ترویج فرهنگ صلح و سازش از وظایف دستگاه قضا است

ماموستا فایق رستمی گفت: دین مبین اسلام دین رافت، مهربانی و عطوفت است و دستگاه قضایی در نظام اسلامی وظایف سنگینی بر عهده دارد که از مهمترین این وظایف ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، ماموستا فایق رستمی امام جمعه شهرستان سنندج در دیدار با رئیس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان کردستان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری استان و تمامی پرسنل شاغل در دستگاه قضایی استان اظهار کرد: احقاق حق توسط قوه قضاییه سبب تامین امنیت جامعه می شود.

 

وی افزود: مردم استان کردستان بار دیگر با حضور پررنگ خود در انتخابات دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را مایوس و سرافکنده کردند.

 

امام جمعه شهرستان سنندج بیان کرد: دین مبین اسلام دین رافت، مهربانی و عطوفت است و دستگاه قضایی در نظام اسلامی وظایف سنگینی بر عهده دارد که از مهمترین این وظایف ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است.

 

ماموستا رستمی چهار رکن مشورت، مساوات، عدالت و عمران و آبادانی را اساس کار قوه قضاییه دانست و افزود: تامین امنیت و آسایش جامعه در گرو قوه قضاییه است و این همه یک رسالت بسیار سنگین است و می‌توان گفت که احقاق حق در جامعه سبب تامین امنیت جامعه می‌شود.

 

امام جمعه سنندج تاکید کرد: مسئله قضاوت در دین اسلام به حدی اهمیت دارد که پیامبر اسلام محمدمصطفی(ص) خود این منصب را در جامعه اسلامی بر عهده داشتند و حضرت علی (ع) نیز نمونه بارز یک قاضی اسلامی است.

 

وی خاطرنشان ساخت: در قضاوت حضرت علی(ع) توصیه شده به این مورد که با نهایت دقت و شنیدن حرف طرفین پرونده اقدام به صدور حکم شود تا کوچکترین حقی از کسی ضایع نشود.

 

ماموستا رستمی در ادامه به اهمیت ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه توسط شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم  به نقش صلح و سازش و میانجیگری تاکید زیادی کرده و این مهم در رسالت شوراهای حل اختلاف دیده می‌شود و این نهاد باعث شده تا بار سنگین ورودی پرونده ها به دادگستری کاهش یابد.

 

وی یادآور شد: امیدواریم قضات شاغل در شوراهای حل اختلاف انسان‌های عالم، دانا و فقیه باشند تا احکامشان صحیح باشد و بتوانند در ایجاد صلح و سازش در جامعه موثر باشند.

 

همچنین در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان به ارائه گزارش عملکرد دستگاه قضایی استان کردستان در سال 1399 پرداخت و نقش روحانیت در ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه را بی بدیل توصیف کرد.

کد خبر 1069569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha