وجود ۴۶ امام زاده و بقعه متبرکه در شهرستان ملایر

جعفری گفت:عمران و بازسازی بقاع متبرکه ملایر یکی از اولویت های ادراه اوقاف وامور خیریه ملایر است.

به گزارش خبرنگار شبستان از در نقاط مختلف سرزمین ایران اسلامی وجود بقاع متبرکه و امامزادگان  همواره  منشا راز و نیاز و نورانیت و خلوت و محل و مامنی  برای رسیدن به آرامش و نزدیکی بیشتر به خدا بوده است.

 امام زادگان به  لحاظ توجه مردم مسلمان چون شمع كانون نيايش پاك دلان در درگاه الهي همواره مي درخشند و  بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ قرآنی و عترت و خواندن دعاها و ادعیه منتسب به ائمه اطهار در این مکان های مقدس  است و توصیه شده که برای  ر رفع گرفتاریها و روزمرگیها  همواره به این مکان های مقدس روی آورده و با خدای خود در اینجا خلوت کنید.

وجود  این مکان های مفدس  بر باورهای  دینی مردم هر منطقه‌ ای  تاثیر گذار بوده و بـارگاه ایشـان، محلـی بـرای عبـادت، زیـارت، برگزاری مراسـمات مذهبـی و ..  است.

سازمان اوقاف و امور خیریه آمار و اطلاعات دقیقی از امامزادگان جمع آوری کرده و برخی از آن ها که در حال از بین رفتن بوده است را بازسازی کرده است.

چند سال است که سازمان اوقاف و امور خیریه از ظرفیت این مکان های مقدس در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب  فرهنگی  بهره گرفته ودر خصوص تبدیل بقاع متبرکه و امام زادگان به قطب های فرهنگی تاکنون اقدامات خوبی را انجام  داده است..

وجود 46 امام زاده و بقعه متبرکه در ملایر

«پژمان جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر با اشاره به وجود بیش از امام زاده در سطح کشور تعداد بقاع متبرکه شهرستان ملایر را 46 بقعه زیر نر این اداره اعلام کرد و گفت:  این بقاع در نقاط مختلف شهری و روستاهایس شهرستان بنا ده اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر گفت:در شهرستان ملایر سه تکیه و پنج مورد قدمگاه و ما بقی  امامزادگان و بقاع متیرکه هستند.

وی با اشاره به بقاع شاخص شهرستان ملایر معروفترین امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان ملایر را  امامزاده عبدلله واقع در شهر ملایر با چهار واسطه به امام صادق(ع) ،امام زاده ابراهیم طجر سامن با چهار واسطه به امام صادق(ع)، امام زاده عبدالله مهر آباد با سه واسطه به امام صادق(ع)، امام زاده علی اکبر کرکان با شش واسطه به امام سجاد (ع)و امام زاده احمد و محمود کیکله با چهار واسطه به امام صادق(ع) برشمرد.

وی در ادامه گفت: از دیگر امامزاده های معروف ملایر امام زاده علی اصغر شهر جوکار، امامزاده سید حسین روستای داویجان، امامزاده عبداالله روستای دایلر و زبیده خاتون و امامزاده سام و هام در شهر سامن و  یکی از مکان های مقدس که مردم ملایر ارادت و نگاه ویژهای به آن دارند تکیه حضرت ابوالفضل(ع) شهر ملایر است.

 عمران و بازسازی بقاع متبرکه ملایر یکی از اولویت های ادراه اوقاف وامور خیریه ملایر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه توجه به عمران و تعمیر و تجهیز امام زادگان و بقاع متبرکه نیز همواره یکی از اولویت های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر است تصریح کرد: در این راستا نیز ین اداره طی سالهای اخیر  نسبت به تعمیرو تجهیز امامزادگان اقداماتی را انجام داده است .

وی با اشاره به اینکه بازسازی امامزادگان شاخص از اولویت‌ها است گفت: با توجه به اینکه برای بازسازی تکیه حضرت ابوالفضل ملایر طرح جامع تهیه و به شهرداری ارائه شده افزود: در این راستا  با توجه به اینکه این مکان کاربری مسکونی، مذهبی و فرهنگی دارد  در حال حاضر باید طبق گفته شهرداری به مرحله تجمیع سند برسد تا تعمیرات اساسی آن صورت گیرد که در حال پیگیری است و منظر جواب هستیم که امیدواریم  شاهد نمایی جدید و وسیع در آینده نزدیک در این مکان  باشیم.

وی با بیان اینکه در راستای مقاوم سازی و رفع خطر   این  مکان مقدس اقداماتی طی سالهای گذشته انجام شده گفت: فنس کشی پارکینگ پشت این مکان مقدس برای جلوگیری از پارک خودروها، ایزوگام و... از جمله اقدامات بوده  است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  در حوزه امامزاده عبد الله ملایر نیز در نصب سر درب ورودی و تربت خانه اقدامات عمرانی در حال انجام است گفت: منارهای این امامزاده  انجام شده و در حال حاضر نیز با  بخشی از اعتبارات دولتی و کمک خیران  و سایر اقدامات عمرانی سر درب و  گچ بری ها و  تربت خانه  نیز طی چند ماه آینده به پایان می‌رسد.

جعفری در ادامه با بیان اینکه در آستان مقدس امامزاده ابراهیم طجر سامن که  همه ساله پذیرای مشتاقان زیادی از سراسر  کشور است اقدامات عمرانی انجام شده افزود: ساماندهی ، نما و نور پردازی،  همچنین نمای بیرونی و رواق ورودی امامزاده محوطه سازی کف و... انجام شده و یا در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در امامزاده علی اکبر کرکان نیز با کمک خیرین  قرار است پیاده روهای این مکان سنگفرش شود افزود: جای کار در این مکان زیاد است و خرید ضریح نیز از اولویت های این مکان مقدس است.

وی با بیان اینکه امام زاده زبیده خاتونن نیز به مرحله سفت کاری رسیده است گفت: اقدامات عمرانی این امام زاده نیز ا با توجه به اعتباراتی دولتی که مدیر کل اوقاف استان پیگیری و تخصص دادند تا  اواخر امسال به پایان می رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه از 46 بقعه متبرکه شهرستان  در حال حاضر در حد معقول خود، نگهداری می شوند و  مشکل اساسی  ندارند.گفت: با توجه به اینکه هر بنایی به مروز زمان نیازمند تعمیر و بازسازی است اگر خیرین بخواهند  در راستای تعمیرات  و بازسازی امامزادگان دخیل شوند این اداره نیز آماده همکاری را دارد.

 

امسال با توجه به شرایط کرونا برنامه خاصی در سطح بقاع متبرکه به صورت حضوری نداشتیم

«امیر مهدوی» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر با اشاره به اینکه همزمان با سالروز تکریم امامزادگان پنجم ذی القعده به عنوان روز ملی امامزادگان و بقاع متبرکه در تقویم ملی مام  زادگان شاخص شهرستان  با همراهی هیات امنایی این اماکن مقدس عطر افشانی و غبار روبی شد تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونا امسال برنامه خاصی در سطح بقاع به صورت حضوری نداشتیم.

کارشناس مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر  با بیان اینکه طی سالهای گذشته برنامه های مختلف فرهنگی در سطح بقاع شاخص شهرستان ملایر اجرا شده گفت: این برنامه های به صورت طرح های مختلف در ایام مناسبتی و اوقات فراغت بوده است.

وی  تصریح کرد: برگزاری طرح آرامش بهاری همزمان با ایام نورروز، سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) بصیرت عاشورایی در ایام ماه محرم، برگزاری  طرح نشاط معنوی در اوقات فراغت ایام تابستان  و برنامه های مناسبتی، خیمه های معرفت، غرفه های مختلف با هدف بصیرت افزایی و ایجاد روحیه نشاط در بقاع با حضور روحانیون و کارشناسان از برنامه های صورت گرفته در بقاع متبرکه ملایر در حوزه فرهنگی بوده است.

مهدوی با بیان اینکه  بقاع متبرکه ظرفیت های فرهنگی بالایی دارند تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا برنامه های  ما امسال در دو کانال مجازی امامزاده عبد الله ملایر و تکیه حضرت ابوالفضل  در زمینه محتوای رسانه ای شامل  برنامه های  دینی، اعتقادی، قرآنی، سخنرانی و... برای اعضای کانال ها بارگزاری شد.

وی یادآور شد: هدف ما در آینده و بعد از ریشه کنی بیماری کرونا ایجاد و ارائه برنامه های جدید با استفاده از ظرفیت فرهنگی بقاع است و بالا بردن زیر ساخت های لازم در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1068855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha