احداث ۲۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در مناطق آزاد/ دو طرح ویژه حمایتی از بازار سرمایه

پرداخت بیش از ۳۰۰هزار فقره وام ازدواج از سوی بانک مهر ایران، احداث ۲۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در مناطق آزاد، دو طرح ویژه حمایتی از بازار سرمایه، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۹ خرداد شبستان به شرح زیر است:

پرداخت بیش از ۳۰۰هزار فقره وام ازدواج از سوی بانک مهر ایران

وام ازدواج یکی از شناخته شده‌ترین نوع تسهیلات قرض‌الحسنه است که در کشور ما از سوی شبکه بانکی پرداخت می‌شود. همه تسهیلات پرداختی‌ بانک مهر ایران به‌ عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور بر مبنای عقد قرض‌الحسنه است و این بانک سالانه بیش از دو میلیون و  ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت می‌کند که در سطح شبکه بانکی عدد بی‌نظیری است.

 

در عین حال بانک مهر ایران به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیز توجه ویژه‌ای داشته و سعی کرده با پرداخت گسترده این نوع تسهیلات، از زوج‌های جوانی که به‌تازگی زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند، حمایت کند.

 

از آغاز سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹ بانک مهر ایران تعداد ۳۰۳هزار و ۴۹۳ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش بیش از ۳۲هزار و ۴۹۶ میلیارد ریال پرداخت کرده است. همچنین گفتنی است این بانک فقط در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۴هزار ۶۸۰ فقره وام ازدواج به ارزش بیش از ۱۲هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال به متقاضیان واجد شرایط تخصیص داده است. امیدواریم بانک مهر ایران توانسته باشد به سهم خود در تسهیل ازدواج جوانان اقدامات مؤثری را در طول سال‌های گذشته انجام دهد.

 

احداث ۲۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در مناطق آزاد

«حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: پنجمین دور از مرحله افتتاح پروژه های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با حضور دکتر روحانی رییس جمهور؛ روز دوشنبه ۳۱ خردادماه برگزار خواهد شد. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح تعداد پروژه ها، اعتبار سرمایه گذاری و میزان اشتغال هر یک از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی (ارس، اروند، قشم و کیش) که قرار است در این مراسم افتتاح شوند اظهار داشت: ۱۵ پروژه در منطقه آزاد ارس با اعتبار سرمایه گذاری ۲۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۵۷۵ نفر، ۱۱ پروژه در منطقه آزاد اروند با اعتبار سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۵۹میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۲۶۰ نفر، ۱۵ پروژه در منطقه آزاد قشم با اعتبار سرمایه گذاری ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۸۸۰ نفر و ۹ پروژه در منطقه آزاد کیش با اعتبار سرمایه گذاری ۲۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۳۷۵ نفر افتتاح می شود. 

مومنی ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در پروژه های آماده بهره برداری مناطق آزاد (ارس، اروند، قشم و کیش) ۸۰ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال است که ۲۰۹۰  نفر اشتغالزایی نیز به همراه داشته است. 

آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی ۵۰ پروژه در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی 

مشاور رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ۵۰ پروژه دیگر با سرمایه گذاری ۶۴۱ هزار و ۹۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷ هزار و ۱۱۷ نفر با فرمان رئیس جمهور عملیات اجرایی خود را آغاز خواهند کرد، گفت: عملیات کلنگ زنی ۸ پروژه در منطقه آزاد ارس با اعتبار سرمایه گذاری ۱۷ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۷۳۸ نفر، ۶ پروژه در منطقه آزاد اروند با اعتبار سرمایه گذاری ۳۵ هزار و ۱۷۱ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۴۰۵ نفر، یک پروژه در منطقه آزاد انزلی با اعتبار سرمایه گذاری ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر، ۳ پروژه در منطقه آزاد چابهار با اعتبار سرمایه گذاری ۴۶۲ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال و با اشتغالزایی یکهزار و ۵۶۲ نفر، ۱۴پروژه در منطقه آزاد قشم با اعتبار سرمایه گذاری ۷۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال و با اشتغالزایی یکهزار و ۹۳۶ نفر، ۱۰ پروژه در منطقه آزاد کیش با اعتبار سرمایه گذاری ۳۵ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال و با اشتغالزایی یکهزار و ۶۸۶ نفر و ۸ پروژه در منطقه آزاد ماکو با اعتبار سرمایه گذاری ۱۲ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال و با اشتغالزایی۶۷۰ نفر آغاز خواهد شد. 

 

دو طرح ویژه حمایتی از بازار سرمایه

در نشست رییس سازمان بورس با اعضای شورای مشورتی بورس، موضوعات و سرفصل‌های مربوط به «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازار سرمایه از تولید» و «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازار سرمایه» ارائه شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، محور این نشست را بررسی طرح «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازار سرمایه از تولید» و طرح «ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه» عنوان کرد و افزود: بازار سرمایه در دو سال گذشته شاهد تحولات بسیاری بود و از لحاظ اندازه، حجم فعالیت و حضور مردم، رشد چشمگیری داشته که همین تحولات سریع برخی از معادلات را تغییر داده است.

دکتر محمدعلی دهقان دهنوی با تاکید بر این نکته که ساختار، نیرو و امکانات سازمان بورس باید با اندازه و حجم امروز بازار سرمایه و مسائلی که با آن روبرو است مورد بازبینی و متناسب سازی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها نه تنها در ساختار سازمان بورس بلکه باید در همه ارکان بازار ایجاد شود تا به نیازهای موجود پاسخ مناسبی داده شود.

وی با اشاره به ارائه دو طرح کلی در این حوزه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: یکی از این طرح ها در مرکز پژوهش سازمان بورس با هدف آسیب شناسی مسائل و چالش های بازار سرمایه پیرامون ایفای نقش پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تهیه شده و طی آن راهکارهایی برای بیش از ۴۰ الی ۵۰ مورد از چالش ها و مسائل بازار سرمایه، پیش بینی شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در اقدامی دیگر، مقرر شد در طرحی با عنوان طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه، لزوم و نحوه تدوین برنامه بهبود جایگاه و عملکرد بازار سرمایه مطرح و مسائل و مشکلات طرح شده در قالب کارگروه های تخصصی و با حضور کارشناسان، صاحبنظران، فعالان بازار سرمایه و مدیران بخش های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

دهقان دهنوی افزود: از این رو در ادامه جلسات شورای مشورتی، امروز، نظرات و پیشنهادات اعضای شورا، طرح و اولویت موضوعات مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفت. ضمن اینکه موارد دیگری نیز از سوی اعضای ش

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان

امروز (شنبه ۲۹ خرداد) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۶۴ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۲۹ خرداد) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۴۲۹ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۶۷۴ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۵۵۵ تومان، درهم امارات ۶۶۵۵ تومان، یوان چین ۳۸۲۰ تومان و لیر ترکیه ۲۸۳۰ تومان است.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۳۲ ارز نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۳ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۱ ارز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه بیستم و نهم خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۳۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۷۶ ریال، کرون سوئد  ۴‌هزار و ۸۷۲ ریال، کرون نروژ ۴‌هزار و ۸۳۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۶ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۹۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۱۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۱۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌هزار و ۴۱۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۶۳ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۳۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌هزار و ۹۳۷ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۰۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۴۸۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۳۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۲۴ ریال، ۱۰روپیه سریلانکا  ۲‌هزار و ۱۱۳ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۴۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۱۲۷ و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۰۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۰۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۳۶۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۹۷۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۷۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۱۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۸۴ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۵۲۹ ریال، سامانی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد. 

 

روند قیمتی طلا و سکه در هفته منتهی به انتخابات

بررسی تغییرات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت اونس در هفته گذشته با تغییر محسوسی همراه نبود و به نظر می‌رسید مردم به نوعی در انتظار نتیجه انتخابات پایان هفته بودند و در نتیجه، دادوستدها با کاهش همراه شد.

شنبه، 22 خردادماه

در آغاز هفته‌ آخر خردادماه، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون ۶۰ هزار تومان فروخته شد.

بدین ترتیب، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه, ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

یکشنبه، 23 خردادماه

در روز یکشنبه که انس جهانی ۱۸۷۸ دلار قیمت‌گذاری شد، هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون ۷۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.

در این روز، هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

دوشنبه، 24 خردادماه

روز دوشنبه، با افت ۲۰ دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی و رسیدن به رقم ۱۸۵۷ دلار، در ایران نیز، شاهد افت نسبی قیمت انواع سکه در بازار شد. از طرف دیگر، سطح معاملات کاهش پیدا کرد و به نظر می‌رسید مردم به نوعی در انتظار نتیجه انتخابات پایان هفته هستند و در نتیجه، دادوستدها با کاهش همراه شد.

بر این اساس نرخ های بازار طلا و سکه در معاملات دوشنبه 24 خردادماه به این شرح بود که هر مثقال طلای آب شده در بازار به رقم  ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به افت ۱۰۰ هزار تومانی، به نرخ ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه نیم سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه نیز به نرخ ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و در نهایت، هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز دو میلیون و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری شد.

همچنین، در این روز، حباب سکه امامی در بازار امروز، ۱۸۰ هزار تومان اعلام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1067797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha