منافع سهامداران خط قرمز همیشگی/وجود بازار ۱۰ میلیارد دلاری لجستیک در مناطق آزاد

وجود بازار ۱۰ میلیارد دلاری لجستیک در مناطق آزاد، سرویس استعلام چک بدون احراز هویت به زودی اجرایی می‌شود، منافع سهامداران خط قرمز همیشگی، رشد ۲۰۳۲ واحدی شاخص کل بورس برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۷ تیر شبستان به شرح زیر است:

وجود بازار ۱۰ میلیارد دلاری لجستیک در مناطق آزاد

در اولین نشست شورای تخصصی لجستیکی مناطق آزاد با حضور «حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حرکت به سوی بازار ده میلیارد دلاری لجستیک در دستور کار قرار گرفت. این نشست با محوریت ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط سازمان های مناطق آزاد در حوزه لجستیک، بررسی و تبادل نظر در خصوص سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی و تبیین نقش و جایگاه مناطق آزاد در حوزه لجستیکی کشور، بررسی و پشتیبانی اولویت های لجستیکی هریک از مناطق و برنامه ریزی توسعه منابع انسانی در جهت ارتقای ظرفیت تخصصی کارشناسی حوزه لجستیک در سازمان های مناطق آزاد برگزار و بررسی و تبادل نظر شد.

حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این نشست با اشاره به نقش پررنگ مناطق آزاد کشور در حوزه لجستیک و تاثیر آن گفت: سالانه یک میلیارد تن کالا از طریق کانال سوئز ترانزیت می شود، با توجه به اینکه هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد در صورتی که پنج درصد این ترانزیت ها از طریق مناطق آزاد وارد کشور شوند علاوه بر اشتغالزایی در این مناطق، درآمد و ارزآوری چشمگیری برای مناطق آزاد و کشور ایجاد می کند.

برگزاری هفتگی شورای تخصصی لجستیکی مناطق آزاد با حضور معاونین لجستیک و حمل و نقل مناطق و به میزبانی یکی از مناطق آزاد کشور از دیگر مصوبات این نشست بود که در همین راستا مقرر شد دومین جلسه این شورا هفته آتی در منطقه آزاد چابهار برگزار شود.

 

سرویس استعلام چک بدون احراز هویت به زودی اجرایی می‌شود

هفتاد و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با حضور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، استاندار تهران و فعالین اقتصادی  با محوریت طرح مشکلات و چالشهای فعالین صنعت پخش در رابطه با سامانه چک صیاد (پیچک) برگزار شد. مهران محرمیان در این نشست، با ارائه توضیحاتی از آخرین اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی جهت تسهیل کاربری چک در سامانه صیاد، بر تلاش مستمر این نهاد برای رفع اشکالات احتمالی اصناف و کاربران حقوقی در زمینه استفاده از چک منطبق با قانون جدید تاکید کرد.

محرمیان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به دقت و با حساسیت مسائل مرتبط با ثبت و استعلام چک های جدید را در بازار رصد می کند و نسبت به رفع چالش های احتمالی و پیش بینی نشده، حداکثر چابکی در عملکرد را در دستور کار دارد، تاکید کرد: با توجه به درخواست های رسیده از سوی فعالین اقتصادی، ضرورت بازبینی «اینترنت بانک» در بانکهای مختلف به منظور تعریف سطح دسترسی لازم برای نمایندگان در مورد مشتریان حقوقی بانک ها مورد بررسی قرار گرفته و این امر با اولویت بالا از سوی بانک ها در دست انجام است.

وی ادامه داد: طبیعی است در گذشته چنین نیازی برای کاربران در زمینه چک و «اینترنت بانک» مطرح نبوده است اما در حال حاضر با توجه به قانون جدید این نیاز مطرح شده که بسیاری از بانک ها آن را پوشش داده اند و بانکهای باقیمانده هم با پیگیری بانک مرکزی به سرعت در صدد پیاده سازی این امکان هستند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: به موازات سرویسی که در «اینترنت بانک» و «موبایل بانک» از سوی بانکهای مختلف به مشتریان ارائه می شود، به زودی سرویس استعلام چک بدون احراز هویت نیز در اختیار مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی قرار خواهد گرفت که بر اساس آن عموم مشتریان قادر خواهند بود از مسیرهای مختلف از جمله وب سایت بانک مرکزی، اپلیکیشن های پرداخت و بانکی، سرویس پیامکی و درگاه‌های بانکی با ارائه شناسه چک صیادی، شناسه ملی ذینفع، تاریخ و مبلغ چک از ثبت سیستمی چک از سوی صادرکننده آن در سامانه صیاد مطمئن شوند. 

 

منافع سهامداران خط قرمز همیشگی

محمدعلی دهقان دهنوی در چهارمین میز صنعت سازمان بورس که با هدف بررسی چالش های صنعت بیمه برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ارتباط و پیوند گسترده با صنعت بیمه دارد و می تواند آن را تقویت کرد.

وی افزود: با توجه به منابع قابل توجه شرکت های بیمه و تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان پذیرش ریسک در این شرکت ها در سطوح مالی، صنعت بیمه برای ما یک صنعت خاص تلقی می شود.

رییس سازمان بورس یادآور شد: نظام تامین مالی ما در حال دگردیسی است و در حال حرکت از نظام بانک محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازار محور هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: با حرکت به سمت نظام بازارسرمایه نقش نهادهای مالی پُررنگ تر می شود و همچنین کانالی برای ورود سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه ایجاد می شود که برای فعالیت این کانال میز صنعت به شکل ویژه می تواند بر این کسب و کار متمرکز شود. هدف ما توسعه روابط بین بازار سرمایه و صنعت بیمه است.

دهقان دهنوی در خصوص دغدغه های مطرح شده فعالان صنعت بیمه در این جلسه گفت: یکی از دغدغه های طرح شده در این جلسه به موضوع بحث حاکمیت شرکتی مربوط می شد. به عقیده مدیران صنعت بیمه وقتی یک شرکت، تنظیم گر تخصصی و قواعد حاکمیت خود را دارد، آن تنظیم گر اولویت دارد و از نظر آنها اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی بورس و صنعت بیمه مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند. این نکته مورد تایید سازمان بورس نیز هست و ما قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را می پذیریم؛ اما ما در سازمان بورس خط قرمزی داریم که باید به آن توجه کنیم که آن منافع سهامدار است و نباید این قانون از این خط قرمز عبور کند.

وی گفت: بدین منظور برای حصول نتیجه مناسب ما می توانیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را مبنا قرار داده و این دستورالعمل را در میز صنعت بررسی و با همکاری یکدیگر تدوین کنیم، به خصوص که تنها موارد قابل توجه در این حوزه ۳ الی ۴ مورد است که نیاز به همفکری طرفین دارد.

 

رشد ۲۰۳۲ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران امروز (هفتم تیرماه) در ارتفاع یک میلیون و 239 هزار واحد قرار گرفته است. نماد‌های شستا  بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های فملی، شتران و شپنا بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه 6 تیر) شاخص کل بورس با ریزش 1157 واحدی در ابتدای معاملات امروز در ارتفاع یک میلیون و 232 هزار واحد قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۷۴۷ واحدی معادل ۰.۳۸  درصد به یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۸۵ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۲۲۵ واحدی معادل ۰.۳۸ درصد به رقم ۳۱۹ هزار و ۷۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۴۱۷  واحدی معادل ۰.۳۷ درصد، عدد ۳۸۲ هزار و ۳۲۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۹۰۸ واحدی به رقم ۲۴۴ هزار و ۹۹۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۳۸۰ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۱۶ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۰۸ واحد کاهش به رقم ۹۱۶ هزار و ۹۷۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۲۲۰۵ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۶۸  هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح روز گذشته نمادهای فولادف فملی، شپنا و شتران به ترتیب با 1542، 1454، 590 و 206 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح روز گذشته نمادهای ومدير - گ.مديريت ارزش سرمايه ص ب كشوري، غنوش - نوش‌ مازندران، شپنا - پالايش نفت اصفهان، سيتا - سرمايه گذاري سيمان تامين، زكوثر - سرمايه گذاري كشاورزي كوثر، فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ و خساپا – سايپا در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در معاملات روز گذشته بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، تاپیکو، جم، نوری، خودرو و خساپا با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و شپنا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد ثفارس(عمران‌وتوسعه‌فارس‌) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کدما، سفارس، شستا، آپ و فنورد بود. همچنین نماد معاملاتی سیلام(سیمان‌ ایلام‌) با ۹.۵۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کساوه، غپاک، وسکرمان، رکیش، غنوش و خزر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۸۶۰ هزار و ۷۵۷ نوبت معامله و به ارزش ۷۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۵,۴۸۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۷ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۴۹۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۷۸۱.۶۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۵,۴۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۳,۹۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه  به قیمت ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۶۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۷ تیر) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۱ درصد رشد به ۲۴۴,۵۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۲,۹۱۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۸۴ درصد رشد به ۳۴۳,۹۱۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۱۱ ارز نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۲۷ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۸ ارز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۲۹۲ ریال و یورو ۵۰ هزار و ۱۲۸ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۶۹ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۹۵۳ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۹۵۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۴۲ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۱۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۶۷۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۹۰۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۱۲ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۴ هزار و ۱۶۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۷۰۶ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۹۶۹ ، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۰۲ ریال، روبل روسیه ۵۸۳  ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۸۶۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۸۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۸۵ ریال، ده روپیه سریلانکا  ۲‌ هزار و ۱۱۱ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۲۲۶ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۴۱۱ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۴۶ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و۵۰۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۹۳۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۰۵ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۲۵۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۴۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۴۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۰۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۳۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۴۸۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۱۰  ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

 

 

کد خبر 1070791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha