کاهش جمعیت زنان زندانی در قزوین/ دستگیری ۷۰ نفر به اتهام خرید و فروش رأی

حجت الاسلام قدرتی گفت: در حال حاضر ۵۵ زندانی خانم داریم که جمعیت زندانیان زن دو سوم نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته که این امر نشان دهنده نگاه ویژه دستگاه قضایی استان به خانواده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «نورالله قدرتی» در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۳۱ خرداد) در سالن جلسات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: دهه کرامت، ولادت با سعادت امام رئوف امام رضا (ع) و پیروزی ملت ایران را در انتخابات، این امتحان بزرگ و حضور حماسی در ۲۸ خرداد تبریک می گوییم.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: از نگاه معارف دینی و قرآن، سرنوشت هر قومی بستگی به تغییری است که در نگاه، باور و اندیشه آن قوم رخ می دهد؛ اگرچه قدرتمندان و زرداران تلاش می کنند که به جامعه  بشری و انسان ها بقبولانند این ما هستیم که حاکم بر سرنوشت جامعه بوده و تغییرات بر اساس زر و زور تبلیغات رخ می دهد، متأسفانه بسیاری از مردم و کشورها باور کردند توان هیچ تغییری را در برابر این قدرت های حاکم ندارند.

 

وی اضافه کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، جامعه بشری و انسانی از چنان اقتداری برخودار هستند که اگر به آن قدرت نهفته خود پی ببرند و باور کنند می توانند از این قدرت استفاده کنند و در برابر زور و زور و قدرت های تبلیغاتی بایستند و مسیر را تغییر دهند و بهترین نمونه آن انقلاب اسلامی است که وقتی امام (ره) نهضت خود را آغاز کرد، عده ای باور نمی کردند امکان مقابله با این نظام باشد.

 

حجت الاسلام قدرتی اعلام کرد: انقلاب اسلامی به ما هویت، باور و عزت داد و نشان داد، می شود در برابر زر و زور ایستاد و تغییر ایجاد کرد و در طول چهار دهه هم خدمات خوبی انجام شد، البته در یک دهه اخیر از حیث اقتصادی کشور دچار خسران شد و برای تغییر نیاز بود که خود مردم به صحنه آیند.

 

وی تأکید کرد: در ۲۸ خرداد ماه ملت به میدان آمد و نشان داد وقتی مردم تصمیمی بگیرند بر خلاف خواست همه زورمندان و امپراطوری های تبلیغاتی می توانند اتفاق مهمی را رقم بزنند؛ پیروز انتخابات ملت هستند و نزدیک ۵۰ درصد مردم به میدان آمدند و تغییری را ایجاد کردند و رسانه ها نقش مهمی در این جهت داشتند و می توانند به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و زبان جامعه به این دولت کمک کنند و آنجا که ممکن است به انحراف رود، فریاد زده و اعلام کنند و یا اگر پیشنهاد مثبتی دارند ارائه دهند.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: رسانه ها تلاش کنند دغدغه ها و انتظارات مردم در حوزه های مختلف معیشت، اقتصاد، مالیات، حقوق عمومی و غیره را بیان کنند و امیدواریم رئیس جمهور منتخب شعارهایی که دادند را اجرایی کنند.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص زندانیان زن تصریح کرد: در سال ۹۶ تعداد ۱۴۰ تا ۱۵۰ زندانی خانم در استان داشتیم و در حال حاضر ۵۵ زندانی خانم داریم که تعداد زندانیان خانم دو سوم کاهش داشته که این امر نشان دهنده نگاه ویژه دستگاه قضایی استان به خانواده است.

 

حجت الاسلام قدرتی اعلام کرد: در سال ۹۶ بیش از ۴ هزار زندانی داشتیم که امروز این تعداد به ۳ هزار و ۳۱۶ نفر رسیده است که کاهش تعداد زندانی را شاهد هستیم و برای جابجایی زندان چوبیندر اگر عنایت ویژه شود، ظرف چهار تا پنج سال آینده این امر رخ می دهد.  

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شورای حل اختلاف اظهار کرد: شورای حل اختلاف ۲ نوع شعب دارد، شعب حکمی و شعبی که در حوزه مصالحه کار می کنند، با توجه به قانونی که به مجلس پیشنهاد شده و تغییراتی که در ساختار شورای حل اختلاف ایجاد می شود، شعب حکمی را از  شورای حل اختلاف می گیرند و وظیفه شورای حل احتلاف فقط در حوزه صلح و سازش دیده شده است.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطر نشان کرد: البته میزان مصالحه در شورای حل اختلاف افزایش داشته به طوری که از ۲۸ درصد در سال ۹۸ به ۳۴ درصد در پایان سال ۹۹ رسیده که امیدواریم با قانون جدید بیشتر وقت نیروها در حوزه مصالحه صرف شود.

 

وی عنوان کرد: ما در استان ۱۰۷ شعبه شورای حل اختلاف داریم که ۸۵۰ نفر در شوراهای حل اختلاف استان فعالیت دارند.

 

حجت الاسلام قدرتی در خصوص مجازات های جایگزین حبس اعلام کرد: در این جهت حرکت خوبی آغاز شده است به طوری که از ۶ ماهه سال ۹۶ تاکنون، ۳۳ هزار و ۶۶۴ نفر از مجازات های جایگزین حبس، تخفیف مجازات، جزای نقدی و ۲۲ عنوانی که در این حوزه وجود دارد، بهره مند شدند که این امر جمعیت کیفری را کاهش داده و موجب شده این تعداد از افراد به زندان نروند یا آزاد شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: در طول سال گذشته با استفاده از مجازات جایگزین حبس، آزادی مشروع، تقلیل مجازات ها، عفو و ستاد دیه، ۱۲ هزار و ۲۲ نفر از این امتیازات حقوقی بهره مند شدند که موجب کاهش جمعیت کیفری شده است که امیدواریم این فرهنگ نهادینه شود.

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه با اشاره به فعالیت دفاتر قضایی الکترونیک افزود: در استان ۲۴ دفتر خدمات قضایی الکترونیک فعالیت دارند که این تعداد دفتر قضایی برای استان کم است، با توجه به اینکه هر سال بیش از ۳۰۰ هزار پرونده وارده در شورای حل اختلاف داریم و ما درخواست برای افزایش این دفاتر دادیه ام و این امر باید از سوی مرکز صورت گیرد.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص خرید و فروش آرا در انتخابات شورای شهر و روستا اعلام کرد: خرید و فروش رأی در اکثر شهرها داشتیم که در این رابطه ۷۰ نفر دستگیر شدند.  

 

قاسمی در پایان با اشاره به برنامه های هفته قوه قضائیه در استان قزوین یادآور شد: عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا، بازدید از شرکت های دارای مشکل، ملاقات مردمی، نشست تخصصی با وکلا، ملاقات با زندانیان، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با نخبگان حوزوی، دانشگاهی و نهادهای مردمی و تقدیر از فعالان پیشگیری از جرم و حقوق عامه، حضور در مساجد و ارائه مشاوره های حقوقی و غیره از جمله برنامه ها در هفته قوه قضائیه در استان است.

 

کد خبر 1068788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha