حدود ۷ میلیون بچه ماهیان سفید در گیلان رهاسازی می شود

مدبری از رها سازی حدود هفت میلیون بچه ماهی سفید در رودخانه های منتهی به دریای خزر طی سه هفته آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «عظیم مدبری» امروز( سه شنبه، ۸ تیر) در حاشیه رهاسازی حدود ۵۰ هزار بچه ماهی از استخر ساحلی شرکت تعاونی پره صیادی میانپشته انزلی، گفت: این بچه ماهیان که در استخر های ساحلی واقع در جایگاه صیادان پره تولید شده اند و بالای یک گرم وزن دارند، در رودخانه‌های همجوار تعاونی های پره های صیادی رهاسازی می شوند.


مدیرکل شیلات گیلان تعداد استخرهای ساحلی که در امر تکثیر طبیعی در شرکتهای تعاونی صیادی پره های صیادی فعال هستند را ۱۷ استخر اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این تعداد استخر هفت میلیون بچه ماهی رها سازی شود.


وی اضافه کرد: امسال در شهرستان بندرانزلی دو شرکت تعاونی پره صیادی شهدای کریم بخش و میان پشته با تولید حدود ۱۰۰ هزار بچه ماهی سفید در امر تکثیر طبیعی فعال بوده که امیدواریم درسال‌های آینده درصورت تامین اعتبار تعداد این پره های صیادی افزایش یابد.


مدبری هدف از اجرای این پروژه را کمک به بازسازی ذخایر بارزش دریای خزر و مشارکت جامعه صیادی در امر تولید بچه ماهی اعلام و اظهار کرد: یکی از وظایف مهم و استراتژیک سازمان شیلات ایران و در کنار آن شیلات گیلان، بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان دریای خزر است که در این راستا شیلات با احداث استخرها یا هچرهای ساحلی سعی در جلب مشارکت جامعه صیادی در امر حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر دارد.

 
وی گفت: شیلات گیلان تلاش می کند با ایجاد این استخرها در جایگاه های صید و صیادی مشارکت شرکت‌های تعاونی پره را در مراحل کاشت، داشت، برداشت و پویایی دریای خزر بیشتر کند.

 

مدبری در ادامه سه مرکز شهید انصاری، مرحوم یوسف پور سیاهکل و شهید بهشتی گیلان را از مراکز بسیار خوب و قوی بازسازی ذخایر ژنتیکی در کشور عنوان کرد و افزود: شیلات گیلان با این اقدام به‌دنبال جلب مشارکت و ترغیب جامعه صیادی در امر بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان دریای خزر است. 


وی تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی از انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر توسط مراکز بازسازی ذخایر ماهیان رهاسازی می شود. 

 

گفتنی است، استان گیلان ۴۹ شرکت تعاونی پره صیادی دارد که از این تعداد ۱۷ پره صیادی همکاری خود را با شیلات گیلان جهت بازسازی ذخایر ژنتیکی با شیلات گیلان آغاز کرده اند و هرساله این تعداد متقاضی رو به افزایش است.

کد خبر 1071354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha