آب ورودی به سد سفیدرود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد

خرمی کاهش آب ورودی به سد سفیدرود به میزان ۷۰ درصد را مورد اشاره قرار داد و گفت: روند نوبت بندی و آبگذاری کانال‌های آبیاری در گیلان طبق برنامه تقویم زراعی استان، تا پایان تیر همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «وحید خرمی» امروز (سه‌شنبه، ۸تیر) در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به مشکل کم‌آبی که در برخی از اراضی شالیزاری استان گیلان بروز پیدا کرده است اظهار داشت: طبق گزارش سازمان هواشناسی میزان بارش در سطح کشور بیش از 50 درصد و در گیلان بیش از 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: با توجه به این شرایط، در گیلان برنامه‌ریزی دقیقی را جهت تامین و توزیع آب انجام دادیم و شهرستان لنگرود تا سنگر، شهرستان رشت، خمام، انزلی و در دشت فومنات، فومن، شفت و صومعه‌سرا و بخشی از ماسال جزوی از شبکه سد سفیدرود محسوب می‌شوند.
 
 
خرمی با بیان اینکه آب ورودی به سد سفیدرود کاهش 70 درصدی دارد اضافه کرد: برای مناطق تحت آبخور سد سفیدرود با توجه به پتانسیلی که در سد سفیدرود داشتیم برنامه دقیقی را بر اساس تقویم زراعی تدوین کردیم و از طرفی این احتمال وجود دارد که برخی از شالیکاران به دلایلی نتوانسته‌اند طبق این تقویم کارهای خود را انجام دهند.
 
 
وی عقب ماندن برخی از کشاورزان از آب سدسفیدرود و بروز کم‌آبی لکه‌ای در استان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: گزارشات مربوط به توزیع آب به شکل مستمر به شرکت آب و فاضلاب می‌‌رسد و برای این دسته از کشاورزان پرتلاش گیلان هم تا جایی که امکانات و شرایط منابع آبی اجازه می‌دهد در فکر رفع مشکلات هستیم.
 
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تجهیز چاه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ، روش‌های محلی و نظایر این‌ها را از جمله راهکارهایی که توسط این شرکت برای رفع مشکل کم‌آبی‌های لکه‌ای استان گیلان انجام می‌شود اعلام کرد و گفت: اراضی شالیکاری استان گیلان به شکل نوبتی آبیاری می‌شوند و از کشاورزان درخواست داریم با ما همکاری کنند.
 
 
خرمی با اشاره به اینکه مناطق بالادست باید مناطق پائین دست خود را جهت توزیع عادلانه آب یاری کنند اذعان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم به برنامه تقویم زراعی کاملا ایمان داشته باشند از سویی شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم برنامه نوبت بندی آب را که تا امروز اجرایی کرده تا پایان تیرماه دنبال می‌کند.
 
 
وی در پاسخ به این پرسش که مشکل کم‌آبی‌های لکه‌ای تا چه زمانی توسط شرکت آب منطقه‌ای برطرف می‌شود خاطرنشان کرد: ما بر اساس تقویم زراعی، آبگذاری کانال‌های آبیاری آبخور سد سفیدرود را انجام می‌دهیم و اگر مشکلات موردی بود هم کشاورزان می‌توانند به ادارات آب و جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه و مراتب را جهت کمک و یا حل و فصل معضل اطلاع دهند.
 
کد خبر 1071459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha