گره گشایی از کار مردم دارای اقسام مختلف و روش اهل بیت است/ شهید سلیمانی در داخل و خارج کشور گره گشا بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام رضاعلیه السلام فرمود کسی که گرهی از کار مردم بگشاید خدا روز قیامت گره از کار او می گشاید؛ اظهار کرد: در اسلام گره گشایی از مردم بالاترین عبادت شمرده می شود و کوچک و بزرگ هم ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی، جمعه شب(۴ تیر) در جشن زیر سایه خورشید از جوار مزار شهید سلیمانی با تبریک سالروز میلاد با سعادت امام رضا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار دلها، یکی از ویژگی های امام رضا علیه السلام را گره گشایی از کار مردم  دانست و گفت: حدیث داریم دو چیز بالاتر از آن نیست یکی ایمان و خدمت به مردم و در زیارت امام رضا می خوانیم روش شما اهل بیت احسان و رسیدگی به مردم و گره گشایی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام رضاعلیه السلام فرمود کسی که گرهی از کار مردم بگشاید خدا روز قیامت گره از کار او می گشاید؛ اظهار کرد: در اسلام گره گشایی از مردم بالاترین عبادت شمرده می شود و کوچک و بزرگ هم ندارد.

 

وی با برشمردن اقسام گره گشایی؛ رفع نیازهای ضروری مردم از جمله تهیه جهیزیه، ادای قرض، آزادی زندانی و ... را یک قِسم از گره گشایی خواند که وظیفه همه مردم است و افزود: اینکه امام علی شب نان در خانه فقرا می برد برای این بود فکر نکنید این وظیفه فقط برای حکومت است هر کسی اول راجع به همسایه ‌ و بستگان نزدیک خود وظیفه دارد.

 

 

حجت الاسلام رفیعی با متذکر شدن این نکته که کمک کردن فقط برای ثروتمندان نیست و کسی که ندارد هم می تواند کمک کند؛ قِسم دوم گره گشایی را نیازهای عمومی جامعه دانست و گفت: برخی فکر می کنند خدمت به مردم شخصی است اما هر کسی به اندازه خود می تواند باری از دوش مردم بردارد و گره گشایی کند.

 

وی با افزودن این مطلب که گره گشایی گاهی نیازهای اولیه و گاه نیازهای عمومی است؛ ادامه داد: گره گشایی گاهی به پول نیست بلکه گاهی با زبان و آبرو است؛ خیلی از اوقات در فامیل و جامعه افرادی هستند با یک سخن و کلام آنان یک اختلاف حل می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه مهمترین ویژگی شهید سلیمانی را گره‌گشایی عنوان و بیان کرد: ایشان با جان و حضورش در مرزها و جنگ با دشمن گره‌گشایی کرد و در داخل هم با حضور هنگام سیل و زلزله حتی برای دولت گره گشایی می کرد؛ هیچ وقت بد نمی گفت، نقد می کرد اما نظام را می دید و همه ما فدای این نظام و کشور هستیم، مسائل شخصی را نباید با مسائل نظام گره زد و به دشمنان خوراک داد، برخی روی شاخه نشستند و بُن می برند.

 

وی در خطاب به دولت جدید متذکر شد: اگر می خواهید ماندگار باشید و مانند مسئولان گذشته از قطار انقلاب جا نمانید، با مردم باشیم، حذف جناحی نکنید، توانمندی و شایسته سالاری را مد نظر قرار دهید و حضورتان بین مردم حفظ شود؛ من نمی گویم رییس جمهوری بین مردم راه برود اما جایی برای دریافت نامه های مردم داشته باشد؛ اینکه در ماشین بنشیند و مردم دنبال شما بدوند با کرامت مردم جور نیست؛ چند نفر در سایتی و کانالی نامه های مردم را دریافت و اطلاع رسانی و رسیدگی کنند.

 

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: حضور در استان ها خوب است اما راهکار ارتباطی بامردم باید باشد، شنیدن حرف مردم مهم است زیرا مردم دوست دارند مسئول را ببینند؛ چه اشکالی دارد فضا فراهم شود؟

 

وی در ادامه مبحث اصلی خود یکی از اقسام گره گشایی را معنوی و گاه با یک نصیحت و جمله توسط یکی از بزرگان دانست و در ادامه با تأکید بر اینکه صدقه و کمک به دیگران را نباید با منت گذاشتن از بین برد؛ افزود: امام علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می فرماید وقتی به کسی کم می کنید، سه ویژگی داشته باشد، تعجیل کن، دوم بپوشان و سوم فراموش کن.

 

استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری آیه ۲۶۴ سوره بقره در نهی از منت گذاشتن پس از صدقه دادن، اظهار کرد: در کمک کردن منت نگذاریم؛ در سیره ائمه می‌بینیم وقتی کمک می کنند، کار معنوی از او می گیرند که طرف شرمنده نشوند و هم کار تربیتی کرده باشد؛ مثلاً کمک جهیزیه می کنی بگو یک ختم قرآن برای شهید سلیمانی داشته باش. یا بگویی دو تا از کتاب های شهید مطهری را مطالعه کنید. کمک به کسی می کنی معرفت او را هم بالا ببر. همیشه کمیته امدای عمل کنی خوب نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز فضای مجازی یک دانشگاه و کانون علمی است و هر موضوعی بخواهی وجود دارد؛ در خطاب به جوانان تأکید کرد: وقت خود را صرف چیزهای بیهوده نکنید؛ مهمترین شاخصه شهید سلیمانی این بود که نظم و برنامه داشت و وقت هدر رفته نداشت و از لحطات زندگی اش استفاده می کرد.

 

دکتر رفیعی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت شهید بهشتی، یکی از ویژگی های زندگی ایشان را هم نظم و استفاده از وقت دانست و گفت: شهید بهشتی در حالی در سال ۳۷ مجوز دبیرستان دین و دانش گرفت و زبان تدریس می کرد که برای خیلی ها مایه تعجب بود طلبه ای از حوزه، دبیرستان تأسیس کند.

 

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی مسیر شهید بهشتی را ادامه داد و شخصیت ایشان تجلی نظم بود، آرشیو همه سخنرانی های شهید سلیمانی را دارید؛ یک کلمه بی ادبی و تندی و جسارت نسبت به حکومت و دولت و افراد ندارد و با همین متانت دوستش داشتند. 

کد خبر 1070030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha