صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مشترکان در مصرف آب، استان را از تنش عبور می‌دهد

طاهری با اشاره به گرمای هوا و تنش آبی در استان سمنان گفت: صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مشترکان در مصرف، استان را از تنش آبی تابستان امسال عبور می‌دهد.

«محمد طاهری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان  با اشاره به نامگداری هفته صرفه جویی در مصرف آب با اشاره به افزایش مصرف آب در شهرها و روستاهای استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در شرایط فعلی صرفه‌جویی تنها راه عبور از تنش آبی موجود در استان سمنان است.

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه با شروع فصل گرما که امسال تقریبا از اوایل خرداد ماه شاهد آن هستیم  گفت: ۳۱۰ روستا و ۲۱شهر را تحت پوشش شرکت داریم که ۱۰۰ درصد مردم شهرها از خدمات آب شرب سالم برخوردارند.

 

وی اضافه کرد: بر اساس نمودار رشد جمعیت، اگر جمعیت نقاط شهری استان سمنان در سال ۱۴۱۵ به ۹۵۰ هزار نفر برسد؛ مصرف آب شرب این افراد،البته به فرض حفظ همین الگوی مصرف به ۸۱ میلیون متر مکعب خواهد رسید و اگر به این جمعیت، جمعیت روستایی استان سمنان را اضافه کنیم؛ میزان مصرف آب شرب به مراتب بیشتر از این خواهد شد و این در حالی است که در حالت فعلی در استان سمنان با ۴۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب شرب روبه‌رو هستیم و سفره‌های آب زیرزمینی همه ساله بیش از ۷۶ سانتی‌متر کاهش می‌یابند.

 

طاهری افزود: در صورتی که مقادیر مصرف آب در استان سمنان و البته میانگین مصرف آب شرب در کشور را با توجه به سطوح تعریف شده جهانی در مورد میزان مصرف آب و سرانه آب هر فرد مقایسه کنیم؛ مشاهده می‌شود که کشور ایران با یک روند بحران شدید و مزمن آب روبه‌رو است که پیامدهای بسیار ناگوار و مخرب آن برای نسل‌های آینده نیز به طور جدی نگران کننده و جبران ناپذیر است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تصریح کرد: مردم ما نیز با توجه به وضعیت وجود ویروس کرونا، مصرف آب  نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است که حدود ۴۳ درصد کاهش نزولات آسمانی را روبرو هستیم که خیلی از منابع سطحی و زیرسطحی کم شده و آبهای پشت سد ها،  ۲۵ تا ۷۵درصد کم شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به  الگوی مصرف آب در استان اظهار داشت: الگوی مصرف در استان ۱۵ متر مکعب در ماه تعیین شده است که  مشترکان خانگی با مصرف آب کمتر از ۵مترمکعب در ماه مصرف مشمول طرح آب امید شده و  هزینه آب مصرفی آنان رایگان محاسبه می شود.

 

طاهری گفت: ۱۴.۲ درصد مشترکان خانگی شهری و ۱۳ درصد مشترکان خانگی روستایی این شرکت از ابتدای امسال تاکنون در طرح امید در گروه کم مصرف قرار گرفتند و مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی بهای آب مصرف شدند.

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تصریح کرد: مشترکانی که مصرف آب بین صفر تا پنج متر مکعب داشته باشند جزو مشترکان کم مصرف محسوب شده و مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی می‌شوند.

 

وی ادامه داد: طرح آب امید، بر اساس الگوی مصرف کسانی که بین پنج تا ۱۵ مترمکعب مصرف داشته باشند، به عنوان خوش‌مصرف، دو برابر این رقم یعنی بین ۱۵ تا ۳۰ متر مکعب پرمصرف و بیش از آن به عنوان بد مصرف تلقی می‌شوند. 

 

طاهری افزود: در طرح آب امید همه مشترکان به‌ویژه پرمصرف و بد مصرف که در دوره‌های گذشته مصارف بالایی داشتند، به‌شکل خاص شناسایی شده و به این مشترکان اطلاع رسانی و تذکر انجام می‌شود.

 

طاهری بیان کرد: بر اساس طرح آب امید مشترکانی که بین پنج تا ۱۵ مترمکعب مصرف آب داشته باشند مشترکان خوش مصرف شناخته می‌شوند و از ابتدای امسال تا کنون ۵۰ درصد مشترکان خانگی شهری و ۵۰ درصد مشترکان خانگی روستایی جزو این گروه بودند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تصریح کرد: از ابتدای فروردین امسال تا کنون ۳.۶ درصد مشترکان خانگی شهری و ۹ درصد مشترکان خانگی روستایی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان جزو مشترکان پر مصرف شناسایی شدند.

 

وی یادآور شد: ۱۶ درصد مشترکان خانگی شهری و ۱۸ درصد مشترکان خانگی روستایی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان مشترکانی هستند که بیش از ۳۰ مترمکعب در دوره آب مصرف کنند و  در گروه مشترکان بد مصرف قرار دارند.

 

 طاهری با تأکید براینکه  قطعی برق، اتفاقات آب را  در پی دارد و این موضوع یکی از دغدغه های شرکت  است ابراز امیدواری کرد:  با برنامه ریزی های مدون، بتوانیم با شرایط عادی پیش برویم  و در  استان مشکل کم یا بی آبی نداشته باشیم.

 

به گفته وی با ۲۰درصد صرفه جویی در مصرف آب از تنش کم آبی در تابستان عبور خواهیم کرد.

کد خبر 1070845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha