کشاورزی؛ پیشه ای به وسعت آسمان و زمین

کشاورزی پیشه ای که دامنه خیر و برکت آن آسمان و زمین را فراگرفته و با توسعه فناوری های نوین اما جایگاه و ارزش آن نزد بسیاری همچنان ناشناخته مانده است.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: کشاورزی، یکی از حرفه و مشاغل دارای قدمت بلند در بین دیگر پیشه ها بوده و بزرگان دینی نیز از این راه امرار معاش کرده و سفره زندگی مردمان عالم به این عرصه وابسته است.

 

فرمایش ائمه معصومین نسبت به کشاورزی دامنه اهمیت موضوع را برای ما روشن و مصور می سازد که چقدر فرصت ساز و پهنای ارزشمند آن فراتر از ارزش های مادی می باشد و نزد بزرگان دینی حایز اهمیت بوده که امام صادق(ع) در فرمایشی زراعت را گوهر نایاب بیان کرده اند و فرمایش امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه با وجود آب و خاک در سرزمینی،نباید فقری وجود داشته باشد که اگر چنین شود از رحمت خداوند دور شوند.

 

رزق و روزی حلالی که از محل کار و تلاش در زمین های کشاورزی کسب می شود بسیاری با ارزش و مایه خیر و برکت برای صاحب پیشه و جامعه خواهد شد.

کشور ایران به لحاظ تعدد فصل و ظرفیت های گسترده آب و هوایی و منابع آب و خاک فرصتی استثنایی برای حوزه کشاورزی به حساب می آید و محصولات تولیدی آن علاوه بر مصرف در بازار داخلی، در عرصه خارجی نیز سهم خوبی داشته و بازارهای بیرونی را نیز گرفته است.

 

تقویت این عرصه با ارائه تسهیلات بانکی و بسترسازی برای توسعه آن فرصتی شده تا اینکه کشت های نوین و تولید محصولات جدید کشاورزی صورت بگیرد.

 

*هشت درصد تولید ناخلاص ملی در دست کشاورزان

 

بررسی های میدانی حکایت از نقس اثرگذار کشاورزی در بخش تولید و درآمدملی دارد و مسئولان نیز بر اساس بررسی و آمارها می گویند، 8 درصد تولید ناخلاص ملی کشور در دست کشاورزان قرار داشته و وابسته این حوزه است.

 

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سالانه 40 میلیارد دلار از محل تولیدات این بخش درآمد نصیب کشور می شود.

 

اهمیت موضوع کشاورزی نه تنها در تامین درآمد بلکه در حوزه اشتغال نیز موثر بوده و به خودکفایی در محصولات زراعی و باغی نیز می انجامد تا به جای واردات منابع مصرف و خروج ارز از کشور، این نیاز در داخل تامین و مازاد آن عرضه شود.

 

*تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه کشاورزی

 

اقتصاد مقاومتی که راهبردی اساسی برای خروج کشور از مشکلات و تهدیدهای اقتصادی است، این روزها فرصتی بوده تا با برنامه ریزی جدیدی در این عرصه، از فرصت های کشاورزی و تولید داخل استفاده شود.

 

بخش روستایی کشور که حضور فعال در تولید محصولات کشاورزی دارند، یکی از سرمایه های مهم در تامین مایحتاج زندگی بشر بوده و باید به این موضوع به صورت جدی توجه کرد.

 

مدیرکل روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه اقتصاد روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: طی سه سال گذشته 900 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اشتغال زایی روستایی اختصاص یافته که فرصتی برای توسعه فعالیت هایی از جمله کشاورزی بوده است.

»علی رحمانی«، افزود: بسیاری از سرمایه گذاران علاوه بر دریافت تسهیلات، آورده ای هم از خود داشته و فرصت های اشتغال زایی را ایجاد کردند.

وی ادامه داد: کشاورزی با زندگی روستایی همسو و عجین است و نباید نسبت به زحمت آنان بی توجه بود بلکه باید حق آنان با کاهش واسطه گری و ایجاد بازارهای محلی حفظ شود.

 

*سهم کشاورزان در پرداخت زکات

 

کشاورزان یکی از مهمترین افراد و مشاغل پرداخت کننده زکات و خمس هستند که نباید نقش موثر و تاثیر گذار آنان را فراموش و یا مورد بی مهری قرار داد.

 

دبیرستاد زکات استان اصفهان پیرامون جمع آوری زکات در این استان گفت: 610 میلیارد ریال در سال گذشته جمع آوری شده که بخش زیادی از آن در روستاها و کشاورزان است.

 

حجت الاسلام «غلامحسین رنجبر» افزود: ستادهای زکات روستایی تشکیل شده و درآمدهای هر منطقه برای همان محل هزینه می شود و شفافیت موضوع موجب جلب توجه افراد و گرایش به زکات مستحبی در کنار زکات واجب شده است.

 

وی ادامه داد: برخی بخشی از مزرعه خود را برای همین موضوع اختصاص داده و با شناسه مندی محصولات آن به نیازمندان اختصاص می یابد.

 

*پیوند دین و دنیا در صنعت کشاورزی

 

این گزارش تنها گوشه ای از ظرفیت کشاورزی بود که این پیشه دامنه خیر و برکت آن آسمان و زمین را فراگرفته و جای کار زیادی دارد.

 

با وجود توسعه فناوری های نوین اما جایگاه و ارزش آن نزد بسیاری همچنان ناشناخته مانده و باید برای توسعه آن البته با رعایت اصول و روش های نوین دقت و کار کرد.

'

کشاورزان در بخش تولید، اشتغال، زکات، درآمد خانواده، کاهش وابسته، رونق زندگی و آرامش روحی و روانی نقش دارد و باید برای این حوزه کار و برنامه ریزی مدون و هدفمندی صورت بگیرد.

حجة الاسلام والمسلمین «اباذر بختیاری«، نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، وجود بسترهای مناسب برای توسعه فعالیت در این استان را فراهم اعلام کرد و گفت: علوم جدید و مهندسان و جوانان با نگرش های نو و با بهره گیری از محصولات با مصرف کم آب این بخش را بیش از گذشته توسعه خواهند داد.'

 

وی به نقش کارآمد کشاورزان در توسعه اقتصادی، کمک به اشتغال و خیر و برکت در برای دنیا و آخرت اشاره کرد و گفت: کشاورزی یکی از مشاغل محبوب نزد پروردگار است.

 

کد خبر 1069302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha