۵ چالش دستیابی به رشد مثبت اقتصاد در سال ۱۴۰۰/همزیستی پول کاغذی و دیجیتال

کاهش قیمت دلار و یورو در بازار امروز، ۵ چالش دستیابی به رشد مثبت اقتصاد در سال ۱۴۰۰، همزیستی پول کاغذی و دیجیتال، شاخص کل بورس رشد ۶۱۸۸ واحدی داشت، ارزهای جهانروا متوقف می‌شوند؟ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۳۰ خرداد شبستان به شرح زیر است:

کاهش قیمت دلار و یورو در بازار امروز

نوسانات نرخ ارز در معاملات امروز بیان گر افت نسبی بهای دلار و یورو در صرافی های بانکی و مجاز در سراسر کشور است.

به گونه ای که در معاملات امروز (یکشنبه سی خردادماه ۱۴۰۰) و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ ۲۲۹۴۳ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ ۲۳۴۰۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۳۱ تومان ارزان تر شده است. همچنین نرخ امروز دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، با افت ۹۴ تومانی همراه شده است.

بر اساس این گزارش، یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار نیز در معاملات امروز با افت قیمت همراه شده است. به گونه ای که هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۷۵۷۱ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش ۲۸۸ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۸۱۲۸ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

به گفته فعالان بازار ارز، مهم ترین دلایل روند نزولی نرخ ارز در هفته ها و روزهای اخیر، حضور پرقدرت بازارساز و کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران است.

 

همزیستی پول کاغذی و دیجیتال/ ارزهای جهانروا متوقف می‌شوند؟

رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال های پیش رو و حداقل طی یک دهه آینده بعید به نظر می رسد که پول کاغذی و ارزهای جهانروا از بین بروند، اظهار کرد: در زمینه پول کاغذی ممکن است استفاده از آن بسیار کمتر شود و خیلی از پرداخت ها الکترونیکی شود؛ اما با توجه به عدم شمول جهانی این موضوع در دنیا و اینکه معمولا کشورها طبقاتی در جامعه دارند که اصولا درآمدهای نقدی و غیرپایدار دارند؛ بنابراین خیلی بعید است شاهد از بین رفتن کامل پول کاغذی باشیم.  

شهاب جوانمردی تصریح کرد: آنچه که به شرایط کنونی اضافه می شود این است که دارایی هایی جدیدی در حوزه رمز ارزها به دارایی های معمول اضافه می شود. ضمن اینکه روش های مبادله این ارزها با دارایی های قبلی تغییر می کند و مدل های جدید روی کار می آید، اما در این باره هم باز بعید می دانم که مبادلات مالی به طور کامل تغییر کند.  

وی ادامه داد: اما ممکن است بر بستر بلاکچین مبادلات امن تری داشته باشیم یا بعضی از نهادهای غیرمتمرکز هم شکل بگیرند؛ اما آنچه که امروز می بینیم این است که نقطه تعادل و تفاهمی کم کم بین فضای سنتی و نوگرا در حال شکل گیری است. فرض کنید بین تمرکز کامل از منظر بانک مرکزی و عدم تمرکز کامل بر مبنای رمزارزها نقطه بینابینی شکل خواهد گرفت.  

رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: عملا دولت ها اجازه نمی دهند کل حاکمیت شان با این نگاه عدم تمرکزگرایی از بین برود، اما حتما نسبت به برخی موضوعات کوتاه خواهند آمد و سعی می کنند خودشان همراهی کنند. مانند کشورهایی که ارز دیجیتال خود را عرضه می کنند تا بتوانند برای آن مقررات و سیاست گذاری داشته باشند، در نتیجه ظهور رمزارزها را در حال حاضر نابودکننده چرخه پول و پول دیجیتال را جایگزین پول کاغذی نمی بینم. هرچند به دو مفهوم متفاوت اشاره دارد، اما به صورت سیستم های مکمل و به یک همزیستی مسالمت آمیز خواهند رسید.

 

۵ چالش دستیابی به رشد مثبت اقتصاد در سال ۱۴۰۰

اقتصاد ایران در شرایطی سال گذشته را به پایان رساند که آمارهای اقتصادی حکایت از رشد مثبت اقتصادی دارد. این در حالی است که سه چالش فضای نامساعد کسب‌وکار، تحریم‌های ظالمانه و مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، موانع اصلی در برابر تولید و رشد اقتصادی در سال گذشته بودند؛ اما اقتصاد ایران به گواه آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی توانسته است در برابر این موانع داخلی و خارجی، تاب آوری کند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، با شیوع کرونا شاهد عقب گرد رشد اقتصادی آنها بودیم.

در اینباره رییس جمهور کشورمان نیز در سخنانی به این موضوع اشاره داشت و افزود: «سال گذشته در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مهم دنیا رشد اقتصادی منفی وجود داشت و رشد اقتصادی به طور متوسط در جهان حدود منهای ۴ درصد بود در حالی است که آنها با جنگ اقتصادی مواجه نیستند، اما در کشور ما سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ بوده و این رشد اقتصادی از افتخارات بزرگ ملت ایران است که به واسطه ایستادگی و مقاومت حاصل شده است.»

اشاره دکتر روحانی به رشد اقتصادی ۳.۶ درصدی در سال ۹۹ در حالی است که رشد اقتصادی با نفت در سال قبل، ۲.۵ درصد بوده است. همچنین در مقام مقایسه، رشد اقتصادی با  نفت در سال ۹۹ در شرایطی به نرخ ۳.۶ درصد رسیده که این رقم در سال ۹۸، منفی ۶.۵ درصد بود و رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سال ۹۹ به رقم ۲.۵ درصد رسید که در مقایسه با نرخ ۱.۱ درصدی در سال ۹۸، افزایش معناداری داشته است.

همچنین رشد اقتصادی با نفت در سال ۹۷ منفی ۵.۴ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سال ۹۷، به نرخ منفی ۱.۸ درصد رسیده بود. بنابراین جهت گیری رشد اقتصادی در سال ۹۷ تا ۹۹، روند قابل قبول و مثبتی را داشته است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۳,۰۹۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۳۰ خرداد) قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۱۴۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا ۱,۷۶۴.۳۴ دلار، هر عدد سکه امامی به ۱۰۳,۰۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۰۰,۰۱۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

امروز (یکشنبه ۳۰ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۳۴,۸۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۴,۱۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۲۸,۷۸۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه سی ام خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۳۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۷۶ ریال، کرون سوئد  ۴‌هزار و ۸۷۲ ریال، کرون نروژ ۴‌هزار و ۸۳۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۶ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۹۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۱۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۱۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌هزار و ۴۱۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۶۳ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۳۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌هزار و ۹۳۷ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۰۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۴۸۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۳۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۲۴ ریال، ۱۰روپیه سریلانکا  ۲‌هزار و ۱۱۳ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۴۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۱۲۷ و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۰۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۰۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۳۶۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۹۷۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۷۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۱۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۸۴ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۵۲۹ ریال، سامانی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد. 

 

شاخص کل بورس رشد ۶۱۸۸ واحدی داشت

امروز (یکشنبه 30 خرداد) شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز با رشد 6188 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 168 هزار واحد قرار گرفت. بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای شستا، فارس، نوری، وتجارت، شتران، فولاد به ترتیب با 1696، 1355، 823، 623، 615، 491 و 291 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.

 

صبح امروز نمادهای ولكار - ليزينگ كارآفرين، وتجارت - بانك تجارت، نوري - پتروشيمي نوري، شپنا - پالايش نفت اصفهان، غكورش - صنعت غذايي كورش، انرژي3 - سايراشخاص بورس انرژي و خودرو - ايران‌ خودرو در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه 30 خرداد) شاخص کل فرابورس با رشد 13 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 327 واحدی قرار گرفت. صبح امروز نمادهای فتوسا - توليد و توسعه سرب روي ايرانيان، فگستر - گسترش صنايع روي ايرانيا، رافزا - رايان هم افزا،  فرابورس - فرابورس ايران، چخزر - صنايع چوب خزر كاسپين، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان و غصينو - صنعتي مينو در صدر لیست نمادهای پربیینده فرابورس قرار داشتند.

 

 

 

کد خبر 1068182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha