تعامل امام جمعه و مردم می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

حجت‌الاسلام فتاح دماوندی گفت: ائمه جمعه باید مأمن و پناهگاه مردم و بی‌کسان باشند تا با این تعامل مشکلات مردم حل شود بسیاری از مشکلات مردم با یک پیگیری ساده حل می‌شود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: با توجه به گسترش شهرنشینی و عدم دسترسی مردم در استانها و شهرستانها به پایتخت و مراکز اداری و حقوقی با مشکلات زیادی در استانها، شهرها  و روستاها مواجه هستند که در این میان نظام بروکراسی اداری و پیگیری مسائل حقوقی و عدم دسترسی به مسئولان از دیگر موانع بر سر راه مشکلات مردم است اما امام جمعه به عنوان یکی از مسئولانی که ارتباط نزدیکی با مردم در صفوف نماز و اجتماع برقرار می کند در جریان بسیاری از مشکلات و مسائل مردم قرار می گیرد و می تواند با دسترسی که به مسئولان بالادستی و انعکاس مشکلات و موانع پیش روی مردم دارد، می تواند نقش تعیین کننده ای در حل مشکلات مردم داشته باشد در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام فتاح دماوندی امام جمعه دماوند در مورد تشریح پیگیری مشکلات مردم دماوند در بعضی از ادارات شهرستان به شرح زیر ارایه می شود.

 

با توجه به جایگاه امام جمعه در هر شهرستان و استان تا چه میزان در جریان مشکلات مردم قرار دارید؟

بنده در جلسه شورای آموزش و پرورش پیرامون مشکلات و مسائل آموزش و پرورش دماوند بودم که رئیس اداره به دستوری از سمت دولت پیرامون صدور سند‌های دولتی در کم‌ترین زمان اشاره کرد. این مقام دولتی اشاره کرد که این موضوع در شهر دماوند تاکنون محقق نشده است؛ چرا که گره‌هایی در کار ایجاد شده و اداره ثبت اسناد نیز همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

 

با توجه به گلایه های مردم در موضوع ثبت اسناد پیگیرها به چه شکلی انجام شد؟

بنده با توجه به برخی گلایه‌های مردم در این حوزه که از قبل در جریان آن بودم با رسانه‌های حاضر در جلسه موضوع را در جریان گذاشته و از آن‌ها خواستم موضوع را انعکاس دهند. البته در آن روزها نماز جمعه به‌خاطر شرایط کرونا برگزار نشد ولی به دوستان عنوان کردم در صورتی که نماز جمعه برگزار شد در خطبه‌ها نسبت به این موضوع و به‌خاطر مردم این موضوع را مطرح خواهم کرد. بعد از این صحبت به لطف خدا کارها سامان گرفت و متوجه شدم کارگروهی ویژه برای این پیش‌برد مسائل مطرح شده تشکیل شده و در نهایت پیگیری‌ها باعث شد تعدادی از این سندها صادر شود.

 

نتیجه پیگیری امام جمعه به کجا رسید؟

این کارها نشان می دهد که پیگیری امام جمعه از سمت مردم تاثیر دارد و امام جمعه می‌تواند با تربیون نماز جمعه و خطبه بر روی اطراف خودش تاثیر بگذارد. این اتفاقی که افتاد در صورتی بود که هنوز این موضوع را در خطبه‌ها مطرح نکرده‌ بودیم. حتی رییس اداره نیز برای دیدن بنده به دفتر ما آمد تا موضوع را شخصا توضیح داده و پیگیری نماید. این اتفاق نشان می‌دهد تعامل مردم و ائمه جمعه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 

نقش ائمه جمعه در حل مشکلات استان یا شهرستان چگونه می بینید؟

این موضوع و ده ها مورد مشابه دیگر نشان می‌دهد که ائمه جمعه با پیگیری می‌توانند بسیاری از مشکلات را به این صورت حل نموده و ادارات نیز در صورتی که عزمی جدی برای کار داشته باشند می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند.

 

نقش مسئولان در رده های مختلف در حل مشکلات مردم چگونه ارزیابی می کنید؟

 من همواره از فرماندار خواسته‌ام به مسئولین تذکر دهند بلافاصله بعد از انتصاب امام جمعه، فرماندار، نماینده مجلس و سایر مسئولان بیایند و خودشان را معرفی کنند تا تعامل لازم برای حل مشکلات مردم ایجاد شود. مردم به دفاتر ائمه جمعه کشور رفت و آمد دارند و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. ما باید مأمن و پناهگاه مردم و بی‌کسان باشیم تا با این تعامل مشکلاتشان حل شود.خیلی از مشکلات مردم با یک پیگیری ساده حل می‌شود.

 

عکس العمل مردم در مورد پیگیری مسئولان چگونه است؟

 عکس العمل و خوشحالی مردم نیز در نظراتشان در درگاه‌های ارتباطی که با آن‌ها داریم بارها دیده شده است.این پیگیری‌ها و موضع‌گیری‌ها خیلی از اوقات باعث شده برخی ادارات دیگر نیز مشکلات و موانع خدمت به مردم را حل کنند. امام جمعه باید در مقاطع مختلف در خدمت مردم و در دسترس مردم باشد.

کد خبر 1068382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha