امر به معروف و نهی از منکر با دین، دنیا و آبروی افراد ارتباط دارد

حجت الاسلام حقیان با تاکید بر ضرورت مشارکت همگانی در ترویج فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر، گفت: مهمترین شاخصه در فریضه امر به معروف و نهی از منکر حفظ آبروی مومن و داشتن صداقت در کار است.

حجت الاسلام « رضا حقیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: ی از مسائلی که در قرآن به آن توجه شده امر ‌به ‌معروف و نهی‌ از منکر است و ترویج آن در جامعه می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

 

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان افزود: مهمترین شاخصه در فریضه امر به معروف و نهی از منکر حفظ آبروی مومن و داشتن صداقت در کار است.

 

وی بیان کرد: به فرموده خداوند نه تنها باید همه مردم امر به ‌معروف و نهی‌ ازمنکر را انجام دهند، بلکه این امر مهم دینی باید به یک دغدغه تبدیل شود و همه به آن اهمیت دهند.

 

حجت الاسلام حقیان ادامه داد: برخی از افراد در انجام تکالیف فردی مانند نماز، روزه و اخلاق فردی مسئولیت پذیر هستند اما در کارهای اجتماعی، مشارکتی دچار مشکل شده و توانایی انجام آن را ندارندو این موضوع نشان می‌دهد که تنها بهره‌مندی از اخلاق و منش فردی رمز موفقیت در کار جمعی نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به طور مستقیم با دین و دنیا و آبروی افراد در ارتباط است و لذا از حساسیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

حجت الاسلام حقیان بیان کرد: همان گونه که رها کردن این واجب الهی، هلاکت بار و خطر آفرین است، اجرای آن نیز بدون رعایت حدود و توجه به شرایط و مراتب و روحیات و ظرفیت افراد، زیان بار خواهد بود.


وی بیان کرد: در قرآن کریم و سیره عملی بزرگان دین و سخنان آنان، نکات بسیار مهم و ارزش مندی وجود دارد که می توان از آنها برای انتخاب روش های صحیح امر به معروف و نهی از منکر مدد گرفت.

 

حجت الاسلام حقیان با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت ها، اظهار کرد: یکی از شیعیان می گوید: در حضور امام صادق (ع) در باره عده ای سخن به میان آمد، من به امام عرض کردم: ما از آنان بیزاریم، زیرا آنان به آنچه ما قائلیم، قائل نیستند و امام فرمود: با این که آنان دوستدار ما هستند اما به آنچه شما قائل هستید، قائل نیستند، شما از آنان بیزارید؟! گفتم: آری. امام فرمود: اگر چنین است ما نیز از مزایایی برخورداریم که شما از آنها بی بهره اید، در این صورت آیا ما هم باید از شما بیزاری بجوییم!؟ با آنها دوستی کنید و از آنها بیزاری مجویید.

کد خبر 1071242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha