تحقق عدالت و احیای حقوق عامه، مهم ترین رسالت دستگاه قضایی است

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بر اساس اصول مسلم قانون اساسی، تحقق عدالت، اجرای قانون و احیای حقوق عامه، مهم ترین رسالت قوه قضاییه است.

آیت الله علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و دیگر شهدای دستگاه قضایی و گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: بر اساس اصل ۱۵۶قانون اساسی، قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است که یکی از تکالیف آن، تلاش در جهت احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع است.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: بر اساس همین اصل، از دیگر تکالیف دستگاه قضایی می توان به مواردی چون نظارت بر حُسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و نیز اقدام مناسب در جهت پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین اشاره کرد.


استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: بر این اساس، قوه قضاییه، ملجأ و پناه مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه است که باید در راستای احیای حقوق آن ها در ابعاد مختلف، اهتمام لازم را داشته باشد.


وی بیان داشت: به لطف الهی در چند سال اخیر، گام های بسیار خوب و شایسته ای در راستای ارتقای سطح کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی برداشته شده که انشاالله این روند همچنان ادامه پیدا کند و این کار زمینه ساز افزایش امید و اعتماد میان آحاد مردم گردد.


عضو خبرگان رهبری افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند تحول در قوه قضاییه یکی از مهم ترین ضرورت ها به شمار می رود که باید این مهم به شکل شایسته ای و آن هم به صورت مستمر محقق گردد و به تدریج نقاط ضعف و نقص ها در این جهت مرتفع شود.

کد خبر 1070386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha