زیارت ثامن الحجج(ع) از فضائل ماه ذی القعده است/ شب و روز دحو الارض نمازها و ادعیه خاص دارد

حجت‌الاسلام بنی هاشمی با تاکید بر خواندن نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده، گفت: ابتدای این ماه مصادف است با ولادت حضرت معصومه فاطمه (س) و یازدهم این ماه روز میلاد با سعادت امام رضا (ع) است که هردو بیانگر فضیلت این ماه عزیز می باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ذی‌القَعده یا ذوالقَعدةالحرام (به عربی: ذو القعدة)، یازدهمین ماه از ماه‌های قمری است. ماه ذی القعده، از ماه‌های حرام است که شروع جنگ در آن حتی با دشمنان اسلام حرام است؛ مگر این‌که آنها جنگ را به مسلمانان تحمیل نمایند. در این ماه زائران خانه خدا از اطراف و اکنافِ جهان به سوی مکه و مدینه حرکت می‌کنند. این ماه، ماه اجابت دعا نامیده شده‌است. ماه ذی الحجة، که ماه حج است، همراه با ماه قبل و بعد از آن، ماه‌های حرام اند (ماه چهارم حرام، ماه رجب است). شاید یکی از اهداف آتش‌بس در این سه ماه، آرامش جامعه و توفیق برای حج و عبادت باشد.لذا در این خصوص با «حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال بنی هاشمی»کارشناس مذهبی و امام جماعت مسجد آشتیانیها گفتگویی انجام دادیدم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

ویژگی ها و فضیلت ماه ذی القعده چیست؟

ماه ذی القعده جزو چهار ماه (رجب، ذی الحجه و محرم) حرامی است که دارای حرمت بوده و در قرآن کریم به نام اشعرالقرون نام گذاری شده است. این ماه به دلیل داشتن فضایلی مانند واقعه دحو الارض از حرمت بالایی برخوردار است. فضیلت دیگر ماه ذی القعده، دهه کرامت است که ابتدای این ماه مصادف است با ولادت کریمه اهل بیت (ع) حضرت معصومه فاطمه (س) و یازدهم این ماه روز میلاد با سعادت امام رضا (ع) می باشد که این 10 روز را به عنوان دهه کرامت نامگذاری کرده اند و ما این دهه را گرامی می داریم، بنابراین واقعه دحو الارض و دهه کرامت از یک سو و اعمال وارد شده در این ماه از سوی دیگر باعث فضیلت ماه ذی القعده شده است.

 

نماز مخصوص ماه ذی‌القعده چه نمازی است؟

نماز یکشنبه ذی‌القعده، نماز مستحبی و چهار رکعتی است که در یکی از روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده خوانده می‌شود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و با ایمان مردن برای آن در روایات آمده است.برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده غسل کرده و برای نماز وضو بگیرید (یا قبل از غسل وضو بگیرید) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به جای آورید که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک بار سوره ناس و یک بار سوره فلق خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگویید و در پایان چنین دعا کنید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده، از جمله اینکه رسول اکرم فرمود: هر که این نماز را به جا آورد؛ توبه او مقبول و گناهانش آمرزیده شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک‌الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان دهد.

 

چرا ماه ذی القعده به عنوان ماه امام رضا (ع) معروف است؟

در بعضی از کتاب‌های دانشمندان اسلام آمده است که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است لذا تمام روزهای ذی القعده برای زیارت امام رضا(ع)، نسبت به دیگر روزهای سال امتیاز بیشتری دارند و بین روزهای این ماه بیست سوم ذی القعده که مصادف با خروج ثامن الحجج(ع) از مدینه به سمت خراسان بوده است، زیارت این امام همام از فضیلت بیشتری برخوردار است.

 

ماجرای دحو الارض چیست؟

بیست و پنجم ذی القعده همزمان با دحو الارض یعنی گسترش یافتن زمین است. منظور از دحو الارض این است که در آغاز تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابی نخستین فرا گرفته بود لذا به گفته دانشمندان اسلامی خانه کعبه نخستین جایی است که از زیر آب خارج و تبدیل به خشکی شده است. برای این ماه اعمال و عبادات خاصی سفارش شده است. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت 100 سال را که روزش را روزه و شبش عبادت کرده است، خواهد بود. شب و روز دحو الارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی آمده است. معنای دحو الارض «دحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی اش تفسیر کردند.

 

یکی از برنامه های پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا به مسئله دحو الارض چنین اشاره شده است ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی از تو می خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی. همچنین مناسبت های دیگر این روز گذشته از واقعه دحو الارض رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده است که اهمیت آن را دو چندان کرده اند از جمله میلاد حضرت ابراهیم (ع)، میلاد حضرت عیسی (ع)، خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه صدها حاجی به سوی مکه و بحث حجه الوداع در این سفر مقدس می باشد.

 

.

کد خبر 1071194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha