فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد

دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد با محوریت عملیات مرصاد، فرهنگ ایثار و شهادت را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، دبیرخانه دائمی جششنواره ملی تئاتر مرصاد دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد را در ۴ بخش فراخوان داده است و جشنواره با در نظر گرفتن شرایط کرونایی برنامه ریزی شده است.
 

متن فراخوان


مرصاد تبلور عشق، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی مردمان سرزمین پهلوان خیز و دلیرمردان و شیرزنان ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود. مردم سرافراز و شهادت طلب اسلام آباد غرب درخشان‌ترین لحظه‌های تاریخ دفاع مقدس را در نقطه‌ی پایانی جنگ تحمیلی و با عملیات غرور آفرین مرصاد به نام خود رقم زدند. بدون شک هر ساله پنجم مرداد ماه (روز ملی کرمانشاه) روزی فراموش نشدنی و بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که توجه ویژه به آن در همه‌ی ابعاد و بخصوص در بعد فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره و همایش‌های مرتبط، می‌تواند اقدامی شایسته در جهت حفظ و پاسداشت این ارزش‌های فراموش نشدنی باشد.
 

«جشنواره‌ی تئاتر مرصاد» در گستره‌ی ملی فرصتی مغتنم و ارزشمند برای پاسداشت رشادت و ایثارگری‌های ملت بزرگ ایران به ویژه مردم خطه‌ی غرب کشور و کرمانشاهان با زبان هنر و نمایش است که اکنون در گام دوازدهم آن نیازمند برگزاری هر چه با شکوه‌تر است.

بدین وسیله از همه‌ی هنرمندان گرانمایه و پرتلاش تئاتر کشور، برای مشارکت مؤثر در برگزاری باشکوه این رویداد مهم فرهنگی و هنری دعوت به عمل می‌آید.


اهداف جشنواره
 

۱-ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

۲- بزرگداشت عملیات غرور آفرین مرصاد و شهدای آن در تاریخ ایران زمین

۳- پاسداشت خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و جبهه‌ی مقاومت

۴- تبیین جایگاه حماسی مردم اسلام آباد غرب در طول هشت سال دفاع مقدس

۵- معرفی جنایت‌ها و اقدامات تروریستی منافقین کور دل در چهل و دو سال گذشته تا به امروز



اولویت‌های موضوعی جشنواره
 

۱- عملیات مرصاد

۲- فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت

۳- مدافعین و شهدای جبهه‌ی مقاومت، هسته‌ای و سلامت

۴-وقایع هشت سال استقامت و دفاع مقدس مردم ایران در جنگ تحمیلی

۵- انقلاب اسلامی و چهل و دو سال مقاومت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی

۶- زندگی و سیره‌ی اخلاقی سرداران شهید به ویژه سردار «حاج قاسم سلیمانی»


بخش‌های جشنواره

الف: تئاتر صحنه‌ای (رقابتی)

ب: تئاتر خیابانی (رقابتی)

ج: نمایشنامه نویسی (رقابتی)

د: نمایشنامه خوانی (رقابتی)



شرایط و مقررات جشنواره

۱- متقاضیان می‌توانند در تمامی بخش‌ها (بجز نمایشنامه خوانی) بدون محدودیت شرکت کنند.

۲- بخش نمایشنامه خوانی بصورت استانی و با خوانش آثار برگزیده‌ی بخش نمایشنامه نویسی توسط گروه‌های نمایشی مدعو دبیرخانه‌ی جشنواره برگزار می‌شود.

۳- دبیرخانه‌ی جشنواره از پذیرش نمایش‌هایی که در ادوار گذشته‌ی جشنواره‌ی تئاتر مرصاد حضور داشته اند معذور است.

۴- دبیرخانه‌ی جشنواره تعهدی در قبال تأمین دکور، وسایل صحنه، لباس، گریم و... گروه‌های نمایشی ندارد و صرفاً خدمات رایج آماده سازی صحنه از جمله نور و صدا را انجام خواهد داد.

۵- معیار انتخاب آثار در جشنواره کیفیت اجرا، تطابق و تناسب با اولویت‌های موضوعی، خلاقیت و نوآوری و ارائه‌ی یک اثر منسجم در قالب یک محصول هنری خواهد بود.

۶- آثار ارسالی دست اول و با موضوع عملیات مرصاد که تا کنون در هیچ جشنواره و یا مسابقه‌ای شرکت نکرده باشند، در اولویت انتخاب آثار قرار دارند.

۷- پس از ارزیابی و انتخاب آثار، با کارشناسی دبیرخانه‌ی جشنواره میزان کمک هزینه‌ی گروه‌های نمایشی در بخش‌های مختلف، بر اساس مقررات موجود و مرسوم محاسبه و پرداخت می‌شود.

۸- دبیرخانه‌ی جشنواره هیچگونه مسئولیتی در قبال آثار و مدارک ارسالی بی کیفیت، ناقص و خارج از زمان بندی جشنواره نخواهد داشت.

۹- پذیرش آثار و حضور در جشنواره به منزله‌ی پذیرش ضوابط اجرایی آن است و گروه‌های شرکت کننده ملزم به رعایت قوانین و مقررات و برنامه ریزی اجرایی دبیرخانه‌ی جشنواره می‌باشند.

۱۰- تعیین زمان و مکان اجرای نمایش‌ها بر عهده‌ی دبیرخانه‌ی جشنواره و بر اساس امکانات و شرایط موجود در استان کرمانشاه خواهد بود.

۱۱- حق چاپ، خوانش و تولید آثار منتخب بخش نمایشنامه نویسی برای دبیرخانه‌ی جشنواره محفوظ است.

۱۲- حق بهره برداری و پخش در فضای مجازی آثار منتخب بخش‌های صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه_ خوانی برای دبیرخانه‌ی جشنواره محفوظ است.

۱۳-دبیرخانه‌ی جشنواره در برنامه ریزی جدول اجراها، متعهد به چینش جدول بر مبنای حضور بازیگران در حداکثر دو نمایش خواهد بود و مسئولیتی در برابر حضور بازیگران در بیش از دو نمایش نخواهد داشت.

۱۴- در هر مرحله از جشنواره، اگر ویژگی‌های یک اثر با شرایط و مقررات بخش مربوطه مغایرت داشته باشد از گردونه‌ی جشنواره کنار گذاشته خواهد شد.

۱۵-دبیرخانه‌ی جشنواره در خصوص موارد پیش بینی نشده در فراخوان و مراحل برگزاری جشنواره، در زمان و مکان مقتضی تصمیم گیری می‌نماید.

۱۶- مدارک و آثار ارسالی عودت داده نخواهند شد.



مدارک مورد نیاز
 

۱- فرم تکمیل شده‌ی تقاضای حضور در جشنواره (دریافت از طریق تارنمای اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب به نشانی: https://slgh.farhang.gov.ir)

۲- مجوز کتبی نویسنده (بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی)

۳-چهار حلقه لوح فشرده‌ی فایل نمایشنامه در محیط‌های pdf و word (تمامی بخش ها)

۴- یک حلقه لوح فشرده‌ی تصاویر نمایش (حداقل ده قطعه) و تصویر ۴ *۳ کارگردان نمایش (بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی) و نویسنده‌ی اثر (بخش نمایشنامه نویسی)

۵- چهار حلقه لوح فشرده‌ی فیلم آثار (بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی) با کیفیت مطلوب، اجرای متوالی و فرمت HD



زمان بندی (تمامی بخش ها)

۱- آخرین مهلت ارسال آثار و مدارک لازم: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

۲- اعلام نتیجه‌ی ارزیابی آثار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰

۳- برگزاری جشنواره: آبان ۱۴۰۰



نکته‌ی ضروری: اطلاعات بعدی مربوط به جشنواره و نحوه‌ی اجرا‌ی آثار با در نظر گرفتن شرایط کرونایی استان در درگاه اینترنتی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب، صفحه‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی ملی تئاتر مرصاد در فضای مجازی و رسانه‌های عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.
 

نشانی دبیرخانه: کرمانشاه، اسلام آبادغرب، هفتصد دستگاه، انتهای بلوار معلم، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب،دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی ملی تئاتر مرصاد کدپستی: ۶۷۶۱۹-۸۵۸۶۳ و تلفن‌های تماس: ۰۹۱۸۳۳۰۷۷۵۳ (نوروزی) / ۰۹۱۸۷۳۳۶۶۷۰ (رضابیگی) ۰۹۱۸۹۳۲۸۱۹۵ (نادری) و ۵۲۴۲۶۶۵_۰۸۳۴ (دبیرخانه)
 

نشانی اینترنتی صفحه رسمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد: https://slgh.farhang.gov.ir/fa/mersad

کد خبر 1070038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha