برنامه های معرفی حضرت شاهچراغ (ع) تنها به دهه کرامت محدود نشود

منوچهری گفت: بهترین راهکار برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) تداوم برنامه ها در طول سال است، برنامه ریزی برای انجام برنامه هایی درباره حضرت شاهچراغ (ع) نباید به دهه کرامت محدود شود و برنامه ها باید در طول سال جریان داشته باشد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«روح الله منوچهری»، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

وجود دهه کرامت و برنامه ریزی موثر برای این ایام طبعا تاثیر شگرفی در شناساندن هرچه بهتر  و نهادینه کردن سیره اهل بیت (ع) دارد، انجام برنامه های مردم محور، همکاری دستگاه ها در برگزاری برنامه هایی در این باره، تمرکز برای یکپارچه کردن برنامه های فرهنگی و ترویجی با موضوع دهه کرامت در این حوزه بسیار موثر است، به یقین هرچه میزان معرفی و تبلیغات در این دهه بیشتر باشد  ماندگاری و تاثیرگذاری آن هم در ذهن مردم بیشتر است.

 

سال هاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

نکته مهم دهه کرامت، وجود روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (ع) در میانه این دهه است، متاسفانه علی رغم  جایگاه حضرت احمد بن موسی (ع) تاکنون چندان به ایشان پرداخته نشده است و شخصیت ایشان هنوز به تمامی تبیین نشده است، برای مثال حتی کتاب و آثار تالیفی درباره شخصیت حضرت شاهچراغ (ع) زیاد نیست؛ گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) در دهه کرامت و همزمان با ایام میلاد امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) نقطه عطفی برای تبیین جایگاه و شخصیت این شخصیت گهربار و به تبع آن شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) است.
 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

مهمترین نکته همکاری دستگاه ها، سازمان ها و فعالان فرهنگی است، شیراز و فارس تاکنون به خاطر عملکرد جزیره ای نتوانسته به تمامی به آنچه در حوزه فرهنگ شایسته آن است دست یابد، در این ایام باید برنامه ریزی ها منسجم و یکپارچه باشد و هدف همه برنامه های فرهنگی، موضوع دهه کرامت به ویژه پرداختن به شخصیت حضرت احمدبن موسی (ع) قرار گیرد، همه سازمان ها باید به میدان بیایند و کارهای اجرایی خود  را در راستای انجام برنامه های ملی با محوریت شخصیت حضرت احمدبن موسی (ع) متمرکز کنند، همچنین رسانه ها نیز باید با پرداختن به موضوع دهه کرامت و تهیه و تولید تبلیغات موثر، اهمیت این ایام را در جامعه نهادینه کنند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

به نظر بنده، کارهای بسیار مهمی در این زمینه انجام شده اما  تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم‌ هنوز بسیاری از جنبه ها زندگی و سیره معصومین (ع) به ویژه حضرت احمد بن موسی، ‌شاهچراغ (ع) است که به آن پرداخته نشده، بخش هایی که می تواند در  زندگی امروز مردم گره گشا باشد، به نظر می رسد بهترین راهکار برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) تداوم برنامه ها در طول سال است، برنامه ریزی برای انجام برنامه هایی درباره حضرت شاهچراغ (ع) نباید به دهه کرامت محدود شود و برنامه ها باید در طول سال جریان داشته باشد.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

بله به یقین برنامه ریزی های بلندمدت و اثر گذار در کنار انجام کارهای تالیفی و تبلیغی مناسب،  نقش و اهمیت حضرت شاهچراغ (ع) را در کشور بیشتر نشان خواهد داد، وقتی عموم مردم همانگونه که با معارف امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و دیگر معصومین (س) آشنا هستند، به کرامات و معارف حضرت شاهچراغ (ع) نیز واقف شوند به یقین حضور در شیراز و زیارت حرم مطهر «امین ولایت» را در برنامه های خود خواهند داشت و این یعنی رونق گردشگری مذهبی؛ برای این مهم اول باید با انجام برنامه های موثر شناسایی شخصیت حضرت احمدبن موسی (ع) و توسعه ظرفیت گردشگری مذهبی شیراز مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم پس از بحران کووید ۱۹ بیش از پیش میزبان زائران حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز باشیم.

 

فعالیت های کتابخانه های عمومی در دهه کرامت را بفرمایید؟

کتابخانه های عمومی در ایام دهه کرامت بیشتر برنامه های ترویجی خود را با محوریت این ایام برنامه ریزی کردند به طوریکه نشست های گوناگونی همچون نشست های کتابخوان، معرفی و نقد کتاب، کارگاه های آموزشی، انجام برنامه هایی برای کودک، مسابقات کتابخوانی، نشست های معرفتی و... در تمامی کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

 

سخن پایانی پیرامون دهه کرامت؟

دهه کرامت یک فرصت بسیار مناسب است، ایامی که شروع آن با میلاد خواهر خورشید (س)، میانه آن با گرامیداشت امین ولایت (ع) و پایان آن با میلاد گهربار امام رئوف (ع) مزین شده است، دهه کرامت باید نقطه عطف دستگاه های فرهنگی ایران اسلامی باشد، برنامه ریزی برای این ایام بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 1069134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha