رفتار سیاسی امام رضا (ع) بهترین الگو برای سیاستمداران است / امام رئوف ذیل اصل امامت حاکمیت طاغوت را نفی می کرد

حجت الاسلام حسینی مازندرانی گفت: امام رضا (ع) مانند سایر ائمه اطهار ذیل اصل امامت اصول حاکمیت طاغوت را نفی کردند و هرگونه همکاری با طاغوت، تقیه، مصلحت اندیشی و مبارزه منفی را از ملاحظات عملی سیاسی می داند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، دهه کرامت یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در ۱ ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد. در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود و در تقویم، روزهای ۱ ذی‌القعده به عنوان روز دختر، ۵ ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ۶ ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و ۹ ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

اخلاق، يكی از عناصر مهم شخصيت انسان است، و كاشف كيفيت ذات، و درون اوست. امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز، آراسته بودند، و بدين سبب دوستی عام و خاص را، به خود جلب كردند، همچنين انسانيت آن حضرت، يگانه و بی‌مانند بود، و در حقيقت تجلی روح نبوت، و مصداق رسالتی بود كه خود آن حضرت، يكی از نگهبانان و امانت‌داران و وارثان اسرار آن به شمار می‌رفت.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام  «سیدرضا حسینی مازندرانی» استاد اخلاق حوزه علمیه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

درباره سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا (ع) توضیح دهید؟

نماز و عبادت خداوند در سیره عملی معصومین (ع) به ویژه امام رضا (ع) بسیار مورد توجه قرار دارد و آن را مهمترین عامل رستگاری و سعادت انسان می دانند. ائمه معصوم (ع) در میان مردم زندگی می کردند و مانند چراغ پرنوری راه و مسیر صحیح زندگی را با سیره عملی خود به مردم نشان می دادند. در کنار آن و ضمن تکریم مردم به تعلیم، تربیت، ارشاد و آموزش مردم زمان خود می پرداختند. امام رضا (ع) به نماز توجه ویژه ای داشتند. همچنین عبادت خداوند یکی از اصول زندگی ایشان بود.

بخشش و سخاوتمندی از دیگر ویژگی های اخلاقی و سیره عملی امام رضا (ع) بود؛ آن حضرت برای رفع مشکلات، محرومیت زدایی و فقر تلاش های بسیاری انجام دادند. امام رضا (ع) درباره سخاوت و بخشش می فرمایند سخی نزد خداوند نزدیک بهشت و نزدیک مردم است. سخاوت درختی در بهشت است که کسی که خود را به شاخه ای از شاخه های آن بیاویزد، داخل بهشت می شود. همچنین امام رضا (ع) فرموده اند هرکه کار نیکش را در نهان دارد 70 برابر آن کار نیک پاداش دارد. تلاوت قرآن و روزه داری، تواضع و فروتنی، رعایت اصول اخلاقی از دیگر ویژگی های اخلاقی امام رضا (ع) است.

 

دعا از نظر امام رضا (ع) چه جایگاه و منزلتی دارد؟

امام رضا (ع) همواره به اصحاب خود می فرمودند بر شما باد سلاح پیامبران و زمانی که درباره سلاح انبیا از ایشان سوال شد، فرمودند سلاح انبیا دعا است و هیچ مومنی نباشد که بر برادران و خواهران مومن و مسلمان، زنده یا مرده دعا کند جز آنکه خداوند به تعداد هر برادر یا خواهر مومن بر مسلمان زنده یا مرده دعا کند جز آنکه خداوند به تعداد هر برادر یا خواهر مومنی از هنگام برانگیخته شدن آدم (ع) تا برپایی رستاخیز بر او حسنه نویسد. امام رضا (ع) درباره دعای پنهانی نیز فرموده اند دعای پنهانی با 70 دعای آشکار برابر است.

دعا از یک طرف باعث فراهم شدن زمینه شناخت و معرفت بیشتر نسبت به خداوند را در انسان فراهم می کند. همچنین ارتباط انسان با خدا را افزایش داده و باعث قرب الهی انسان می شود. در مرحله بعدی انسان می تواند نیازمندی های خود را از خداوند بخواهد و روح امید، پویایی و شادابی در فرد دمیده می شود.

 

درباره سیره سیاسی امام رضا (ع) توضیح دهید؟

اندیشه و رفتار سیاسی امام رضا (ع) می تواند بهترین الگو برای مردم و سیاستمداران باشد. امام رضا (ع) با حاکمیت دو حاکم جور عباسی یعنی هارون و مامون همدوره بود. مامون برای آنکه فعالیت های امام رضا (ع) را زیر نظر داشته باشد و به حکومت غاصبانه خود مشروعیت دهد ایشان رابه عنوان ولیعهد خود معرفی کرد اما نتوانست حقانیت امام رضا (ع) را تحمل کند و این اقدام ریاکارانه اش بیش از یک سال طول نکشید. امام رضا (ع) با اینکه در ظاهر ولیعهد مامون بود اما هیچ گاه دست از مبارزه با ظلم و ستم حاکم زمان برنداشت و همواره به هدایت و رهبری شیعیان می پرداخت و مبارزات مخفیانه ای علیه مامون انجام می داد.

 

مولفه های سیاست ورزی در سیره امام رضا (ع) چه بوده است؟

امامت یکی از مبانی اصلی اعتقادی شیعه است که انگیزه سیاسی شیعه را تشکیل می دهد. راهبری جامعه اسلامی از نظر معصومین در راستای سعادت فردی و اجتماعی است و در ادبیات اعتقادی شیعه همواره به آن تاکید شده است. مولفه های سیاست ورزی از الزامات اساسی برای رسیدن به سعادت مورد نظر اسلام است. امام رضا (ع) مانند سایر ائمه اطهار ذیل اصل امامت اصول حاکمیت طاغوت را نفی می کند و هرگونه همکاری با طاغوت، تقیه، مصلحت اندیشی و مبارزه منفی را از ملاحظات عملی سیاسی می داند.

 

چگونه می توان از دهه کرامت برای جهانی کردن معارف رضوی استفاده کرد؟

دهه کرامت زمان مناسبی است که فضایل و سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را در سطح دنیا ارایه کنیم و از طریق رسانه ها زمینه و شرایطی فراهم کنیم که کرامات اهل بیت (ع) در سطح جهانی گسترش یابد. فرهنگ سازی، ارایه برنامه های مبتنی بر آموزه های دینی، الهام از قرآن، استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در این عرصه می تواند به جهانی کردن معارف رضوی کمک کند البته نباید این برنامه ها را محدود به دهه کرامت اجرا کنیم بلکه با برنامه ریزی های مدون می توانیم روند جهانی کردن معارف رضوی را در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارایه کنیم و به صورت تخصصی و هدفمند به جهانی کردن معارف رضوی اقدام کنیم.

 

 

کد خبر 1068751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha