بخش اعظم مشکلات اقتصادی کشور ملی است

رازقی گفت: بیشتر مشکلات بخش اقتصاد ما ملی است و بخش اعظم مشکلات ما در این حوزه ناشی از تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «جمال رازقی»، امروز (یکشنبه 6 تیر) در چهل و ششمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: لازم است گروهی نخبه در تصمیم گیری های اقتصادی کشور نقش داشته باشند و برای اقتصاد و صنعت به صورت مستقل تصمیم گیری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: در دهه های متوالی شاهد عدم برنامه مدون و منسجم در حوزه اقتصاد کشور بوده ایم و دولت های مختلف با روزمرگی و بدون برنامه در این بخش کار کرده اند.

وی اضافه کرد: هیچ کدام از دولت ها نتوانستند کشور را به سمت تحقق برنامه ایران 1404 و برنامه های پنج ساله توسعه کشور سوق دهند و تحریم، بحران کرونا و عدم تصویب لوایح FATF بر اقتصاد ما سایه انداخته است.

رازقی تصریح کرد: تحریم عامل اصلی خرابی کشور نبوده و نیست البته تاثیر تحریم ها را انکار نمی کنم اما 65 درصد از منابع ارزی کشور حاصل از صادرات نفت و گاز و صادرات کالایی بوده و این در حالی است که کشور ما در 15 سال اخیر همواره تحریم را داشته اما کشوری مانند چین با یک سوم این منابع توانسته به چین کنونی تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس، بیشتر مشکلات بخش اقتصاد را ملی دانست و عنوان کرد: بخش اعظم مشکلات ما در این حوزه ناشی از تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در کشور است و در مناظرات انتخاباتی امسال شاهد خرید محبوبیت و نه اصلاح بلند مدت و توسعه پایدار کشور بودیم.

رازقی ادامه داد: عدم تمایل به رشد و جهش تولید در رویه های جاری کشور کاملا مشهود است و در سال هایی که مقام معظم رهبری عناوین سال ها را اقتصادی و در حمایت از تولید نامگذاری کردند اما آنچه مشاهده شد آن است که بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی بر خلاف این رویه حرکت کرده و می کنند.

وی تاکید کرد: تولید، دست آویز ژست های توسعه خواهی تصمیم سازان شده و خرید محبوبیت به جای مانع زدایی ها جای گرفته است و تنها راه حل ممکن در این شرایط روند کشورهایی مانند کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و چین است.

رازقی ادامه داد: دشمنان با اعمال تحریم ها ضربه به بخش تولید ما را هدف گرفته اند و چاره ای جز استفاده از علم و منطق عقلانی ناشی از تجربه نداریم و اگر از علم اقتصاد فاصله بگیریم، تولید را سودآور نکنیم، به جای گدا پروری به رفع مشکل اشتغال نپردازیم و انسان ها را با کار دادن تکریم نکنیم، مشکلات و وضعیت اقتصاد ما بهبود نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: نظام قوه اجرایی و مقننه کشور جوابگوی بخش اقتصاد نیست و باید مستقل از قوای سه گانه در کشور برای اقتصاد و صنعت تصمیم گیری شود.

کد خبر 1070518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha