راهبری کانون های مساجد در شبکه های اجتماعی

توسعه شبکه اینترنت و رسانه های دیجیتال نقش مهمی در حوزه های مختلف داشته که بررسی سهم کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راهبری در شبکه های اجتماعی لازم است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: دهکده جهانی اینترنت و توسعه رسانه های دیجیتال در عصر جدید دامنه خدمات را گسترده کرده و مثل فضای حقیقی با زندگی مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان عجین شده است.

 

گذر تاریخی توسعه دیجیتال و اینترنت در کشور نشان داده که این فناوری های نوین و پیشرفت دیجیتال تاثیرات مثبت و سازنده ای را بر زندگی مردم گذاشته و همچنان در برخی از نقاط نیازمند ورود تکنولوژی های نوین دیگر هستیم.

 

علی رغم وجود چالش هایی ناشی از این حوزه اما دستاوردهای آن غیرقابل انکار و تصور زندگی بدون این امکانات در ذهن نمی گنجد.

 

همین مشکلات و چالش ها با مطالعه،بررسی و ارائه راهکار تبدیل به فرصت خواهند شد چرا که عدم سواد رسانه ای بر بروز معضلات نقش داشته و اگر همسو با توسعه صنعتی و نوین، مهندسی و فعالیت فرهنگی نیز صورت بگیرد، بسیاری از این آسیب ها کاهش خواهد یافت.

 

شرایط کرونا نقش اثرگذار و همه گیری اینترنت و دیجیتال برای گروه ها و اقشار مختلف روشن و به نمایش داده شد اما باز هم در حوزه های زیرساختی فنی و فرهنگی نیازمند کار و اقدام به موقع مهندسی هستیم.

 

*فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد بر بستر اینترنت

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که از نهادهای موثر و کارآمد در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی بر پایه مدیریت مردمی و با محوریت مساجد هستند، ورود خوبی در حوزه فرهنگ و هنر دیجیتال داشته و نقش و رنگ فعالیت های این مراکز نیز از حالت سنتی به نوین تغییر یافته است.

 

اگر معتقدیم »مسجد تعطیلی پذیر نیست»، تحقق این شعار به بهره گیری از روش های نوین است چرا که بر اساس دستورالعمل های کرونا در برخی از مواقع برنامه های حضوری تعطیل یا کاهش می یافت اما چگونه این خدمات به مردم و بخش های مختلف رسید.

 

حسینه ها و جشن های مجازی مساجد همه از جمله خدمات در دو سال گذشته بود که به دلیل شرایط سخت کرونایی به مدل جدید دیگری عرضه شد.

 

اما این حرکت نوین در دنیا سرعت بالایی دارد که تدبیر و برنامه ریزی های فعالان فرهنگی و هنری نیز باید هوشمندان و متناسب با سرعت باشد که از آن عقب نیفتند و چالش و مشکلات جامعه را فرانگیرد.

 

*زیست بوم بچه های مسجد اتفاقی متناسب با ظرفیت جامعه

 

زیست بوم بچه های مسجد رویداد مناسب و متناسب با شرایط امروز جامعه بود تا بر این اساس فعالیت و برنامه ریزی اساسی برای کار کانون های فرهنگی و هنری در دهکده جهانی اینترنت صورت بگیرد.

 

این اتفاق کارکرد واقعی خود را در شرایط سخت کرونا نشان داد که چگونه فعالیت های فرهنگی فراگیر و توسعه یافت و همه را درگیر فعالیت کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به کارکرد زیست بوم بچه های مسجد در شرایط کرونایی گفت: پارسال بیش از 2 هزار و 200 خلاصه کتاب ثبت شده و بیش از هزار جلسه حقیقی و مجازی برای معرفی کتاب توسط کانون های تشکیل شده است

.

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: این اتفاق فرصت خوبی برای اوقات فراغت مردم در شرایط سخت کرونایی بود و با وجود محدودیت های تردد و برگزاری برنامه این حجم مطالعه و بهره برداری از خدمات فرهنگی مناسب بوده است.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از کانون های مساجد استان اصفهان هر کدام در فضای مجازی وب سایت و پایگاهی در شبکه های اجتماعی دارند و به اعضای خود خدمات عرضه می کنند.

 

*نقش آفرینی کانون های مساجد در ارتقا سواد رسانه ای

 

ارتقای سواد اجتماعی و رسانه ای مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی یک ضرورت است و باید برای این مقوله سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد.

 

کانون های مساجد با برگزاری کارگاه های آموزشی سواد رسانه ای به قدرت بالایی از اثرگذاری خواهند رسید و جامعه را برای بهره برداری صحیح و به دور از آسیب شبکه های اجتماعی هدایت می کنند.

 

تعدادی از کانون های مساجد در این حوزه اقدامات موثری انجام داده اند که کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران و کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود شهرستان فلاورجان از جمله آن ها هستند.

 

فعالیت آموزشی و فرهنگی و برگزاری جشنواره ها اتفاقات بزرگی برای هدف گذاری در حوزه اوقات فراغت است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) فلاورجان در خصوص فعالیت های این حوزه گفت: این مرکز در کنار فعالیت های محلی خود مجری فعالیت های آموزشی و البته به صورت آنلاین و مجازی در استان اصفهان و مجری برگزاری جشنواره دیجیتال جهاد مجازی بوده است.

 

«رضا قاسم پور»، افزود: تولید محتوا در فضای مجازی امری حیاتی و ضروری است که نباید نسبت به این موضوع مهم غفلت شود.

 

*تقویت عملکرد کانون های مساجد با توسعه زیرساخت ها

 

اعضای کانون های مساجد نقش مهمی در انجام فعالیت های فرهنگی و هنری دارند و این سهم فعالیت نباید فراموش شود اما برای فعال سازی بیشتر عملکرد این مراکز، به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد.

 

بسیاری از کانون های روستایی و منطقه محروم سیستم رایانه، اینترنت پر سرعت و امکاناتی از این قبیل ندارند که همین چالش باعث شده تا قدرت عملکرد آنان کاهش یابد.

 

هزینه بالای اینترنت و نیاز به تجهیزات مدرن و توسعه یافته هم از نیازهای اعضای کانون های مساجد در شهرها است که باید تدبیری بشود و همه این اقدامات چشم انتظار نظام برنامه ریزی و تصمیم سازی ستادهای استانی و ستاد مرکزی کانون های مساجد است تا با هم افزایی بین بخشی به این نیازها پاسخ بدهند.

کد خبر 1068534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha