کاهش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان خراسان جنوبی

ضیائیان احمدی گفت: از اواسط اردیبهشت ماه امسال تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تُن گندم در سطح استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است و مهم ترین علت این کاهش بحث قیمت خرید و خشکسالی است.

«وحید ضیائیان احمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: خرید تضمینی گندم در استان خراسان جنوبی با شروع فصل برداشت محصول از ۲۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم در اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون 2 هزار و 200 تُن گندم در سطح استان خریداری شده است، افزود: از این میزان یک هزار و 783 تُن مربوط به مراکز خرید گندم مرتبط با تشکل های تعاون روستایی در سطح استان است و بیشترین گندم خریداری شده امسال مربوط به شهرستان طبس بوده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: در سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال سه هزار و 300 تُن گندم از کشاورزان استان خرید شده بود و امسال با کاهش 30 درصدی خرید گندم رو به رو بودیم و مهمترین دلیل کاهش این میزان تاثیر شرایط خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما در دوره رویش غلات است.

 

ضیائیان احمدی با بیان اینکه بحث قیمت ها در میزان خرید گندم بسیار موثر است، ادامه داد: گندم با همان قیمت پنج هزار تومان خریداری می شود و کشاورز صرف و صلاح خویش را در نظر می گیرد و اقدام به فروش محصول خود نمی کند و ضمن اینکه تعدادی از دامداران و مرغداران هم اقدام به خرید می کنند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: خرید و فروش آزاد گندم در بازار قانونی نیست و دلالان حق خرید و فرو گندم ندارند.

 

ضیائیان احمدی با بیان اینکه امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان برای خرید تضمینی گندم فعال هستند، ادامه داد: 2 مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

 

ضیائیان احمدی در پایان عنوان کرد: با همکاری جهاد کشاورزی امسال به دنبال این هستیم تا بذر مورد نیازشان برای فصل کاشت آینده در مهر و آبان ماه تامین کنیم تا در سال آینده با کاهش تولید گندم رو به رو نشوند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1068284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha