صلح و سازش، سنتی حسنه از گذشته تا به امروز

صلح و سازش یکی از مهمترین مولفه های زندگی که از گذشته تاکنون مرسوم بوده و پایانی پسندیده برای خروج از اختلافات به حساب می آید.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اختلاف نظر و سلیقه بر اساس ظرفیت درونی افراد و با نادیده نگرش طرف مقابل به وجود می آید اما تا حدی این موضوع با درک تقابلی نگرانی ها را گاهش می دهد ولی در برخی از مواقع اختلافات فراتر رفته و موضوعات مهمی مثل دارایی، عمر و زندگی و جان و مال افراد را در برمی گیرد.

اختلافات شدیدی که به حکم دادگاه، قصاص، دیه و مجازات های سنگینی را ایجاد می کند و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای یک طرح دعوا و اختلاف خواهد بود.

 

عدالت برای برقراری نظم در جامعه ضرورت دارد و باید حکم اجرایی شود تا اینکه پایانی برای بی عدالتی و نقش موثری در پیشگیری از جرایم بعدی داشته باشد.

 

گرچه برقراری حکم آسیب هایی را برای یک طرف اختلاف دارد اما امکان عدم اجرای برای محاکم وجود نداشته و طرف دیگر دعوا خواهان این مجازات است.

 

در جرایم غیرعمد واختلافات میانجی گری و صلح و سازش موضوع مهمی برای کاهش تبعات ناشی از اجرای حکم دارد که در این میان افرادی واسطه خیر شده و بین طرفین دعوا وساطتت می کنند.

 

کسب رضایت از خواهان و برقراری آشتی بین آنان باعث می شود که همزمان با اجرای عدالت با قطعی شدن حکم، اختلاف نیز رفع و خسارت های زیاد آن برای خوانده کاهش یابد.

 

دستگاه قضایی نیز در کشور ما بر این موضوع توجه داشته و در شوراهای حل اختلاف، نهادهای مدنی و تشکیل شوراهای صلح و سازش برای این موضوع کار می کند و البته دستگاه های اداری، نهادهای فرهنگی، ستاد دیه و شوراهای اسلامی و بزرگترهای یک فامیل و محله به رفع این دعوا کمک می کنند.

 

*سهم صلح و سازش در کاهش پرونده های قضایی

 

بسیاری از میانجی گری ها باعث می شود که از طرح شکایت جلوگیری کند و برخی نیز در مرحله تحقیقات و برخی در پس از صدور رای در این خصوص نقش خود را ایفا می کنند.

 

مسئولان دستگاه قضایی می گویند یک اقدام برای صلح و سازش مانع از تشکیل 10 پرونده دیگر می شود.

 

صلح و سازش در پرونده  های حقوقی در حال حاضر 32 درصد است که چشم انداز آن 50 درصد می باشد که تحقق آن اقدامی مهم برای کاهش هزینه ها، مشکلات و نگرانی ها خواهد بود.

 

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و بازگشت آنان به آغوش خانواده از دیگر دستاوردهای صلح و سازش است که در جامعه اسلامی نهادینه و افراد خیرخواه میانجی گری می کنند.

 

*همت جمعی برای صلح و سازش در استان اصفهان

 

نهادهای مختلفی در استان اصفهان برای برقراری صلح و سازش و کاهش جمعیت زندان ها و جلوگیری از قصاص در استان اصفهان تلاش و همت می کنند که شوراهای حل اختلاف، قضات، مددکاران زندان، شخصیت های اجتماعی، خیرین و دستگاه های اجرایی از جمله آن ها هستند.

 

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان به کارکرد اعضای این نهاد اشاره کرد و اظهارداشت: امسال 32 درصد از پرونده های وارده به این شوراها منجر به صلح و سازش و مختومه شده است.

 

سید «محمد موسویان« با اشاره به اینکه این اقدام یک سنت دینی و پسندیده اجتماعی است، تصریح کرد: بسیاری از پرونده های سنگین و طولانی مدتت محاکم با تلاش اعضای این شوراها و نقش آفرینی آنان منجر به صلح و سازش شده است.

 

اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان نیز در کنار دیگر سازمان ها نقش خود را ایفا می کنند، در حالی که سال گذشته 40 نفر از چوبه دار رهایی یافتند.


جلب نظر شاکیان و بخشش از آنان نیز در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد موثر بوده است.

 

*لزوم همکاری صاحب نظران در صلح و سازش

 

جامعه برای حیات خود و کاهش دغدغه ها و مشکلات نیاز به مشارکت همه جانبه در راستای کاهش اختلافات دارد، که در این میان افرادی صاحب نظر و دارای حس نیت قادر به ورود به این مسائل خواهند بود.

 

بسترسازی برای حضور چنین افرادی در راستای صلح سازش از یک طرف همت بالای افراد را می طلب و از طرف دیگر نیز چنین مردمی به صورت خودجوش وارد شوند و برای پایان مبارک و پسندیده وساطت کنند.

 

امام جمعه اصفهان همین موضوع را مورد تاکید قرار داد و از دستگاه قضایی خواست تا با بستر سازی برای حضور این دسته از اقشار جامعه فرصت را برای صلح و سازش فراهم کنند.

 

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد« نقش قضات با تجربه و توانمند در این خصوص را نیز مهم بیان کرد و یادآورشد: در شوراهای حل اختلاف از ظرفیت چنین نیروهایی استفاده شود.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی«، رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نجف آباد بر ترویج سنت حسنه صلح و سازش تاکید کرد و اظهارداشت: قدم های بسیار بلندی در این حوزه توسط بسیاری از بزرگان و شخصیت های شهری و روستایی انجام می شود.

 

وی افزود: برقراری صلح و سازش برای امنیت جامعه و کاهش دغدغه ها موثر است که تلاش برای نهادینه سازی آن ضرورت دارد.

کد خبر 1069948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha