کانونی موفق که با اعتماد به جوانان مسجد را محور کارآفرینی کرده است

کانون معراج الصالحين یکی از کانون‌های فرهنگی هنری فعال در شهرستان کاشان است که با اعتماد به جوانان خلاق و توانمند توانسته در عرصه‌های مختلف موفق شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» در جوار مسجد باب الحوائج موسی بن جعفر(ع) کاشان یکی از کانون های فرهنگی فعال این شهرستان و کانون برتر در حوزه رسانه در طرح ملی «ایران قوی» در سال 99 است.

 

کانون معراج الصالحين، با مشارکت بيش از 30 مسئول فرهنگي منطقه و ثبت بيش از 300 نفر عضو در کاشان مشغول به فعالیت در عرصه های مختلف است. اين کانون متشکل از کارگروه هاي پنج گانه به صورت مجزا در دو واحد پسران و دختران است. همچنين دارای دو بخش فعال در حوزه رسانه و هنر است که توانسته فعاليت های گسترده ای در شبکه هاي اجتماعي مختلف داشته باشد.

 

کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین کاشان در سال 1393 موفق به کسب مجوز رسمی شد، اما آغاز فعالیت های فرهنگی آن در مسجد باب الحوائج موسی بن جعفر(ع) از سال 1368 در قالب فعالیت کتابخوانی و همچنین کلاس های آموزشی بوده و در گذر زمان فرصت های زیادی را برای غنی سازی اوقات فراغت و توانمندسازی اعضا خلق کرده است.

 

«علی آبیاتی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان پیرامون فعالیت های این کانون فعال مسجدی، اظهار کرد: از جمله فعالیت های کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین در بحث تولید محتوا، خبر، رسانه، تولید نشریه و ارتباط با رسانه های شهرستان کاشان است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین کاشان افزود: حوزه رسانه پس از شیوع بیماری کرونا در کانون تقویت شد و رونق بسیاری یافت، به طوری که کانون با فعالیت در فضای مجازی توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند و در بحران کرونا با تولید محتوا و فیلم های تربیتی کوتاه و مذهبی توانست، مخاطبانی را جذب کند.

 

اما فعالیت کانون معراج الصالحین تنها به فعالیت در بحث رسانه معطوف نمی شود، بلکه این کانون در بحث «همدلی» نیز فعالیت های قابل توجهی داشته است، به گفته «آبیاتی»، کانون معراج الصالحین در ماه مبارک رمضان 15 مرحله طرح توزیع بسته های معیشتی را در دستور کار قرار داد و بیش از 3 هزار پرس غذای گرم در میان خانواده های محروم توزیع کرد.

 

 

 

 

اتفاق دیگری که در طول دوران بحران کرونا به همت این کانون رخ داد، این بود که اگرچه بحران کرونا آسیب اقتصادی به خانواده ها وارد کرد، اما کانون معراج الصالحین برای کمک به خانواده های نیازمند ورود کرد و 313 بسته معیشتی

به ارزش 500 هزار تومان میان خانواده های نیازمند توزیع نمود و در مقطعی که با کمبود ماسک مواجه شدیم با راه اندازی کارگاه ماسک اقدام به تولید ماسک کرد و با توجه به آسیب های روحی که متوجه برخی خانواده ها شده بود، جلسات مشاوره و روان شناسی برای خانواده ها برگزار کرد.


 

اما آن چیزی که در کانون «معراج الصالحین» به عنوان رویکرد شاخص مورد توجه بوده است، استفاده از نیروهای نوجوان تربیت یافته در فعالیت های کانون فرهنگی هنری است،زیرا که اعتماد به نوجوانان وجوانان موجب موفقیت های بسیاری در جامعه شده و این می تواند الگویی برای دیگر مراکز باشد. مدیر این کانون فرهنگی هنری گفت: نوجوانانی که ازسن هفت سالگی در فعالیت های کانون حضور یافته اند، در حال حاضر در سن جوانی در کانون مسئولیت های بزرگی را برعهده می گیرند و این بالاترین افتخار برای کانون است که نیروهایی که خودمان در کانون رشد و تربیت کرده ایم، اکنون در حوزه های تخصصی همچون رسانه، پوستر، کتابخوانی،قرآن، ورزش وفرهنگی از تخصص آنها بهره ببریم.

 

 

 

 

کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین کاشان در طول سال برای کلیه مقاطع سنی برنامه تدارک می بیند، اما در طول سه ماه تابستان در برنامه ای تحت عنوان«یک تابستان خوب» برنامه های شاخصی انجام می دهد، به گفته «آبیاتی» در این طرح 300 دانش آموز در محله در فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی کانون حضور می یابند.

 

وی افزود: در طول سال نیز ما به تربیت نیرو می پردازیم تا بتوانیم از آنها در این طرح تابستانی و دیگر طرح ها استفاده کنیم و جلسات و نشست های صمیمی با حضور اعضای کانون با موضوعات مختلف معرفتی و تربیتی برگزار می شود.

 

 

 

بحران کرونا به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین برکات دیگری نیز برای این کانون به همراه داشته است از جمله اینکه علاوه بر ایجاد کارگاه تولید ماسک که در آغاز سال 99 در این کانون مورد توجه قرار گرفت، پس از آن ما این موضوع را بررسی کردیم که وقتی این تعداد نیروی متخصص در حوزه خیاطی داریم به فکر راه اندازی یک مرکز هنری هم شویم، از اینرو مرکزی را تحت عنوان «خانه هنر معراج» راه اندازی کردیم، که این مرکز در سال 1400 به عنوان یک مکان مجزا در سه عرصه تولید محصولات همانند مانتو و عروسک، آموزش در حوزه مجازی و حضوری فعالیت می کند و می توانیم بگوییم که این دستاوردی برای کانون ما شد که کارگاه تولید ماسک منتهی به راه اندازی مرکز تولید خیاطی و کارگاه هنری شد.

 

در بحث اشتغال زایی و کارآفرینی هم کانون معراج الصالحین علاوه بر راه اندازی مرکز تولید خیاطی فعالیت های دیگری نیز داشته است که می توان به بحث «رسانه» و «طراحی پوستر» و «تولید محتوا» اشاره کرد.

 

«آبیاتی» خاطرنشان کرد: همه فعالان کانون که در بحث رسانه و پوستر در کانون فعالیت می کنند، در بیرون از کانون نیز این افراد که بالغ بر 10 نفر هستند، با مراکز خبری کاشان همانند نمایندگی ولی فقیه این شهرستان همکاری دارند و یا برای رسانه های مختلف خبری کار طراحی انجام می دهند. ضمن اینکه بچه های کانون با ستاد فهمای استان و کشور نیز در این زمینه همکاری هایی دارند و این می تواند برای نوجوان و یا جوان 18 یا 19 ساله منبع درآمد خوبی باشد، زیرا از این طریق هم برای کانون و هم برای خودشان درآمدزایی می کنند و ما از این طریق بخشی از هزینه های فعالیت های کانون را برطرف می کنیم.

 

 

 

اجرای طرح «رفیق شهید»،یکی دیگر از برنامه هایی است که در این کانون اجرا می شود. مدیر کانون معراج الصالحین در این زمینه گفت: با توجه به اینکه همه اعضاء و کادر اجرایی و مسئولان کانون از جوانان زیر 25 سال هستند، در قالب این طرح از اعضای کانون درخواست کرده ایم که در گلزار شهدا حضور یابند و یکی از شهدا که از نظر سنی به آنها نزدیک است را انتخاب و سپس کارت رفیق شهید برای آنها تهیه کردیم و از اعضای کانون خواستیم که سبک و سیره زندگیشان را به شهید مدنظر نزدیک کنند.

 

فعالیت های فرهنگی و هنری کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین کاشان با هدف غنی سازی اوقات فراغت و بسترسازی برای رشد و پیشرفت استعدادهای جوانان و نوجوانان دنبال می شود،مدیرکانون فرهنگی هنری معراج الصالحین تصریح کرد:اقدامات و فعالیت های کانون بر محوریت 8 کارگروه مثل قرآن و عترت، ورزش، آموزش، هنر و کتابخوانی انجام می شود و این برنامه ها در ایام اوقات فراغت دنبال می شود.

 

 

کد خبر 1070161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha