، صلابت و شکوه ایران اسلامی می افزاییم و گاهی هم با یک انتخاب نادرست مشکلات اقتصادی را دوچندان می کنیم لذا این برایند انتخابات است که وضعیت موجود جامعه را رقم می زند.

 

در انتخابات علاوه بر انتخاب اصلح، حضور حداکثری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و افرادی که رأی نمی دهند به دیگران اجازه می دهند جای آنها تصمیم بگیرند و خط مشی سیاسی را برای جامعه آنها مشخص کنند.

 

انتخاب درست و رأی به فرد اصلح در انتخابات موضوعی است که با بصیرت جامعه نسبت به داوطلبان رقم می خورد و این ما هستیم که تصمیم می گیریم به سخن رأی دهیم یا عمل، به شعار رأی دهیم یا صداقت و هر کسی از دریچه نگاه خود می تواند نامزدی را برای کرسی ریاست جمهوری یا شورای شهر برگزیند.

 

ائمه جمعه با شناخت و آگاهی که از جامعه دارند عمارهای انقلاب به شمار می روند و می توانند برای حضور یا عدم حضور در انتخابات و معیارهای انتخاب اصلح به مردم کمک کنند، در همین راستا گفتگویی را با حجت الاسلام «سیدابوالفضل حسینی»، امام جمعه بندرگز اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*انتخابات در استمرار دستاوردهای انقلاب اسلامی چه نقشی دارد؟

اولین انتخابات را در گام دوم انقلاب اسلامی پیش رو داریم که به طور قطع این انتخابات در طول تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود، اگرچه تاکنون تمامی انتخابات در کشورمان مهم و تأثیرگذار بوده و همیشه با شرایط ویژه و خاصی مواجه بودیم.

اهمیت بالای انتخابات به دلیل برنامه ها و توطئه های دشمنان است و حضور پرشور مردم پای صندوق های رأی توطئه های آنها را خنثی می کند، از طرفی اهداف و اقدامات انقلاب اسلامی باید استمرار یابد و اتفاقی که می تواند در تقویت و استمرار دستاوردهای انقلاب اسلامی موثر باشد شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح است.

متاسفانه از سال 88 برخی از کاندیداهای انتخاباتی به جای بیان دقیق مطالبات به حق، راه حل ها و نیازهای دقیق جامعه فضایی را ایجاد می کنند که با فضای انتخاباتی همخوانی ندارد و شعارهایی را با استفاده از سلبریتی ها سر می دهند که بیشتر فریبنده و در تقابل با قشر خاصی است.

 

*مشکلات موجود به ویژه در حوزه اقتصاد برخی افراد را از حضور در انتخابات و گاهی اوقات از انقلاب اسلامی دلسرد کرده است.

 در انتخابات باید فردی اصلح، متخصص و متعهد انتخاب شود، امروزه مردم کشورمان به ویژه در بحث اقتصاد با چالش های متعددی مواجه هستند که به طور قطع این اوضاع نتیجه انتخاب های اشتباه است و به دستاوردهای انقلاب اسلامی مربوط نیست.

امروز شاهد دستاوردهای بی شمار انقلاب اسلامی در بخش های مختلف هستیم اما متاسفانه آن جایی هزینه می دهیم که انتخاب های خوبی نداشتیم و بیشترین هزینه را هم مردم به ویژه قشر آسیب پذیر می دهند.

 

*انتخابات پیش رو چه ویژگی هایی دارد؟

انتخابات در کشور سوریه که بشار اسد با اکثریت آراء پیروز شد و پس از آن نیز انتخابات در عراق و انتخابات ریاست جمهوری در ایران تأثیر شگرفی بر امنیت در منطقه و تقویت جبهه مقاومت دارد.

انتخابات جهاد سیاسی برای حرکت به سمت تمدن سازی است و این انتخابات اولین انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامی است.

از طرفی این انتخابات مواجهه گفتمانی دارد، در سال های قبل انتخابات چهره محور بود و چهره ها در سبد آراء تاثیرگذار بودند به عنوان مثال اولین رئیس جمهور بنی صدر ملعون و دومین رئیس جمهور مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی بودند، از سال 76 انتخابات از چهره محور تبدیل به حزب محور شد تا اینکه از سال 92 به انتخابات گفتمان محور تبدیل شد و گفتمان مقاومت گفتمان و مذاکره مطرح می شد اما انتخابات 1400شاهد تکثر گفتمان ها اعم از گفتمان عدالت خواهی، مبارزه با فساد، گفتمان کارآمدی و مدیریت، گفتمان توجه به سیاست خارجه، گفتمان آزادی اجتماعی و سیاسی و گفتمان جوان گرایی خواهیم بود.

 

*فرد اصلح چه ویژگی هایی دارد؟

باید به فرد متخصص و متعهد رأی دهیم و مقام معظم رهبری نیز فاکتورهایی را فرمودند اما در مجموع باید فردی را انتخاب کنیم که معیارهای لازم برای قرارگیری در قامت رئیس جمهور داشته باشد و از روحیه انقلابی گری و ایمان به آرمان های انقلاب اسلامی برخوردار باشد.

امروز موضوعاتی از سوی برخی مسئولان شنیده می شود که جای تأسف دارد، گاهی اوقات نیز کسانی در حوزه هایی به عنوان مسئول مشغول به کار می شوند که به آن باور و اعتقاد ندارند و متاسفانه دستاورد آن به برجام می انجامد که به فرموده رهبر معظم انقلاب خسارت محض است.

کسی که مانند سردار سلیمانی مرد میدان باشد و دارای ایمان و باور باشد با کسی که صرفاً پشت میزنشین است و خط مشی های نظام مقدس جمهوری اسلامی را باور ندارد تفاوت بسیاری دارد.

 

*علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراهای شهر و روستا هم برگزار می شود، در سال های اخیر شاهد برخی تخلفات در شوراهای اسلامی شهر و روستا بودیم مردم چطور می توانند با انتخاب افراد اصلح، زمینه ساز ایجاد شورای کارآمد و قوی شوند؟

در انتخابات شورای شهر نیز تجربه سال های اخیر نشان می دهد که نگاه برخی از افراد به شورای شهر و شهرداری مانند گاو شیرده است لذا این افراد درصدد هستند به هر طریقی وارد شورا شوند و از این گاو شیرده برای منافع شخصی، گروهی و حزبی خود بهره مند ببرند و متأسفانه نگاه آنها خدمت به مردم نیست.

 

برخی از ایرادات در شوراهای اسلامی وجود دارد که مجلس شورای اسلامی باید در این مسئله ورود پیدا کند و نظارت های چهارگانه مشکلاتی ایجاد کرده که مجلس شورای اسلامی باید نسبت به رفع آن گام بردارد.

 

با توجه به قوانین موجود و بستر ایجاد شده به نام شوراهای شهر و روستا ما شاهد کمترین خدمت در شهرها و روستاهای مختلف هستیم و اختلاس، تخلف و زندانی برخی از شهرداران و اعضای شوراها در بعضی از استان ها نشانه ضعف قانون است و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید نسبت به تغییر و تنظیم برخی از قوانین اقدام کند تا شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

 

افرادی که در انتخابات شوراها شرکت می کنند حداقل باید در حوزه قوانین حوزه شهری مطالعه داشته باشند اما متاسفانه اغلب افرادی که به شوراهای شهر و روستا ورود پیدا می کنند علاوه بر فقدان تجربه به قوانین نیز آشنا نیستند.

 

متاسفانه عدم آشنایی اعضای شورای شهر و شهرداران با قوانین حوزه شهری موجب شده امروز شاهد برخی از تخلفات باشیم که خوشایند نیست.

 

 نگاه ما به مدیریت شهری و شورای شهر باید مهم باشد و اگر افراد متخصص و متعهد ورود پیدا کنند خدمات ارزنده ای را از آنها شاهد خواهیم بود اما اگر افراد موردنظر تخصص و تعهد نداشته باشند اتفاقات خوشایندی رخ نمی دهد.

 

*نکته پایانی...

اگرچه دشمن با تحریم های ناجوانمردانه و برخی از مسئولان نیز با بی تدبیری وضعیت نابه سامانی را ایجاد کردند اما ان شاءالله با حضور حداکثری مردم و با انتخاب فردی اصلح، مومن، معتقد، متعهد و دارای روحیه انقلابی گام دوم انقلاب اسلامی را محکم تر برداریم.

البته در بحث تحریم ها از این نکته نباید غافل شد که شاید ۲۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم ها باشد و ۸۰ درصد مشکلات موجود نشات گرفته از بی تدبیری مسئولان است.

 

کد خبر 1066909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha