۷۲ درصد محکومین واجد شرایط اشتغال در استان زنجان مشغول به کار هستند

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به آموزش حرفه های مهارتی به زندانیان برای اعزام به کار گفت: ۷۲ درصد محکومین واجد شرایط اشتغال در استان زنجان مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل زندان های استان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت  قوه قضاییه اظهار کرد: استان زنجان جمعیت کیفری بالایی ندارد و دستگاه قضا در تلاش بوده که ورودی زندان ها را کاهش دهد.

 

حجت الاسلام حسین بنیادی با اشاره به اینکه بافت استان زنجان و مردم متدین در کاهش جمعیت کیفری استان تاثیر گذار بوده است، گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت کیفری این استان، قرار نگرفتن در شاهراه استان های دیگر است.

 

وی فراوانی جرایم استان زنجان را به ترتیب مواد مخدر و سرقت عنوان کرد و گفت: تعداد زندانیان زن در این استان زیر 50 نفر و تعداد زندانیان کانون اصلاح تربیت زیر 15 نفر است و در تلاش برای به حداقل رساندن این تعداد است.

 

این مقام مسئول جرایم بند نسوان زنجان را جرایمی همچون قتل، سرقت، مواد مخدر و جرایم مالی عنوان کرد و گفت: براساس قانون موجود، زندان باید به خارج از شهر انتقال یابد از اینرو تفاهم نامه انتقال زندان به بیرون از شهر آماده شده که به مرور در چند سال آینده این اتفاق عملی می شود.

 

حجت الاسلام بنیادی با بیان اینکه زندانی سیاسی و امنیتی در استان نداریم، گفت: سه شورای حل اختلاف در زندان مرکزی زنجان، ابهر و خدابنده مستقر است که تعداد پرونده های ورودی به این شوراها 338 پرونده بود که 174 پرونده به صلح انجامیده و منجر به آزادی زندانیان شده است.

 

وی افزود: تسریع در رسیدگی به پرونده ها، حفظ کرامت زندانی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از مزایای وجود شورای حل اختلاف در داخل زندان ها است.

 

مدیرکل زندان های استان زنجان با بیان اینکه نزاع خانوادگی در استان زنجان درصد پایینی از پرونده ها را شامل می شود، گفت: قانون مجازات جایگزین حبس در دستگاه قضا آغاز شده و نتایج خوبی نیز داشته است.

 

وی به طرح تربیت 600 زندانی حافظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: از این تعداد 300 نفر حفظ جز سی قرآن کریم را به پایان رساندند و 6 زندانی نیز حافظ قران است.

 

به گفته این مقام مسئول، در صورت وجود شاکی برای زندانیان، حفظ قران نمی تواند ارفاقی برای مجرم باشد ولی حفظ قران موجب ندامت مجرم می شود همچنین مسئولان برای کسب رضایت شاکی بیشتر تلاش می کنند و آثار حفظ قران به مسئولان قضایی منعکس می شود تا کارهایی برای آزادی و کسب رضایت شاکی انجام می دهند.

 

مدیر کل زندان های استان زنجان به اثربخشی کارهای فرهنگی در زندان ها اشاره کرد و گفت: زندانیانی که در برنامه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی شرکت می کنند در بازگشت مجدد به  زندان تاثیر می گذارد.

 

وی با بیان اینکه در سازمان زندان ها چرخه اصلاح و تربیت داریم، گفت: این چرخه از زمان ورود زندانی به زندان آغاز می شود و برای این فرد با توجه وضعیت جسمی، روحی و استعداد زندانی دوره های آموزشی آغاز شده و در پایان به اشتغال زندانی منجر می شود.

 

بنیادی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف قرآنی و مهارتی برای زندانیان خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات روحی و روانی زندانیان، دوره های مهارت زندگی برای این قشر پیش بینی و اجرا می شود.

 

مدیرکل زندان های استان زنجان یکی از اقدامات چرخه اصلاح و تربیت را حرفه آموزی زندانیان عنوان کرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال 745 زندانی در 26 رشته آموزشی ثبت نام کردند که به این افراد مدرک فنی و حرفه ای اعطاء می شود.

 

وی اضافه کرد: این افراد می توانند با دریافت تسهیلات اشتغالزایی با شرایط آسان پس از آزادی از زندان مشغول حرفه و شغل شده و توانمند شوند.

 

بنیادی همچنین به فعالیت انجمن حمایت از زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 727 خانواده تحت پوشش این انجمن هستند که با همکاری خیرین کمک هایی به این خانواده ها می شود.

 

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی خانواده های زندانیان در دستور کار این انجمن است، گفت: در حال حاضر57  زندانی جرایم مالی زیر 70 میلیونی با همکاری ستاد دیه استان آزاد شده است.

 

مدیرکل زندان های استان زنجان با بیان اینکه از حوزه بهداشت و درمان در زندان ها نباید غافل شد، گفت: با شیوع ویروس کرونا برخی از بندها خالی و به عنوان قرنطینه استفاده می شود و خوشبختانه هیچ فوتی از کرونا در زندان های استان نداشتیم .

 

وی به راه اندازی دادرسی الکترونیکی در زندان های زنجان، ابهر و خدابنده اشاره کرد و گفت: بیش از 80 درصد اعزام مراجع قضایی از طریق دادرسی الکترونیکی است.

 

این مقام مسئول به سامانه پابند الکترونیکی نیز تاکید کرد و گفت: 131 نفر در حال حاضر تحت نظارت این سامانه هستند و استان زنجان رتبه اول در این حوزه کسب کرده است.

 

مدیرکل زندان های استان زنجان به عفو 18 نفر از محکومین به قصاص اشاره کرد و گفت: توسط دادستان و تیم همراه 93 مورد پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که 23 مورد منجر به صلح شد.

 

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به آموزش حرفه های مهارتی به زندانیان برای اعزام به کار گفت: 72 درصد محکومین واجد شرایط اشتغال در استان زنجان مشغول به کار هستند.

 

کد خبر 1070278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha