اصلاح نظام بانکی روی میز دولت جدید/ وام ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال تعلق می گیرد

عرضه اولیه جدید در فرابورس قطعی شد، اصلاح نظام بانکی روی میز دولت جدید، قیمت نفت افزایش یافت، وام ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال تعلق می گیرد، افزایش تشکیل پرونده‌های اموال منقول، متروکه و قاچاق برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۳۱ خرداد شبستان به شرح زیر است:

عرضه اولیه جدید در فرابورس قطعی شد

عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است.

آگهی عرضه اولیه سهام شرکت «محصولات کاغذی لطیف» با نماد «لطیف» منتشر شد که مطابق آن روز چهارشنبه (۲ تیر ماه) سهام این شرکت به شیوه ثبت سفارش در فرابورس عرضه خواهد شد. 

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۵۰ سهم در دامنه قیمتی ۳۰ هزار ریال تا ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

 

اصلاح نظام بانکی روی میز دولت جدید

رییس جمهور هشتم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در حالی تا کمتر از دو ماه دیگر مسئولیت سنگین خود را آغاز می کند که مهم ترین مسئله پیش رویش اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم است. اقتصادی که از جنبه های مختلف دچار آسیب شده و به گفته اقتصاددانان اولویتی نمی توان برای آن تعریف کرد، بلکه باید همه بخش ها به موازات هم ترمیم شود. یکی از اعضای بدنه ضعیف شده اقتصاد کشور، سیستم بانکی است که اصلاح آن سال ها مورد تاکید کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بوده است.

قانون پولی و بانکی که امروز در کشور مرجع است و مورد استناد قرار می‌گیرد، مصوب سال ۱۳۵۱ بوده و مشخص است که به دلیل به روز نبودن نمی‌تواند کارایی زیادی داشته باشد و نیاز به تدوین یک‌سری قانون جدید وجود دارد.

اصلاح قانون بانکداری کشور در دهه ۸۰ مطرح و اقداماتی هم برای آن انجام شد اما سرانجامی نیافت تا اینکه به تازگی کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی به تصویب رسید که یک گام رو به جلو به سمت انجام اصلاحاتی در نظام بانکی تلقی می شود که البته در این مورد بحث های فراوانی درباره ناکارآمدی طرح یادشده مطرح است..

طرح بانکداری جمهوری اسلامی از بخش‌های قانون بانکداری، قانون بانک مرکزی و بانک توسعه تشکیل شده که پس از تصویب کلیات، هر کدام از این بخش‌ها به صورت مجزا در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد. پس از شروع کار مجلس یازدهم نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی با بررسی نهایی و اعمال آخرین ویرایش‌ها، فصول طرح قبلی را تفکیک و طرح قانون بانک مرکزی که یک بخش از طرح ۳ بخشی قبلی بود را به صحن علنی ارسال کردند و سرانجام در ۲۹ فروردین ماه امسال این طرح پس از ۱۲ سال رفت و برگشت تقدیم هیات رییسه مجلس شد و در اواخر اردیبهشت ماه کلیات آن به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی در جلسه ۲۶ اردیبهشت امسال با کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی موافقت کردند که به گفته سیدمهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، بسیاری از مشکلاتی که در اداره بانک مرکزی داریم به دلیل ضعف در قانون است که در طرح مذکور تجارب دنیا در اداره بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی شده که بانک مرکزی مستقل از دولت‌ها و پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: این طرح اقتدار نظارتی بانک مرکزی را تقویت می‌کند و ابزار قانونی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد تا با بانک‌های متخلف برخورد کند. در این طرح پیش بینی شده که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاستگذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.

 

قیمت نفت افزایش یافت

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه آگوست با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۷۳ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در جولای با ۷۱.۹۶ دلار در هر بشکه که ۳۲ سنت یا ۰.۵ درصد رشد داشت.

هر دو معیار در چهار هفته گذشته با خوش بینی پیرامون سرعت واکسیناسیون جهانی و افزایش سفرهای تابستانی افزایش داشته اند. این بازگشت در حال حاضر باعث افزایش حق بیمه نقدی در بازار آسیا و اروپا تا بالاترین قیمت طی چند ماه شده است.

تحلیل گران گفتند: بازگشت تقاضا در تابستان نیمکره شمالی به قدری زیاد است که بازار بسیار نگران کاهش بیشتر موجودی کالا است. انتظار می رود مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران از روز یکشنبه پس از پیروزی آقای ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور منتخب ایران، حدود ۱۰ روز متوقف شود. این انتخابات می تواند توافق هسته ای را به تاخیر بیاندازد. ایران خواستار برداشتن تحریم های ایالات متحده علیه آقای رئیسی قبل از رسیدن به توافق است و احتمال ورود نفت ایران به بازار در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد.

 

افزایش تشکیل پرونده‌های اموال منقول، متروکه و قاچاق

سومین جلسه رصد و پایش عملکرد و برنامه‌ مدیران اموال تملیکی استان ها با حضور محمدعلی افتخاری رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان و برخی مدیران ستادی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در این ویدیو کنفرانس که مدیران استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی حضور داشتند برای رفع موانع و مشکلات در تعیین تکلیف به موقع پرونده‌های جاری و همچنین کاهش پرونده‌های سنواتی نقطه نظرات خود را عنوان کردند که بلافاصله در همان جلسه مشکلات و راهکارها مورد برسی و تحلیل قرار گرفت و دستورات لازم توسط مدیرعامل سازمان صادر شد.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با تاکید بر اینکه استان‌های هدف باید در اولویت رفع مشکلات قرار گیرند، گفت: نباید از مباحث و مشکلات دیگر استان ها غافل شد و باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای قابل تعمیم باشد که استان‌های سراسر کشور بتوانند از این ظرفیت استفاده نمایند.

رییس هیات مدیره سازمان اموال تملیکی با عنوان اینکه این جلسات جهت پایش و رصد هفتگی وضعیت استان‌ها صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: همه مدیریت‌های اموال تملیکی سراسر کشور باید برای تعیین تکلیف سریع پرونده‌های سنواتی برنامه‌ریزی کنند و این آمارها به صورت هفتگی و مقایسه ای بررسی شود و رصد و جمع‌بندی نهایی تمام استان‌ها ۱۵ تیرماه خواهد بود. بدیهی است طی برنامه ریزی باید تا آخر شهریور حدود ۷۰ درصد کالاها و پرونده های سنواتی تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه آمار صحیح و دقیق یکی از شاخص های مهم و لازم برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است، ‌ گفت: مدیریت فاوا با کمک مدیریت طرح و برنامه هر چه سریعتر برنامه داشبورد مدیریتی اموال تملیکی را نهایی کنند و مدیریت‌های استانی سراسر کشور نیز موظف هستند اطلاعات را به صورت دقیق و صحیح در این برنامه بارگذاری کنند تا آمار کشوری در زمینه‌های مرتبط با سازمان شکل گیرد.

افتخاری با تاکید بر اینکه جلسات به منظور مرتفع شدن مشکلات برگزار می‌شود و مدیران باید برای تعیین تکلیف کالاها پیشگام باشند، افزود: تهیه گزارش پایش برای پرونده‌های جاری و سنواتی، پرونده های دارای حکم قضایی و موانع جلوگیری از تعیین تکلیف نهایی مانند دریافت مجوزهای لازم برای همه استان‌ها الزامی است و باید لیستی از این پرونده‌ها تهیه و برای ستاد ارسال شود.

 

وام ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال تعلق می گیرد

براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همه خانم‌هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند، خودسرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند.

 

بنابراین گزارش، ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشد. سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

 

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. چنان‌چه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌شود.
 

برپایه این گزارش، تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود ۱۳ درصد به واجدان شرایط داده می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود. همچنین تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی متقاضیان هشت کلان‌شهر کرج، قم، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کرمانشاه و اهواز با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت سه ساله اعطا می‌شود که در این صورت مبلغ اقساط آن، یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود.

 

کد خبر 1068557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha