عمران مساجد و مناسب سازی برای سالمندان و معلولان

عمران و ساختمان سازی مساجد متناسب با نیازهای گروه های مختلف باشد که مناسب سازی تردد سالمندان و معلولان برای حضور آنان در پایگاه دینی فراهم شود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مساجد مراکز دینی و محور جریان و حرکت های مهم است و متعلق به عموم جامعه و فراتر از جنسیت و اقشار است و باید زمینه حضور همگان فراهم شود.

 

سالخوردگان، افراد ویلچری و معلولان گروه هایی هستند که برای حضور در مساجد به شرایط مناسب و خاصی نیاز دارند و به همین خاطر باید شرایط مناسب سازی شود.

 

ایجاد رمپ، مناسب سازی معبر و اصلاح پله ها از جمله مسائلی است که باید برای تردد آماده و شرایط رفت و آمد تسهیل شود.

بررسی های میدانی نشان داده که بخش زیادی از مساجد این شرایط را نداشته و افراد سالمند، معلول و دارای شرایط خاص جسمانی برای حضور در شبستان مسجد و یا استفاده از سرویس بهداشتی و وضوخانه وضع سختی را تحمل می کنند.

 

عمران و ساختمان سازی مساجد و دیگر مراکز دینی باید توام با بررسی ها و نگاه همه جانبه باشد تا اقشار مختلف به راحتی از این مراکز عبور و همانند افراد سالم از امکانات استفاده کنند.

 

*نظارت بر عمران مساجد برای کیفیت بخشی

 

نظارت بر ساختمان سازی توسط نهادهایی مثل اوقاف و امور خیریه و همچنین عموم مردم بر جلب نظر و ایجاد توجه به هیات امنا لازم بوده و همین مسائل زمینه ساز اقشار مختلف از جمله بیماران و افراد دارای شرایط خاص می باشد.

 

 دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه مساجد و دفتر رسیدگی به امور مساجد از جمله نهادهای اداری و دولتی برای نظارت بر این حوزه هستند که دقت عمل و جامعیت در ارائه نقش فرصت خوبی را فراهم می کند تا متولیان هر مرکز دینی به این موضوعات دقت و جانمایی خاصی برای معلولان و سالمندان انجام دهند.

 

بسیاری از این بی توجهی ها به دلیل دغدغه های زیاد هیات امنا در تامین منابع مالی، ایجاد قرارداد با بنا، جلب مشارکت مردمی و تسریع در اجرای پروژه به وجود می آید اما نهادهای اداری و همکاری و هم فکری مردم نقش موثری در رفع این چالش ها خواهد داشت.

 

همکاری نهادهای اداری و مردم برای تسهیل رفت وآمد به مساجد و مراکز دینی نقش مهمی را برای حضور همگان و از بین رفتن محدودیت برای مشارکت و حضورآحاد ملت در و محلات در پایگاه های دینی خواهد شد.

*خواسته نمازگزاران برای مناسب سازی

 

«رمضانعلی ترکی»، یکی از اهالی مسجد قدس با اشاره به اینکه رفت و آمد به مساجد برای افراد سالخورده باید تسهیل شود، گفت: وضوخانه و سرویس های بهداشتی در برخی از مساجد مناسب نیست.

 

وی افزود: همه نمازگزاران جوان و نوجوان نیست و باید شرایط خاص را در نظر گرفت.

 

«محسن جعفری» نیز دیگر فرد دارای معلولیت که بسیاری علاقه مند به حضور مسجد است، در این باره گفت: حضورم در مسجد به دلیل پله های مسجد امکان پذیر نیست.

 

وی از مسئولان امر و متولیان امر خواست تا به این نیازها توجه کنند.

 

*500 هزار نفر جمعیت معلولان استان اصفهان

بر اساس سازمان بهزیستی جمعیت معلولان چیزی نزدیک به 500 هزار نفر است که بر اساس جمعیت 12 درصدی را از استان دارند و بر این اساس حق استفاده از امکانات را هم دارند و البته نباید به لحاظ جمعیتی توجه شود بلکه آن ها هم حق استفاده از امکانات را دارند.

 

علاوه بر این آمار، سالمندان و افرادی که دچار حادثه می شوند و در مقطعی از زمان نیازمند حمایت خاص هستند و بر این اساس همواره باید شرایط برای افراد مختلف به ویژه این گروه خاص فراهم شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه کارگروه و نشست هایی برای مناسب سازی معابر برگزار می شود، گفت: وضعیت روبه اصلاح است و 60 درصد از معابر اصلی در این خصوص اصلاح شده است.

 

«ولی الله نصر» یادآورشد: مساجد و مراکز دینی از جمله مولفه های مهم برای مناسب سازی است که متولیان و نهاد اداری آن پیگیری های لازم را انجام می دهند.

 

وی اضافه کرد: ساختمان سازی های جدید باید این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1070381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha