حضرت معصومه (س) صاحب مقام عصمت هستند

حجت الاسلام والمسلمین زوبین گفت: امام رضا (ع) فرموده اند: «هرکس فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است» که این بیان امام رضا (ع) شاهدی بر مقام عصمت حضرت معصومه (س) است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شعار اصلی و عناوین روزهای دهه کرامت سال 1400 از سوی کمیته محتوایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور که مسئولیت آن بر عهده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است، مصوب و اعلام شد. شعار سال این دهه «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام» تعیین شده است. با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «اکبر زوبین» کارشناس مذهبی انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

 

درخصوص سیره و منش رفتاری حضرت معصومه (س) توضیح دهید.

معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، مرضیه، رضیه و ‌اخت الرضا از جمله القاب حضرت معصومه(س) به شمار می روند. فاطمه معصومه(س) در ۱۳۷ هجری در خانه امام موسی کاظم(ع) پا به عرصه وجود نهاد و در فضایی آراسته به فضیلت اخلاقی رشد کرد و با تعلیم و تربیت پدر و برادرش امام رضا(ع) در علم و طهارت زبانزد عام و خاص شد تا آنجا که از موقعیت معصوم برخوردار شد و امام رضا(ع) آن حضرت را «معصومه» لقب داد.

حضرت فاطمه معصومه (س) در دهه کرامت متولد شدند و دهه کرامت با ولادت کریمه اهل بیت آغاز می شود و با سالروز ولادت امام رضا (ع) به پایان می رسد. حضرت معصومه (س) به عفاف و نجابت و به آن وقاری که لازمه وجود هر دختر ایرانی است، مزین بودند و تا پایان عمر نیز ازدواج نکردند چرا که هم کفو ایشان پیدا نشد.

 

عفاف و حجاب چه جایگاهی در زندگی حضرت معصومه (س) داشت؟

سیره زندگی حضرت معصومه (س) موجود است و در ارتباط با اطرافیان، خانواده، جامعه و مسایل سیاسی روز می توانیم به ایشان تأسی کنیم. زیارت نامه حضرت معصومه (س) از طرف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) آمده است و این نشان می دهد که به رغم آنکه ایشان معصوم نبوده اند اما از جایگاه و ارزش والایی برخوردارند. زیارت امامزادگان به نقل از علما آورده می شود و از معصوم زیارتی خطاب به آنها وجود ندارد اما زیارت نامه حضرت معصومه (س) از طرف امام رضا (ع) است.

به رغم آنکه حضرت معصومه (س) معصوم نبوده اما ایشان و حضرت زینب (س) گناه، خطا و اشتباه نمی کردند و این خود می تواند معیاری برای زیارت نامه نقل شده از حضرت رضا (ع) باشد.

با توجه به سیره عملی حضرت معصومه (س) می توانیم در مدل ارتباطات و مواجهه با مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز از ایشان الگوبرداری کنیم به طور مثال با وجود آنکه حضرت معصومه (س) ازدواج نکردند، عفت پیشه کرد و دست از اصول و شئونات شان نکشیدند.

 

حضرت معصومه در دفاع از امامت چگونه رفتار می کردند؟

 

در زمان حضرت معصومه (س) ولی زمان، امام رضا (ع) و پدر بزرگوارشان بودند و همواره از حریم ولایت دفاع کردند. مجموعه سخنرانی هایی که حضرت معصومه (س) داشتند به تبیین جایگاه امامت و ولایت می پردازد و این مبین ولایت مداری و ولایت پذیری حضرت معصومه (س) است. حضرت معصومه (س) اطاعت از ولی زمان را بسط و گسترش می داد و به سادگی از آن عبور نمی کرد و هر جا ولی زمان صلاح می دیدند و دستوراتی صادر می کردند، حضرت معصومه (س) تابع ولی زمان خود بودند؛ حتی سفر حضرت معصومه (س) به قم نیز با نظر امام رضا (ع) انجام شد.

با بررسی زندگی حضرت معصومه (س) ولایتمداری را در تمام شئونات زندگی ایشان مشاهده می کنیم و اینکه اطاعت از امام زمان در همه جا نصب العین زندگی ایشان بوده است. از این رو با توجه به زمان فعلی الگوگیری از سیره عملی ولایت پذیری حضرت معصومه (س) به معنای آن است که از ولی فقیه که جانشین امام است در عصر حاضر تبعیت کنیم.

 

لطفا جايگاه علمی و مقام عصمت حضرت معصومه(س) را تبیین فرمایید.

حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی کرامت و صاحب مقام عصمت است که در دفاع از حریم ولایت نقش موثری ایفا کرد و به بیان حدیث منزلت پرداخت. والاترین مقام عصمت از گناه و اشتباه مخصوص رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و حضرت زهرا(س) است اما حضرت فاطمه معصومه(س) که از خداوند اطاعت کرده و دامن خود را از رذایل اخلاقی مبرا کرده و به مقام و درجه عالی از تقوا و پرهیزکاری رسیده است از مقام عصمت برخوردار می شود. امام رضا(ع) درخصوص حضرت فاطمه (س) فرموده اند: «هرکس فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است» که این بیان امام رضا (ع) شاهدی بر مقام عصمت حضرت معصومه (س) است.

 

 

کد خبر 1068749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha