کاسب حبیب خدا؛ خادم مردم

کاسب بر اساس دستور خدا برای کسب روزی به میدان عمل وارد شده اند و برای مردم و امرار معاش جامعه در تکاپو هستند که رعایت انصاف ضرورت دارد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: یکی از روش های امرار معاش، کاسبی و ایجاد کسب و کار از طریق فروشندگی است که در اقتصاد خانواده ها، شهر و روستا و تامین نیازهای جامعه نقش مهمی دارد.

 

کاسب با امید به کسب روزی وارد بازار می شود و صفت حبیب خدا پیدا می کند تا با تلاش و تکاپو برای کسب روزی به موفقیت و سربلندی در دنیا و آخرت برسد.

 

مشتری مداری، انصاف و شاخصه های اخلاقی از ویژگی های کاسب خوب است که هر چقدر این ویژگی ها را در وجود خود تقویت کند آنگاه نظر مشتری را نیز جلب و بر کار و کاسبی خود می افزاید.

 

فراگیری فرمول ها و روش های کسب درآمد از گذشته تاکنون وجود داشته اما آنچه مهم به نظر می رسد همین موضوع رعایت انصاف و مردم داری است که روزی را حلال و رضایت خالق و مخلوق را به همراه خواهد داشت.

کاسبی که روز خود را با یاد و نام خداوند آغاز می کند همواره سعی دارد تا تلاش و همتش را برای مشتری مداری و کسب رضایت الهی بکار بگیرد.

 

خدمت به مردم تنها بر اساس مسئولیت اداری نیست، بلکه افراد در عرصه های مختلف مثل فروشندگی با رعایت حال مردم در شرایط سخت اقتصادی نیز قادر به این خدمت رسانی خواهند بود.

 

زرق و برق دنیا قادر خواهد بود تا زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد که محیط بازار و کسب منفعت این قدرت و توان را برای تحقق موضوع دارد و از مسیر واقعی دور کند.

 

فراموشی و غفلت از روز حساب و نظارت حضرت حق، این فرصت را ایجاد می کند تا اینکه ما از مسیر واقعی دور شویم اما اگر در این جریان به یاد خدا باشیم  حتما زا ثواب و اجر عظیم بهره مند خواهیم شد.

 

فراگیری دانش و فقه مرتبط با کاسبی یک ضرورت برای شاغلین این عرصه ها محسوب می شود که حضرت علی(ع) نیز با حضور در بازار این موضوع را به بازاریان تذکر می دادند تا آنان دچار خلاف و حرام نشوند.

 

*انصاف و مداران مشتریان با مردم

 

انصاف و همراهی کسبه با مردم از گذشته های دور تاکنون جزئی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوده و به آن همواره توجه شده ولی گاهی به دور از اخلاق به این موضوع می پردازند که این برای کشور نگران کننده و آسیب ساز است.

 

وقتی یک کاسبه رعایت حال مشتری را نداشته باشند آنگاه کل جامعه متوجه آسیب های آن می شود و تبلیغات سو سراسر بازار را فرامی گیرد که البته نظارت های مردمی و نهادهای بالادستی روحیه امیدواری را مجدد گسترش می دهد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد انصاف وجود دارد، تصریح کرد: تعدادی اندک نظم بازار را به هم می ریزند اما بسیاری روحیه انصاف را با مشتریان ادامه می دهند.

 

«رسول جهانگیری» ادامه داد: در دوران کرونا انصاف با وجود شرایط سخت و تعطیلی ها اما مدارا کردند و مردم را نیز مورد حمایت قرار می دادند.

 

وی با بیان اینکه در دوران کرونا کسبه برای رعایت اصول بهداشتی همکاری کردند، تصریح کرد: همکاری کسبه در این خصوص خودجوش است.

 

*انصاف کسبه را انکار نکنیم

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: کاسب حبیب خداست و بسیاری از آن ها قوانین و شرایط مردم را رعایت می کنند.

«غلامرضا صالحی» افزود: با متخلفین برخورد می شود و نظارت ها وجود دارد اما بسیاری از کسبه در شرایط سخت اقتصادی با مردم مدارا می کنند.

 

*اخلاق کاسبی باید گسترش پیدا کند

 

یکی از مقوله های مهم در هر شغلی اخلاق حرفه ای و کاری است، چرا که این موضوع در ابعاد مختلف باید به آن پرداخته شود تا اینکه ضرر و زیان و آسیب های آن کاهش می یابد.

بسیاری از مغازه داران جوان بدون اطلاع از این اخلاق و با بی توجهی وارد بازار کار می شوند و بدون نگاه جامع به زندگی راه هزار شبه را یک شبه طی می کنند و اینگونه به جامعه آسیب می زنند.

بسیاری از شاغلان دارای سابقه از این رفتار ناراحت و مورد انتقاد قرار می دهند.

کد خبر 1069696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha