کشاورزی با کشت سنتی مقرون به صرفه نیست

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی با کشت سنتی مقرون به صرفه نیست.

«پیمان حصادی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه کشت سنتی نیست زیرا که مقرون به صرفه نیست و از اولویت های اصلی در چغندر کشت مکانیزه و دقیق با عملکرد بالا است.

 

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: هزینه های تولید، اجازه کشت سنتی را به هیچ کشاورزی نمی دهد و با توجه به هزینه های بالای تولید چغندرقند که شامل ۴۲ تا ۴۴ تُن است، صرفه اقتصادی با کشت سنتی ندارد و بایستی مکانیزه و حداقل میانگین ۵۰ تُن در هکتار برای هر کشاورز باشد.

 

حصادی اضافه کرد: چغندر برای صنعت کشت می شود که انتظار می رود صنعت به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کمک کند و کارخانه قند سرمایه گذاری فعال تری داشته باشد.

 

وی عنوان کرد: امسال ۴۰ درصد مزارع چغندر کشور در اسفندماه کشت شد که رکورد شکست و بهتر است برای تکمیل از کشت نشاء استفاده کنیم که مزارع چغندرقند استان خراسان شمالی مناسب است و با تراکم نسبتا مطلوب و شرایط کشاورزان شرایط خوبی است  که در توسعه کشت و کشت مکانیزه کمک بزرگی خواهد کرد.

 

وی مکانیزاسیون و برداشت را دو مشکل اصلی این محصول در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی اگر کشت هم کم انجام شود ولی باید خوب کاشت شود و کار کیفی صورت گیرد.

 

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند که بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

 

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

 

کد خبر 1069725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha