روند نشست زمین در دشت سرایان صعودی است

سروری با اشاره به اینکه روند نشست زمین در دشت سرایان صعودی است، گفت: این موضوع به دلیل برداشت بی رویه از چاهها در دست سرایان است که برداشت آب از متوسط کشوری هم بالاتر رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سعید سروری» پیش از ظهر امروز (3 تیر) در پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی خراسان جنوبی که به میزبانی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشت: بیش از 73 درصد منابع آبی استان از طریق چاه، 23 درصد قنات و چهار درصد چشمه تامین می شود. 

 

وی با بیان اینکه خشکسالی پی در پی باعث کاهش آب های سفره های زیر زمینی شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر میزان بارندگی ها با میزان برداشت آب تعادل ندارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 88 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی، سه درصد صنعت و 9 درصد شرب استفاده می شود، افزود: متوسط افت سطح آب زیرزمینی در استان 27 سانتی متر است که یک هشدار جدی به همه ما است.

 

سروری با اشاره به اینکه روند نشست زمین در دشت سرایان صعودی است، گفت: این موضوع به دلیل برداشت بی رویه از چاهها در دست سرایان است که برداشت آب از متوسط کشوری هم بالاتر رفته است.

 

وی با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند در سال 92 توانستیم میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی حدود 15 درصد کاهش دادیم، گفت: این صرفه جویی در بخش برق حدود 25 درصد کاهش داشته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها 30 هزار متر مکعب از اراضی استان از طریق آبیاری قطره ای آبیاری می شوند، گفت: چنانچه آبیاری قطره ای تحت کنترل نباشد و از محل صرفه جویی در این بخش به اراضی اضافه کنیم نه تنها کمکی به سفره های آب زیر زمینی نکردیم بلکه وضعیت را بدتر هم می کند.

 

سروری با بیان اینکه طبق سند سازگاری با کم آبی در استان باید سالانه 23 میلیون مترمکعب در برداشت آب کاهش داشته باشیم، تاکید کرد: جهادکشاورزی باید مراقبت کند که مکان هایی که از آبیاری قطره ای استفاده می شود میزان مصرف و برداشت آب هم کاهش پیدا کند.

 

 

کد خبر 1069842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha