دادگستری کرمان در سالی که گذشت| از حفظ حقوق بیت المال تا دادرسی های فرا مرزی

رییس کل دادگستری استان کرمان دادرسی های الکترونیکی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حفظ حقوق بیت المال و... را بخشی از عملکرد دستگاه قضا در سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ یدالله موحد، دوشنبه(۳۱ خرداد) در نشست با مدیران خبرگزاری ها و روزنامه های کرمان ضمن تبریک حماسه بزرگ ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد و فرا رسیدن میلاد امام رضا علیه السلام؛ از تلاش رسانه ها در تعامل با دستگاه قضا قدردانی کرد.



رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: سند تحول قضایی، مردم محور و مشارکت جویانه است و چون بستر اجرایی بسیاری از برنامه ها است نقش رسانه در جلب همکاری مردم غیر قابل انکار است‌.



وی هم ترازی این سند با گام دوم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و پیامد روشن آن را اجرای کارآمدی این دستگاه برای رسیدن مردم به عدالت دانست.

 

مروری بر عملکرد دستگاه قضا در استان کرمان در سال ۹۹
 

موحد با مروری بر عملکرد دستگاه قضا استان در سال گذشته اظهار کرد: ۵۴۶ هزار و ۴۵۲ فقره در دستگاه قضا رسیدگی و ۱۸۸ هزار پرونده هم در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شد و در کنار این، در نهادهای شبه قضایی ۴۷ هزار پرونده رسیدگی و در صدور آراء این نهادها همکاران ما مشارکت داشتند.



وی ادامه داد: با مجموع این ۷۳۴ هزار و ۴۵۲ فقره پرونده، در قبال هر قاضی ۱۸۳۰ پرونده در دادگستری استان رسیدگی شده و اگر پرونده های شبه قضایی را هم لحاظ کنیم، سرانه هر قاضی در سال گذشته رسیدگی به بیش از دو هزار پرونده است.



رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: پرونده هایی که ابتدا وارد سیستم قضا شده ۳۶۱ هزار و ۸۷۱ فقره بوده و این غیر از پرونده های شورای حل اختلاف است و روزانه تقریبا" ۲۵ هزار نفر مراجعه کننده به واحدهای قضایی سراسر استان داریم و در ایام کرونا البته این آمار کاهش یافته است اما حجم‌ مراجعات به دستگاه قضا بالا است و  روزی ۶۰۰ جلسه دادگاه در واحدهای قضایی استان تشکیل می شود.

 

وی به رضایتمندی ۶۷ درصدی مردم بر اساس نظرسنجی های انجام شده اشاره و بیان کرد: در سطح مدیریت کلان قوه قضائیه در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار ملاقات انجام شده و در استان کرمان این رقم، در ملاقات های مردمی چهارشنبه ها و در سفرهای شهرستانی هزار و ۹۳۶ مورد بوده و این ملاقات ها در شرایط کرونایی برگزار شده ضمن اینکه ۲۹ هزار و ۵۴۱ مورد هم توسط رؤسای حوزه های قضایی و دادستان ها انجام شد.

 

عملکرد شوراهای حل اختلاف

 

موحد همچنین عملکرد شورای حل اختلاف را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان با هزار و ۴۴۳ نفر عضو اصلی و علی البدل و... ۳۹۷ نفر قاضی فعال است؛ گفت: این شوراها ۵۵ هزار دعوا را با مذاکره خاتمه دادند که ۴۱ درصد پرونده های قابل صلح و سازش است.

 

وی افزود: دو هزار و ۹۴۶ پرونده مربوط به زندانیان بوده و در نتیجه عملکرد این شورا ۸۹۹ نفر زندانی آزاد شدند و در ۲۹ پرونده قتل عمد، با مداخلات قضایی، قصاص بخشیده شد که استان کرمان در پرونده های صلح و سازش در زندان رتبه اول کشور را دارد.

 

حفظ حقوق بیت المال

 

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: در زمینه حفظ حقوق بیت المال ۸۷۷ مورد حکم قطعی و لازم الاجرا به نفع دولت صادر شد و  ۹۷۸ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند و هزار ۱۴۶ هکتار اراضی به بیت المال اعاده و ۳۱۱ مورد حکم قلع و قمع صادرشد و برای تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض اشخاص به اموال عمومی و در راستای قانون جامع حدنگار از ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در استان ۱۴ میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار مالکیت دولت ثبت شد که بیش از دو میلیون آن مربوط به سال ۹۹ است.

 

وی با این توضیح که با همین روند در پایان سال جاری مالکیت دولت را نسبت به همه اراضی تثبیت و سند تک برگ همه اراضی به نفع دولت صادر می شود تا زمینه بسیاری از زمین خواری ها از بین برود؛ گفت: ۵۴۷ میلیارد تومان از مطالبات بانک ها نیز در سال گذشته وصول شد که ۱۵۰ درصد رشد را نشان می دهد.

 

موحد با بیان اینکه اداره کل بازرسی استان نیز ۲۶۰ مورد بازرسی برای صیانت از حقوق بیت المال داشته و مبلغ معاملات ابطالی بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان بوده و ۱۴۰ متهم هم معرفی شدند؛ در خصوص شعار سال تصریح کرد: ۳۱۹ پرونده در ستاد استانی تشکیل و سعی شده مشکلات واحدهای تولیدی برطرف و از بیکاری ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای کار جلوگیری شد و برخی کارگاه هایی که تعطیل بودند قوه قضائیه در استان سعی کرده آنها را احیا یا موانع را برطرف کند.

 

آزادی زندانیان مشمول عفو رهبری و جرائم غیرعمد 

 

وی در زمینه ساماندهی جمعیت کیفری استان با بیان اینکه با اقدامات کمیسیون عفو و پیشنهاد رییس وه قضائیه، ۴۶۰ نفر از زندانیان استان در سال گذشته مشمول عفو رهبری شدند؛ اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال ۳۰۷ نفر زندانی در استان مشمول عفو رهبری شدند.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین از آزادی ۳۵۳ نفر زندانی جرائم غیرعمد با مساعدت خیرین از طریق ستاد دیه استان در سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال نیز قریب ۴۵ نفر زندانی با همکاری ستاد دیه استان آزاد شدند؛ تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان هزینه شد.

 

وی همچنین به آزادسازی ۱۴۰ زندانی جرائم غیر عمد با همکاری سپاه ثارالله و از سری برنامه های ستادترویج مکتب حاج قاسم اشاره و بیان کرد: دو هزار و ۱۳۸ مورد بازید قضات از زندان ها انجام و بیش از ۵۰۰ مورد سرکشی از خانودده آنان انجام و کمک های معیشتی هم توزیع شده است.

 

موحد بازدید نیروهای قضایی از خانواده زندانیان را در راستای شناسایی علل و عوامل رفتار مجرمانه که ریشه در مسائل حانواده دارد؛ عنوان و بیان کرد: صد درصد خانواده های بی بضاعت زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان استان قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه سهم اتباع از جرائم استان ۴ درصد و از تعداد زندانیان، ۲ درصد است؛ اظهار کرد: سال گذشته۸۱ نفر زندان تبعه افغانستان از زندان های استان برای ادامه تحمل مجازات به زندان های افغانستان منتقل شدند.

 

دادرسی های الکترونیکی

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا نگران ابتلای زندانیان بودیم و برای همین با ایجاد هفت لایه قرنطینه ایجاد کردیم؛ این اقدام را مؤثر در جلوگیری از کرونا دانست و در ادامه به انجام دادرسی های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزار و ۶۶۵ مورد جلسه دادرسی الکترونیکی برگزار شده که باعث سهولت در پرونده های قضایی، سرعت در رسیدگی، اتقان در دادرسی ها و کاهش مراجعات مردمی به ویژه در شرایط کرونایی جامعه است.

 

وی در همین باره بیان کرد: حتی دادگاه بین المللی الکترونیکی نیز در استان برگزار کردیم که خواهان ساکن منچستر و شوهر و وکیل او در کرمان بودند و علاوه بر این؛ چندین مورد دادزسی الکترونیکی فرامرزی نیز داشتیم.

 

برخورد با مفاسد اقتصادی

موحد با افزودن اینکه سال گذشته ۲۸ فقره پرونده مفاسد اقتصادی در استان تشکیل و در این راستا ۶۲ نفر از مدیران ارشد، معاونین و کارشناسان و کارکنان دستگاه های مختلف تحت تعقیب قرار گرفتند؛ این مفاسد را شامل اختلاس، ارتشا، تضییع اموال دولتی، پولشویی و نظایر آن دانست.

 

وی با بیان اینکه برای ۱۴ نفر هم از دستگاه و سازمان های وابسته به دستگاه قضایی، پزشکی قانونی سیرجان، ثبت اسناد ماهان و... پرونده تشکیل شده و این افراد از دستگاه مربوطه منفک شدند؛ تأکید کرد: امیدواریم برخورد با فساد در دولت جدید پررنگ و در حدانتظار مردم محقق شود.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان گفت: در میان پرونده های کیفری بیشترین فراوانی مربوط به سرقت، ایجاد ضرب و شتم عمدی و مواد مخدر و بیشترین دعاوی مربوط به مطالبه وجه، اعسار و خانوادگی است.

کد خبر 1068628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha