پیروزی ها انسان را از یاد خدا غافل نکند

حجت الاسلام مدبر گفت: هیچ گاه به خاطر این پیروزی‌ها از حالت تعادل خارج نشوید که ولی نعمت و خالق خود را فراموش کنید.

حجت الاسلام «محمد حسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: در سوره مبارکه فتح دستور بسیار کامل و جامعی برای مسلمانان آنگاه که نشانه های فتح و پیروزی را مشاهده می‌کنند به همراه دارد که در واقع آداب و اخلاق پیروزی اجتماعی است.

 

امام جمعه جهرم افزود: امروز نیز روز پیروزی بزرگ و تاریخ ساز ملت ایران است و خداوند را با تمام وجود شاکریم که پس از حدود یک سال که بدخواهان داخلی و خارجی تلاش کردند که مردم ایران در انتخابات شرکت نکنند بحمدالله دیدیم مردم حماسه آفریدند و برگ زرینی بر افتخارات این ملت افزوده شد.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در این سوره فرموده است وقتی که نصر و یاری خداوند بیاید و شما شاهد آن باشید و ببینید که مردم دسته دسته و گروه گروه از نژادها و اقشار مختلف به دین حق و صراط مستقیم می‌پیوندند باید کارهایی انجام دهید، بیان کرد: اول این که هیچ گاه به خاطر این پیروزی‌ها از حالت تعادل خارج نشوید که ولی نعمت و خالق خود را فراموش کنید.

 

حجت الاسلام مدبر ادامه داد: پس« فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» پروردگار را تسبیح کنید و با ذکر خدا و حمد و ثنا غفلت را از خود دور کنید.

 

وی با اشاره به اینکه مبادا درهنگام پیروزی بر اثر شادمانی بیش از حد، تعادل خود را از دست بدهید و بد مستی کنید که «وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ»  این عبارت دوبار در سوره مبارکه انفال آمده  که نصرت و یاری فقط از جانب خداست، گفت: ای مردم شادمان که پای صندوق‌ها حاضر شدید و فردی را انتخاب کردید که احساس می‌کنید می‌تواند خادم شما باشد بدانید که این کار خداست که دلها در دست اوست.

 

امام جمعه جهرم اضافه کرد: بنابر این خدا و نقش و تاثیر او را در این موفقیت فراموش نکنید که یاد خدا غفلت زداست و انسان را متعادل می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم، این فرمایش است که «وَاسْتَغْفِرْهُ » شما مردم در خلال تلاش‌هایی که برای این پیروزی کردید، به احتمال زیاد یک قصور و  تقصیرهایی هم داشته‌اید و شاید با بی‌صبری گاهی مرزهای اخلاق را نادیده گرفته و احیانا حرف‌هایی زده‌اید که نباید بر زبان جاری می‌کردید؛ اکنون آسیب‌شناسی کنید و این دست گل هایی که به آب دادید را شناسایی کرده و توبه کنید و از خداوند متعال طلب مغفرت کرده و تصمیم بگیرید که در موفقیت‌ها و تجربیات آینده تکرار نکنید و درپایان می‌فرمایند: «إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا» خدای متعال توبه پذیر است.

 

حجت الاسلام مدبر عنوان کرد: اگر دوست دارید خدای متعال توبه شما را بپذیرد در زمان پیروزی از رقبای شکست خورده انتقام نگیرید و نسبت به آنها رئوف باشید همان گونه که پیامبر بعد از فتح مکه فرمان عفو عمومی داد و به  مشرکان شکست خورده فرمود: « اذهبوا فأنتم الطلقاء».

 

امام جمعه جهرم در پایان گفت: اگر این کارها انجام دهید خواهید دید روز به روز به دین وانقلاب شما اقبال بیشتری خواهد شد اما اگر تصمیم به انتقام بگیرید و افرادی را به صورت اتوبوسی از گردونه خدمت حذف کنید مدتی بعد خواهید دید که فقط خودتان مانده‌اید.

 

کد خبر 1069766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha