۱۰ هزار هکتار از وسعت خلیج گرگان از غرب در حال خشک شدن است/ ضرورت لایروبی بیش از ۵ میلیون متر مکعب

غراوی گفت: ۱۰ هزار هکتار از وسعت خلیج گرگان از سمت غرب در حال خشک شدن است که این خشکی به سمت شرق در حال استمرار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «میرمحمدغراوی» عصر امروز (چهارشنبه 2 تیر) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گلستان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار کرد: 68 هزار و 800 هکتار برای علاج بخشی خلیج گرگان مورد مطالعه قرار گرفته که 44 هکتار آن در دریا قرار دارد.

 

معاون عمرانی استانداری گلستان ادامه داد: 10 هزار هکتار از وسعت خلیج گرگان از سمت غرب در حال خشک شدن است که این خشکی به سمت شرق در حال استمرار است.

 

غراوی بیان کرد: براثر  بیماری بوتولیسم تعداد زیادی از پرندگان مهاجر تلف شدند و سال به سال بر تعداد تلفات این پرندگان افزوده می شود که این مهم می تواند در آینده اسفناک باشد.

 

وی افزود: خشک شدن خلیج گرگان  اثر منفی بر کیفیت و کمیت آب خلیج گرگان دارد و مشکلات زیادی در حوزه تصرفات اراضی به وجود آورده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه شوری آب خلیج گرگان نسب به خزر بیشتر است و این مهم باعث رسوب گذاری بیشتر شده است، بیان کرد: ستاد ملی تالاب ها ما را مکلف کرد که در این خصوص مطالعه ای صورت بگیرد و در سال 96 این مطالعات تصویب شد و بنا شد که آب دریای خزر پمپاژ شود و یا اینکه از کانال چاپاقلی و خزئینی آب خلیج گرگان منتقل شود ولی با تغییر مسئولیت این مهم رقن نخورد.

 

غراوی تاکید کرد: با همکاری مرکز اقیانوس شناسی و مطالعات علوم دریایی مطالعات جامعی صورت گرفت و در مدت یک سال و نیم این مطالعات تمام شد و یک طرح پنج ساله ای ارائه شد و 896 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه ها هزینه نیاز است.

 

وی افزود: در کانال های چاپاقلی، خزئینی و آشوراده نیاز مند بیش از پنج میلیون  مترمکعب لایروبی هستیم تا بتواند اکسیژن لازم خلیج گرگان را تولید و آب مورد نیاز را تامین کنیم و کانالی به عمق 6 متر و عرض 2.5 متر ایجاد شود تا بتوانیم به این اهداف برسیم.

 

غراوی بیان کرد: جز قره سو عملا هیچ رودخانه ای دیگر خلیج گرگان را تغذیه نمی کند و بر مبنای مطالعات صورت گرفته یکی از عوامل شوری بیش از حد خلیج گرگان به دلیل فاضلاب شهری و صنعتی است و بنا شد که تصفیه خانه های شهرک های صنعتی ایجاد کند.

 

 

کد خبر 1069625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha