جهانی کردن معارف رضوی در دهه کرامت / بسیاری از انقلاب‌های فرهنگی و تمدنی در اسلام از مشهد و قم آغاز شده است

حجت الاسلام حسنلو گفت: دهه کرامت فرصت مناسبی برای بیان فضایل امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ویژگی‌های این دو بزرگوار است چرا که نقطه عطف و آغاز کننده بسیاری از انقلاب‌های فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام از مشهد و قم بوده است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: ایام خجسته دهه کرامت در کنار ایجاد شور و نشاط معنوی، زمینه و فرصت ارزنده ای برای پرداختن به سیره و فرهنگ اهل (ع) و تبیین و ترویج بیش از پیش باورها و آموزه های منیع رضوی و معارف غنی فاطمی در جامعه اسلامی است به همین مناسبت با حجت الاسلام «امیر علی حسنلو»، مدیرگروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفت و گویی ترتیب داده ایم که مشروح آن در ادامه قابل ملاحظه است.

 

 

چگونه می توان از دهه کرامت برای بیان  زیبایی هایی از سیره و گفتار خاندان موسی بن جعفر(ع) بویژه حضرت معصومه(س) و امام رئوف حضرت رضا(ع) استفاده کرد؟ 

نامگذاری بین دو مناسبت  به عنوان دهه کرامت فرصت سازی خوب برای بیان زیبایی هایی از سیره و  گفتار خاندان موسی بن جعفر(ع) بویژه حضرت معصومه و امام رئوف حضرت ابوالحسن الرضا علیه السلام است ؛ تنها اگر بخشی از کرم وکرامات رضوی درایران برای مردم ایران تبیین شود روشن می شود که حیات معنوی وبقای ایران بعنوان مامن پیروان مکتب اهل بیت (ع) به برکت وجود مرقد آن حضرت است؛ همچنین گوشه ای از کرامات حضرت معصومه(س) که همچنان بسیاری از برکات حضور این بانوی بزرگ  پنهان وناگفته است؛ لذا بسیاری از ابعاد وجودی  این دو عزیز ناشناخته است.

چطور می توان از دهه کرامت برای جهانی کردن معارف رضوی استفاده کرد؟

دهه کرامت فرصت مناسبی برای بیان فضایل امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ویژگی‌های این دو بزرگوار در رسانه‌ها ایجاد شده است که برای جهانی کردن  معارف رضوی  راه حل و راهکار تقدیم حضور فرهنگ بانان  این دوآستان مقدس می گردد:

-1  فرهنگ سازی

قبل از هرچیزی باید در مقوله‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری شود و این در حوزه وظایف بخش فرهنگی آستان قدس رضوی وآستان مقدس حضرت معصومه (س) است ؛ این دونهاد بزرگ باید تلاش و هزینه کند چرا که دارای ثمرات معنوی است. در مرحله فرهنگ سازی می توان از سیره اهل بیت وامام رضا علیه السلام استفاده کرد؛ کراماتی که امام رضا علیه السلام داشته چه کرامات معنوی ومادی همه اینها به دو صورت فرهنگی وهنری تدوین و تبیین شود تاثیرات زیادی در ترویج فرهنگ کرامت دارد.

2- تهیه برنامه وطرح

در مرحله دوم باید طرح و برنامه داشته باشند مراکز فرهنگی با مدیریت آستان قدس دومرکز مهم  که هردو از نظر داشته های فرهنگی غنی هستند طرح وبرنامه از کارشناسان فرهنگی  بگیرند و اجرا نمایند چون با برنامه می توان نتایج عینی  را دید و جلو رفت و بدون برنامه‌ریزی مناسب نتایج بلند مدت و مستمر به دست نمی آید، لذا برای هرکاری باید برنامه ریزی دقیق داشت.

3- الهام از قرآن

قرآن کریم برای هر کاری برنامه دارد و ما باید به آن مراجعه کرده چرا که قرآن برای سعادت انسان برنامه ریزی کرده است طرح دارد و خداوند برای این طرح مجری خوب انتخاب کرده و در کتاب‌های آسمانی پیامبران مجریان بودند که خدا انتخاب کرد.

 4- مجریان جهادی وکارآمد

باید برای هرکاری طرح و برنامه خوب داشته باشیم در این طرح‌ها مجریان باید کارآمد و دارای روحیه جهادی باشند، زیرا وقتی برنامه بود، ولی مجری نتواند کار کند کار پیش نمی‌رود. برنامه خوب و موثر در صورتی تاثیر دارد وپیش رونده است وعینیت می یابد که مجریان جهادی با پشتکار خستگی نا پذیر داشت البته تربیت این نیروها نیز برنامه لازم دارد .

برای مستمر سازی این گونه مراسمات و دهه‌ها باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا در دراز مدت جایگاه خود را پیدا کنند ، بطوریکه در طول تاریخ نیز این گونه برنامه‌ها بوده و با مجری و طرح‌های مناسب باید به‌این مسائل مهم توجه کرد و رأس همه این موارد به قدرت‌ها و دولت‌ها نیاز است.

5- داشتن توان اقتصادی

یکی از زمینه ها وشرایط جریان فرهنگ سازی ضمن تولید فکر وفرهنگ وگفتمان لازم برای فرهنگ سازی بر خورداری از توان اقتصادی نیز لازم است؛ برای این کار نیاز به قدرت اقتصادی بالا هست، بنابراین با داشتن نقشه راه و برنامه ریزی و برخورداری از مجری توانمند و با انتخاب مدیران توان مند و تشکیل اتاق فکر برای برگزاری بهتر و برنامه ریزی دقیق این گونه  فرصتها کاری ضروری است.

6- خراسان وقم دوکانون مهم فرهنگ ساز جهان اسلام 

قم در مرکز ایران وخراسان در شرق ایران وممالک اسلامی در همه زمان‌ها و تحولات کل جهان اسلام و جهان بعنوان دو کانون مهم فرهنگی وعلمی نقش اثر گذاری داشته اند؛ تا جائیکه در تغییر خلافت‌ها و حکومت‌ها وفرهنگ ها وتمدنها اهالی قم و خراسان نقش داشته اند و این ویژگی منحصر به فرد با جایگاه معنوی دو بزرگوار کاملا مرتبط است که در همه زمان‌ها نقش اساسی را ایفا کرده اند.

با محوریت بارگاه قدسی حضرت امام رضا علیه‌السلام وحضرت معصومه نقطه عطف و آغاز کننده بسیاری از انقلاب‌های فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام از مشهد و قم بوده است.

نمونه کوچک از برکات محسوس این بزرگواران همین انقلاب اسلامی است که از قم رهبری شد و حرم بانو کرامت محل تشکیل حوزه قم بوده از وجود حضرت معصومه(س) و این رویداد فرهنگی بزرگ بود است و اگر نبود این مرقد مطهر در این شهر معلوم نبود این حوزه در قم باشد و به یکی از کانون‌های مرکز فکری و مکتبی جهان اسلام تبدیل شود همان طور که با حضور امام رضا (ع) خراسان به کانون فرهنگی و تمدن جهان اسلام مبدل شده است.

 

 

 

 

آیا با تحلیل دستاورد‌های این دو پایگاه عظیم می‌توان اهمیت این دهه را تبیین کرد؟

با تحلیل دستاورد‌های این دو پایگاه عظیم می‌توان ویژگی منحصر به فرد آن را استخراج کرد و اهمیت این دهه را تبیین کرد و مسولین با نام گذاری این دهه کار مناسب انجام داد؛ چرا که در طول سال هیچ فرصتی وجود ندارد  برای طرح این موضوعات و تبیین سیره فرهنگی  و جایگاه تمدنی امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (ع) لذا در این فرصتها می توان بیشتر در زمینه نقش این دو کانون فرهنگی بزرگ بحث و گفتگو کرد.

در همین دوسال شیوع بیماری جهان گیر کوید 19 که در گذشته تاریخ نیز از این بیماری های مسری  و ههمه گیر بوده است ؛  در تاریخ بیماری طائون و وبا و سالک و ... در بین النهرین در صدر اسلام بوده است به طوری که روزانه تقریبا ۲۰۰هزارنفر فوت می‌کردند و از این بحث کرونا در طول تاریخ حوادث بدتری نیز بوده است و واکنش‌های مردمی را در پی داشته است، در این مدت همین دوکانون کارهای فرهنگی وبهداشتی قابل توجهی داشته اند که کمتر منعکس شده است ؛ فرهنگ سازی و ترویج کرامت و بخشندگی وامداد از محرومان در برنامه های روزانه امام رضا علیه السلام و اجددپاکش بوده است ؛ امام موسی بن جعفر به همین جهت باب الحوائج لقب گرفت جون خانه آن حضرت خانه امید گرفتاران بود؛ خانه امام رضا (ع) در مدینه ومحل اقامتشان در مرو وخراسان محل رجوع مردم برای حل مشکلات مادی ومعنوی بود ؛ اکنون نیز حرم آن حضرات در قم و مشهد باب امید و امید واری حاجتمندان است . بنابراین نامگذاری این دهه وابتکار آن به نام کرامت کاری بسیار نیکو در بزرگداشت کرامت است.

امید هست که مسئولین فرهنگی ودولتها از امکانات خود در این فرصتها با تمام توان تلاش نموده وبه ترویج کرامت به تاسی از سیره حضرات معصومین واهل بیت (ع) بپردازند.

 

 

کد خبر 1067842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha