برای جا به جایی زندان مشهد نیازمند همکاری دستگاههای اجرایی هستیم

جانفدا گفت: ۱۱ پروژه جاری احداث زندان و بازداشتگاه در سطح استان داریم که ۴ پروژه آن احداث بازداشتگاه و ۷ عدد پروژه احداث زندان است و امیداوریم در سال جاری با حمایت دستگاههای اجرایی برای انتقال زندان نیشابور و زندان مشهد کلنگ آن زده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سعید سرباز جانفدا » در نشست خبری که با موضوع عملکرد زندان های استان در زندان مرکزی مشهد برگزار شد؛ بیان کرد: ما در مجموعه زندان های استان علاوه بر مسئولیت امنیتی بابت نگهداری زندانی ها داریم اما با یک نگاه اصلاحی معتقدیم زندانی ها جزو نیروهای این جامعه هستند که فعلا مقداری به هرز رفتند و باید با تدبیر به جامعه به عنوان مولد برگردند.

 

مدیرکل زندانهای خراسان رضوی افزود: این افراد را می تواند به جامعه برگرداند اما از عهده یک ارگان و یا سازمان به تنهایی خارج است چون عوامل تشکیل دهنده جرم بسیار گسترده و متنوع هستند و عموما جامعه ای در آن شکل می گیرد که یک سری زیرساخت ها به ویژه مبحث معیشت در آن دچار مشکل شده باشند. از اینرو علاوه بر اقداماتی که ما برای اصلاح و تربیت مددجویان خود انجام می دهیم نیازمند ورود دستگاههای دیگر به صورت جدی به این مبحث می باشد.

 

وی اظهار داشت: یک زندانی از بدو ورود به زندان تحت آموزش های مختلف فرهنگی، عقیدتی، مذهبی، قران، کلاسیک و آموزش های حرفه آموزی و اشتغال قرار می گیرند تا بعد از آزادی از زندان کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند و از حوزه جرم و تخلف دور باشند.

 

جانفدا با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان تلاش می کنیم سلامت زندانیان حفظ شود؛ افزود: با وجود اینکه ما سال کرونایی را پشت سرگذاشتیم اما در زندان ها به دلیل اینکه تمام نیروهای مجموعه زندان ها خالصانه پای کار آمدند از اینرو ما در زندانها از بابت کرونا مشکلی نداریم.

 

وی با اشاره به فوت 9 زندانی بر اثر کرونا گفت: هر زندانی به محض ورود به زندان ابتدا 14 روز در قرنطینه است و این زندانی های فوت شده نیز یا در قرنطینه فوت کردند و یا در مرخصی خود از زندان فوت کرده اند.

 

مدیرکل زندانهای خراسان رضوی گفت: در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از  آن، ۲ و ۱۳ دهم درصد کاهش موجودی زندانی داشتیم اما ورودی زندانی در سال 99،  ۱۱ و نیم درصد کاهش نسبت به سال 98 داشتیم و این نشان می دهد علی رغم بد بودن وضعیت معیشتی دو اتفاق خوب از جمله پیشگیری که تاکید می شد، موجب کاهش ورودی های زندان ها می شود و دیگری اینکه نشان دهنده اثر بخشی اقدامات اصلاحی و تربیتی است.

 

وی افزود: ما در طول سال 99، دو هزار 558 مورد بازدید قضات داشتیم، قضات علاوه بر حضور در محاکم دادگستری و صادر کردن حکم، در راستای اقدامات تربیتی با دعوت ما در زندانها حضور پیدا می کنند و وضعیت قضایی مجددا مورد بررسی قرار می دهند در این راستا طرح پایش را در خراسان در قالب غربالگری به اجرا گذاشتیم ، این طرح به صورت پایلوت اجرا و به صورت یک طرح ملی به عنوان پایش زندانیان در سراسر کشور اجرایی شد.

 

جانفدا ادامه داد: در طرح پایش سال 99، جمعا 9 هزار 185 کاربرگ برای 7 هزار 409 زندانی تکمیل کردیم ، این کاربرگ ها در 7 گروه وضعیت قضایی این زندانی ها را به مرجع قضایی اعلام می کرد ، از این کاربرگهای ارسال شده به مراجع قضایی 2 هزار و 832 مورد، مورد موافقت مراجع قضایی قرار گرفت که موجب شد تا در سال 99، 1029 مورد آزادی صورت گرفت و 376 مورد تخفیف مجازات داشتیم.

 

وی بیان کرد: در سال 99 دادرسی الکترونیک راه اندازی شد، یعنی زندانی به مراجع قضایی و انتظامی اعزام و بدرقه نشود و بررسی ها، رسیدگی به پرونده و جلسات دادگاهی به صورت الکترونیک و از راه دور انجام شود، ما در این سال، 6251 مورد دادرسی الکترونیک و در سه ماهه نخست سال جاری این رقم به 5387 مورد رسیده است و چون طرح از نیمه دوم سال 99 آغاز شد و در حال تجهیز کیوسک های دادرسی الکترونیک بودیم و تا الان 42 و هشت دهم درصد مجموع اعزام و بدرقه بوده است.

 

مدیرکل زندانهای خراسان رضوی با اشاره به مزیت دادرسی الکترونیک گفت: در شرایط کرونایی زندانی از زندان خارج نمی شود چون زندانی به محض خروج از زندان و بازگشت به زندان باید دو هفته قرنطینه شود ؛ همچنین تعداد زیادی از زندان ها که دارای جرایم خطرناک نیستند می توانند در خانه تحمل حبس خود را داشته باشند.

 

وی افزود: یک مرکز پیشرفته کنترل و نظارت الکترونیک در مرکز استان در مشهد راه اندازی کردیم و این مرکز تمام پابندهای به کارگیری شده در سطح استان را به صورت الکترونیک نظارت و دستورهای قضایی را اعمال می کند که در این راستا مجموعا ۱۷۰ مورد از پابند تحت پوشش قرار گرفتند، اما در حال حاضر ۱۳۸ زندانی های استان تحت نظارت الکترونیک قرار دارند.

 

جانفدا با بیان اینکه عمده ترین فعالیت ما برای اصلاح و تربیت زندانیان فعالیت های فرهنگی است؛ اظهار داشت: کلاس های گسترده قران در حوزه روخوانی، حفظ و تجوید، مسابقات کتابخوانی ، برپایی هئیت مذهبی، فعالیت های هنری از جمله تئاتر ، روایتگری دفع مقدس توسط راویان دفاع مقدس، مراسم روضه خوانی در هشتم هر ماه قمری، حرفه آموزی و اشتغال، دوره های مهارت های اساسی زندگی، روانشناسی و مشاوره روان درمانی، و ... از جمله برنامه های ما برای زندانیان در جهت اصلاح و تربیت آنها است و تلاش می کنیم تا این افراد را توانمند می کنیم.

 

وی بیان کرد: در سال ۹۹ از اشتغال حدود ۲۲ درصدی، الان ۴۹ درصد از محکومان ما در داخل زندانها و مراکز اشتغالی خارج از زندانها در حال کار هستند این اشتغال علاوه بر اینکه آنها را به لحاظ اجتماعی آنها را جامعه پذیر می کند، موجب می شود با یک درآمد حداقلی معیشت خود و خانواده های خود را تامین کنند. ما در دو شهرک صنعتی چناران و مشهد در هر کدام حدود 200 نفر از مددجویان در یکی از کارخانجات مشغول کار هستند.

 

مدیرکل زندانهای خراسان رضوی با بیان اینکه ما در دو شهرک صنعتی چناران و مشهد در هر کدام حدود 200 نفر از مددجویان در یکی از کارخانجات مشغول کار هستند؛ افزود: موارد عدیده داریم که با تمام شدن محکومیت زندانی در همان کارخانه او را استخدام کرده است و این یعنی کاهش جرم  داشته ایم.

 

وی با اشاره به طرح نذر هشتم و طرح معراج (تبلیغ در زندان) برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد؛ ادامه داد: در سال گذشته ۷۵۰ زندانی جرایم غیر عمد که 36 نفر زن بودند، از طریق ستاد دیه با بدهی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان آزاد شدند.

 

جانفدا در خصوص وضعیت عمرانی زندانهای استان؛ گفت: عموم زندانهای ما از قدمت، کهنگی و فرسودگی با میانگین بالای 40 سال برخوردار است و الان ساختار فیزیکی اینها با اهداف تربیتی و اصلاحی ما هیچ تناسبی ندارد و با استناد به قانون که زندان به خارج از شهر منتقل شود ما 11 پروژه جاری احداث زندان و بازداشتگاه در سطح استان داریم که 4 پروژه آن پروژه  احداث بازداشتگاه و 7 عدد پروژه احداث زندان است و امیداوریم در سال جاری با حمایت دستگاههای اجرایی برای انتقال زندان نیشابور و زندان مشهد کلنگ آن زده شود.
 

 

کد خبر 1070663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha