کارگاه «اعتماد به نفس در خانواده» در جهرم برگزار شد

به همت خانه مردم نهاد «مهر جوان گهرم» کارگاه «اعتماد به نفس در خانواده» در شهرستان جهرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، امروز (یکشنبه ۶ تیر) کارگاهی با عنوان «اعتماد به نفس در خانواده» به همت خانه مردم نهاد «مهر جوان گهرم» و همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان جهرم برگزار شد.

 

«معصومه نافیان» در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس دانشی است که به شما می‌گوید در فعالیت خود احتمالا موفق شوید به برخی از ویژگی‌های فردی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است اشاره کرد و گفت: این افراد دائماً خودشان را سر زنش می‌کنند و در زمان صحبت کردن به چشم فرد مقابل خود نگاه نمی‌کنند؛ در پذیرش تعریف، تمجیدها و تعارفاتی که نسبت به آنها می‌شود مشکل دارند؛ احساس می‌کنند قربانی رفتار دیگران هستند؛ اغلب قادر به مدیریت زمان خود نیستند؛ در برخی موارد احساس گناه و شرمساری دارند؛ عادت به پس گوش یا تعویق انداختن کارها دارند و دارای کمال‌گرایی و آرمان‌گرایی ویژگی هستند.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برخی اعتماد به نفس‌ها وابسته و زودگذر هستند مانند اعتماد به نفس‌هایی که بدلیل ثروت، شهرت، محبوبیت، زیبایی و قدرت دیده می‌شوند، بیان کرد: معمولا افراد پر رو و گستاخ، گستاخی را با اعتماد به نفس بالا اشتباه می‌گیرند.

 

وی با اشاره به اینکه افراد متظاهر در بحث اعتماد به نفس غالباً خود را شاد، موفق و شکست ناپذیر نشان می‌دهند اما از درون احساس پوچی کرده و از شکست بسیار هراسانند، گفت: اعتماد به نفس نباید یک پدیده مقایسه‌ای و رقابتی باشد.

 

نافیان با تاکید بر اینکه افراد با اعتماد به نفس بالا نیازی به پذیرش، موافقت، تایید و تشویق ندارند، خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس به معنی برتری داشتن تکبر و خودبینی نیست زیرا این خصوصیات رفتاری از اعتماد به نفس پایین نشأت می‌گیرد.

 

وی به برخی از خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالا اشاره کرد و گفت: آنها از کنترل درونی برخوردارند و از لحاظ جسمانی و احساسی سالم بوده، توانایی بخشش اشتباهات خود و دیگران را دارند و مسئولیت اداره زندگی خود را به عهده می‌گیرند.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه آنها تفاوت‌های فردی میان افراد را ارج داده و به نقطه نظرات دیگران اهمیت می‌دهند، عنوان کرد: این افراد حالت تدافعی در برابر پرسش نداشته و توانایی خندیدن به خود دارند.

 

وی گفت: بر اساس اعلام روانشناسان روش‌های سختگیرانه والدین منجر به کاهش اعتماد به نفس در فرزندانشان می‌شود چرا که این امر باعث عدم قدرت تصمیم‌گیری فرد شده و در شرایط گوناگون او را به چالش می‌کشد.

 

به گفته نافیان اعتماد به نفس عامل اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسان‌ها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از خانواده‌های سنتی چون مهمترین مسأله برای والدین حرف شنوی و تسلیم بله بودن فرزندان است اغلب با ایجاد محدودیت‌های غیر ضروری مانع از رشد اعتماد به نفس در کودکان شده و در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتکای به نفس می‌شود.

 

نافیان با تاکید بر اینکه جلو استقلال و خلاقیت بچه را نباید گرفت، تصریح کرد: پرورش اعتماد به نفس در کودکان مهمترین عامل برای مقابله با چالش‌هایی است که در بزرگسالی با آن روبرو می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس عمدتاً در دوران کودکی شکل می گیرد، گفت: به منظور افزایش اعتماد به نفس در خانواده زمانی برای تقویت روابط خواهر برادری گذاشته شود.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تمام کارهای شخصی را کنار بگذارید و بازی شبانه با اعضای خانواده خود داشته باشید، گفت: قوانین و انتظارات را تعیین کرده و کودک را تشویق به بیان عقاید و استعدادها کرده و انتقاد سازنده نسبت به او داشته باشید و در کارهایش پشتیبانی و حمایت کنید.

 

کد خبر 1070703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha