ضرورت توجه به کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان/ گسترش کمی از دستور کار خارج شد

کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با گسترش کمی و رشته ای این دانشگاه در شرایط فعلی مخالفت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز (9 تیر) با حضور همه اعضا و به ریاست استاندار خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد که در این جلسه اعضا با گسترش کمی و رشته ای این دانشگاه در شرایط فعلی موقتا مخالفت کردند.

 

دانشگاه فرهنگیان در کشور سبقه ای بیش از یک قرن دارد. دانشگاهی که تاکنون نام های مختلفی به خود دیده است، دانشسرا، مرکز تربیت معلم، مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) و نهایتا دانشگاه فرهنگیان.

 

خراسان جنوبی جزو استان‌های فرهنگی و معلم پرور کشور است که از گذشته ها این استان را در کشور به تربیت معلم و آموزش می شناسند، اولین مرکز تربیت معلم در خراسان جنوبی در سال 1316 با نام دانشسرا با هدف تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص برای آموزش و پرورش راه اندازی شده است.

 

هم اکنون دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی 1649 دانشجو در سه مرکز تربیت معلم شهید باهنر ویژه پسران، تربیت معلم امام سجاد(علیه السلام) ویژه دختران و مرکز تربیت معلم شهر فردوس در حال تحصیل دارد. علاوه بر اینها 810 دانشجوی ماده 28 هم در این سه مرکز دوره یکساله خود را می گذرانند.

 

توجه به کیفیت آموزشی در این دانشگاه، توجه به امکانات و زیرساخت های دانشگاه، بررسی امکان گسترش رشته یا مراکز دانشگاه در شهرستان ها، همچنین بررسی راهکارهای جبران کمبود نیروی دانشگاه فرهنگیان و مهمترین موضوع بررسی چالش های پیش روی ساختمان در حال احداث این دانشگاه در بیرجند از مهمترین نکاتی بود که ضرورت داشت تا کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی امروز با حضور «حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی و جمعی از اعضای هیات امنا در استانداری برگزار شود.

 

فعالیت دانشگاه فرهنگیان در بیرجند و فردوس

«ایرج مهدی زاده»، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در این جلسه با ارائه گزارشی از شرایط و وضعیت کنونی دانشگاه در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در استان با هدف آموزش نیروی انسانی برای آموزش و پرورش؛ دو گروه دانشجو را تعلیم می دهد.

 

وی با بیان اینکه گروه اول قبولی های کنکور سراسری هستند که سالانه حدود 260 دانشجو از این طریق جذب دانشگاه می شوند و اینها طی یک دوره چهار ساله، آموزش های لازم را فرا می گیرند و بعد هم تعهد 8 ساله خدمت دارند، گفت: گروه دوم مهارت آموزان ماده 28 هستند که دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی اظهارداشت: در گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در خراسان جنوبی حدود 30 تا 60 دانشجو بود اما در حال حاضر به دلیل نیاز آموزش و پرورش این تعداد به 250 نفر رسیده است.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه پردیس امام سجاد(علیه السلام) در بیرجند خوابگاه استیجاری دارد و مرکز شهید باهنر تنها 50 درصد خوابگاه ملی دارد و 50 درصد دیگر استیجاری است، گفت: با ساخت ساختمان جدید دانشگاه این مشکلات مرتفع خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه 20 هیات علمی دارد که به نسبت دانشجو پایین است، علاوه بر این 200 استاد مدعو از سایر دانشگاهها هم با دانشگاه همکاری دارند، گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی 81 دانشجو به یک استاد است.

 

کمبود شدید نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی یک از مشکلات دانشگاه را خالی بودن چارت اداری دانشگاه دانست و گفت: اکنون 29 نفر کادر اداری در دانشگاه کمبود داریم، با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها می تواند از آموزش و پرورش نیرو بگیرند در خواست مساعدت از سوی اداره کل آموزش و پرورش برای انتقال حداقل 15 نفر از این تعداد را داریم.

 

مهدی زاده افزود: پیش بینی می شود که برای سال آینده 200 دانشجو در پردیس امام سجاد(علیه السلام) و 200 دانشجو در پردیس شهید باهنر و 100 دانشجو در مرکز فردوس به دانشجویان فعلی اضافه شوند.

 

وی بیان داشت: همچنین امسال 125 دانشجوی پسر و 82 دانشجوی دختر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل و در اختیار آموزش و پرورش برای تدریس قرار می گیرند.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه این دانشگاه هم اکنون 29 پست اداری خالی دارد، گفت: دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازنشستگی زیاد کارکنان در چهار سال آینده، تا سال 1403 با سونامی کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد شد، چراکه 80 درصد هیات علمی دانشگاه تا 1403 بازنشسته می شوند. همچنین حدود 60 درصد نیروی انسانی اداری دانشگاه تا 1403 بازنشسته می شوند.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی نداشتن ساختمان مخصوص دانشگاه بوده است، گفت: سال 98 توانستیم یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری را با مساعدت بنیاد مستضعفان و همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی برای دانشگاه فرهنگیان بگیریم که عملیات ساخت فاز اول آن آغاز شده است.

 

مهدی زاده در همین خصوص ادامه داد: زمانیکه برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه کردیم، برای یک هکتار فضای ساختمانی مبلغی حدود 5 میلیارد تومان برای تغییر کاربری درخواست کردند که بسیار سنگین است، به همین دلیل پروژه تاکنون چندین مرتبه پروژه متوقف شده است.

 

پیشرفت 15 درصدی ساختمان جدید دانشگاه فرهنگیان

همچنین «محمود چاوشان» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این جلسه به ارائه گزارشی از روند ساخت فاز یک این پروژه پرداخت و گفت: فاز شماره یک این پروژه با ساختمان آموزشی به مساحت چهار هزار متر مربع و در دو طبقه و 5 بلوک و ساختمان خوابگاهی با 3500 متر مربع در سه طبقه و چهار بلوک عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است.

 

وی گفت: این پروژه هم چندین مرتبه توسط شهرداری به دلیل عدم پرداخت مبلغ تغییر کاربری پلمپ شده است که با درخواست از شهرداری و مساعدت شهردار مهلت های 15 روزه به دانشگاه فرهنگیان برای پرداخت مبلغ دادند که توانسته ایم تنها 500 میلیون تومان از این مبلغ را به حساب شهرداری بریزیم.

 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون 15 درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری برای صدور پروانه و تغییر کاربری این هزار متر مبلغ پنج و نیم میلیارد تومان تعیین کرده است که چنانچه پرداخت نشود پروژه مجدد پلمپ خواهد شد.

 

سونامی کمبود نیرو در آموزش و پرورش تا سال 1403

«محمدعلی واقعی» مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در خصوص کمبود نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش،گفت: سونامی کمبود نیروی انسانی را در تمام شهرهای استان داریم، چراکه تا سال 1403 بخش زیادی از نیروهای ما بازنشست می شوند.

 

وی با بیان اینکه سالانه تعدادی از کارکنان آموزش و پرورش برای فعالیت در دانشگاه فرهنگیان مامور می شوند، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که امسال هم حدود 9 نفر از نیروی انسانی مورد نیاز این دانشگاه را تامین کنیم.

 

سومین دستور کار جلسه امروز درخواست برای افزایش رشته های الهیات، زبان فارسی و علوم تجربی برای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بود که با مخالف برخی از اعضا روبرو شد.

 

«احمد خامسان» رئیس دانشگاه بیرجند هم با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با توجه به کمبود امکانات ظرفیت جذب دانشجو و رشته جدید را ندارد، گفت: شاخص وزارت علوم برای دانشگاه بیرجند در بحث دانشجو به استاد 25 به یک است در حالی که دانشگاه فرهنگیان هم اکنون این شاخص 80 به یک است که بسیار بالا است و از کیفیت آموزشی کم می کند.

 

وی تاکید کرد: دانشجوی خوب با استاد حق التدریسی تربیت نمی شود.

 

مصوبات جلسه

استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به دستور کار اول جلسه در خصوص مساعدت برای حل مشکلات مابین دانشگاه فرهنگیان و شهرداری گفت: معاونت عمرانی استانداری طی دو هفته آینده جلسه ای را با حضور شهردار بیرجند، معاون عمرانی استاندار، دانشگاه فرهنگیان، نوسازی مدارس و بنیاد مستضعفان برگزار کند تا راهکارهای حل اساسی موضوع داده شود تا در آینده برای آب و برق و گاز و سایر خدمات مجدد دچار مشکل نشوند.

 

ملانوری در خصوص دستور کار دوم جلسه که در خواست برای افزایش رشته های تحصیلی بود هم با اشاره به اینکه برای افزایش یک رشته باید ضرورت آن در استان به قطعیت برسد، گفت: توسعه دانشگاه فرهنگیان در شرایط فعلی، کیفیت آموزشی دانشگاه را پایین می آورد و لذا نمی توان تصویب کرد.

 

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی هم از معاون سازمان مدیریت برنامه ریزی استان خواست تا جلسه ای را تهران با رئیس سازمان اداری استخدامی بگذارند تا در این خصوص چنانچه امکان پذیر باشد، بخشی از نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش جذب شود. علاوه بر این اداره کل آموزش و پرورش استان مساعدت لازم را برای در اختیار قرار دادن نیرو به دانشگاه فرهگیان داشته باشد.

 

 

 

کد خبر 1071571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha